Η ανανέωση του Πολεμικού Ναυτικού έχει εξελιχθεί σε περίπλοκο ζήτημα, που περιλαμβάνει γεωπολιτικές ισορροπίες και ένα φάσμα διαπραγματεύσεων και διπλωματικών συνομιλιών στο παρασκήνιο.
Σύμφωνα με τον ΧΡΗΣΤΟ ΜΑΖΑΝΙΤΗ από την Realnews, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Λοριάν της Γαλλίας, όπου παρευρέθηκε στην τελετή καθέλκυσης της τρίτης φρεγάτας FDI Belharra «ΦΟΡΜΙΩΝ», χρησιμοποίησε προσεκτική γλώσσα σχετικά με την πιθανή παραγγελία της τέταρτης φρεγάτας «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ», την οποία έχει ανακοινώσει ως πρόθεση της κυβέρνησης για τον Σεπτέμβριο του 2024, κατά την τελετή καθέλκυσης της φρεγάτας «ΝΕΑΡΧΟΣ».
«Βρισκόμαστε σχεδόν στην ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για την απόκτηση μιας τέταρτης φρεγάτας FDI», δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός, αναφέροντας ότι οι σχετικές συζητήσεις είναι σε προχωρημένο στάδιο.
Ωστόσο, απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης για την τέταρτη φρεγάτα, δεν παρείχε σαφή απάντηση, εκφράζοντας την επιθυμία να ολοκληρωθεί η διαδικασία έως το τέλος του έτους, λίγες εβδομάδες πριν την εκδήλωση που θα σηματοδοτήσει την ανύψωση της σημαίας στην πρώτη φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ», πριν κατευθυνθεί για τη βάση της Σαλαμίνας.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews, εξετάζονται και άλλες επιλογές πέρα από την προμήθεια της τέταρτης φρεγάτας Belharra, ενώ το ενδεχόμενο παραγγελίας των πυραύλων NAVAL – SCALP φαίνεται να έχει αποσυρθεί για την ώρα. Αυτοί οι στρατηγικοί πύραυλοι έχουν βεληνεκές 1.000 χλμ., και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας σκεφτόταν να τους παραγγείλει για να ενισχύσει τις δύο από τις τρεις φρεγάτες που παραλαμβάνει η Ελλάδα.
Άμεσες Εναλλακτικές
Το Πολεμικό Ναυτικό εξετάζει την προμήθεια μεταχειρισμένων ιταλικών φρεγατών FREMM, κλάσης Bergamini, ώστε να αντικαταστήσει άμεσα τις παλαιές φρεγάτες «S», οι οποίες έχουν πενήντα χρόνια ενεργής υπηρεσίας.
Το σχέδιο περιλαμβάνει την τελική παράταξη φρεγατών FDI Belharra, αναβαθμισμένων ΜΕΚΟ (με κόστος περίπου 85 εκατομμυρίων ευρώ ανά πλοίο) και 2+2 FREMM, ενώ σε κατοπινό στάδιο θα ξεκινήσει η κατασκευή των Constellation, με εκτίμηση παράδοσης της πρώτης περίπου το 2035. Σε κάθε περίπτωση, στο σχέδιο προβλέπεται η απόκτηση 10 φρεγατών από τις 14 που υπάρχουν αυτή τη στιγμή.
Η Ιταλία έχει ήδη εκφράσει γραπτά την πρόταση για διάθεση δύο μεταχειρισμένων φρεγατών FREMM, των Carlo Bergamini F590 και Virginio Fasan F591, με τιμή 230 εκατομμύρια ευρώ ανά πλοίο και δυνατότητα παράδοσης το 2028 και το 2029. Επιπλέον, προτείνουν μερική αναβάθμιση αυτών, δεδομένου ότι είναι πλοία κατασκευασμένα το 2013 και συνήθως χρειάζονται εκσυγχρονισμό κάθε 15 χρόνια.
Ταυτόχρονα, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ενδιαφέρεται και για την αγορά δύο ακόμη μεταχειρισμένων πλοίων, των Carlo Margottini F592 και Carabiniere F593, με τους Ιταλούς να είναι ανοιχτοί να το συζητήσουν. Σημαντικό είναι ότι την Πέμπτη, στο πλαίσιο της Συνόδου υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ, ο Ν. Δένδιας συναντήθηκε με τον Ιταλό ομόλογό του, Γκουιτό Κροσέτο, όπου συζητήθηκαν οι προμήθειες των μεταχειρισμένων φρεγατών FREMM από την ιταλική ναυτική δύναμη.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της «R», και αυτό το σχέδιο παραμένει σε φάση συζητήσεων καθώς οι τελικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί στο κεντρικό επίπεδο. Η συζήτηση περιλαμβάνει πολυάριθμες πτυχές, με στρατηγικές, επιχειρησιακές και οικονομικές επιπτώσεις.
Συμβατότητα
Από επιχειρησιακή σκοπιά, οι ιταλικές FREMM είναι εξοπλισμένες με το σύστημα μάχης ATHENA, το οποίο διαφέρει σημαντικά από το SETIS των γαλλικών πλοίων. Η ενσωμάτωση ενός τρίτου συστήματος μάχης θα προκαλέσει ζητήματα συμβατότητας και συντήρησης στο Πολεμικό Ναυτικό, που επιδιώκει ομοιομορφία. Η επιλογή των FREMM ενδέχεται να επηρεάσει την αναβάθμιση των τεσσάρων MEKO φρεγατών και των επτά πυραυλακάτων, οι οποίες ίσως να μην αποκτήσουν το προγραμματισμένο TACTICOS, αλλά το ATHENA για λόγους συμβατότητας.
Οικονομικά, η τιμή απόκτησης της τέταρτης Belharra είναι 15% υψηλότερη από τις προηγούμενες τρεις, καθώς η Ελλάδα δεν χρησιμοποίησε εγκαίρως το δικαίωμα προαίρεσης για την παραγγελία της τέταρτης φρεγάτας στην προγενέστερη τιμή. Έτσι, τα συνολικά 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ που απαιτούνται για τη τέταρτη φρεγάτα ίσως να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για την αγορά 2+2 μεταχειρισμένων FREMM.
Στρατηγικοί Σύνδεσμοι
Οι στενές σχέσεις με τη Γαλλία είναι δεδομένες και φαίνεται να βρίσκονται στο πιο υψηλό επίπεδο στην ιστορία. Ωστόσο, δεν υπάρχει συμφωνία για τη βιομηχανική συμπαραγωγή της τέταρτης Belharra, την οποία επιθυμεί η ελληνική πλευρά. Ο Ν. Δένδιας τόνισε ότι υπάρχει μόνον συμφωνία για τη συμμετοχή της Ελλάδας στο γενικό πρόγραμμα υποστήριξης της τέταρτης φρεγάτας.
Παράλληλα, η Τουρκία έχει διαπραγματευτεί αρκετές επενδυτικές συμφωνίες με την ιταλική αμυντική βιομηχανία. Μια πιθανή επιλογή για την απόκτηση των FREMM θα έχει στρατηγικές επιπτώσεις στις σχέσεις Αθήνας – Ρώμης. Αντίθετα, υπάρχουν απόψεις που υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα πρέπει να εξελιχθεί σε αμυντικό επενδυτικό προορισμό, ώστε να απομακρυνθεί από την φιλοσοφία του πελάτη που αποκτά στρατιωτικά συστήματα χωρίς ουσιαστική συνεισφορά στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία.
Διαβάστε το δημοσίευμα της Realnews