Πολλοί υποψήφιοι που δεν έχουν λάβει ακόμα απόφαση αναρωτιούνται για τις πιθανότητες εισαγωγής τους στις διάφορες σχολές κάθε Πεδίου.
Είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι κάθε υποψήφιος δεν έχει την ίδια απόδοση σε όλα τα μαθήματα κάθε Πεδίου. Υπάρχουν μαθήματα στα οποία κάποιος μπορεί να υπερέχει, και άλλα όπου η απόδοσή του είναι χαμηλότερη. Συνήθως, αναμένεται να έχει καλύτερους βαθμούς σε αυτά που του πηγαίνουν καλύτερα.
Εκτός από τα μαθήματα που τονίζει κάποιος, υπάρχουν και αυτά που τον ενδιαφέρουν περισσότερο. Αυτό σημαίνει ότι οι παρατηρήσεις μας δεν ισχύουν για όλους, αλλά αφορούν τον γενικό μέσο όρο.
Θα εξερευνήσουμε τους αριθμούς και τα συμπεράσματα που μπορούμε να εξάγουμε, με βάση στοιχεία και όχι την υποκειμενικότητα των επιλογών.
Στον Πίνακα 1 διακρίνουμε τις διαθέσιμες θέσεις στα ΑΕΙ για υποψηφίους από Γενικά Λύκεια. Παρά τις 34.458 αποκλειστικές θέσεις, οι 16.589 είναι κοινές θέσεις σε περισσότερα από ένα Πεδία. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι οι εξετάσεις για τις αποκλειστικές θέσεις είναι δίκαιες, καθώς όλοι οι υποψήφιοι διαγωνίζονται στα ίδια μαθήματα. Αντίθετα, οι κοινές θέσεις συγκρίνουν μαθητές που εξετάστηκαν σε διαφορετικά αντικείμενα, κάτι που δεν είναι δίκαιο, όπως έχουμε ήδη επισημάνει. Αυτό παραβιάζει την βασική αρχή της συγκριτικής αξιολόγησης.
Στον Πίνακα 2 παρατηρούμε ότι το 2ο Πεδίο προσφέρει τις λιγότερες δυσκολίες, καθώς έχει 9.326 αποκλειστικές θέσεις με 13.578 υποψηφίους. Ουσιαστικά, το 68,68% των υποψηφίων έχει την ευκαιρία να εισαχθεί σε κάποιο ΑΕΙ του Πεδίου, ενώ υπάρχουν και 19.315 θέσεις σε κοινές σχολές. Από αυτές, οι 5.200 είναι κοινές με το 3ο Πεδίο και οι 7.461 με το 4ο Πεδίο. Εάν δεν υπήρχε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, πιθανόν να παρέμεναν κενές θέσεις στις σχολές του 2ου Πεδίου, καθώς οι υποψήφιοι είναι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, λιγότεροι από τις διαθέσιμες θέσεις.
Συνολικά, στα 2ο και 3ο Πεδία έχουμε 27.131 υποψηφίους για 19.744 θέσεις που ανήκουν μόνο σε αυτά. Είναι σαφές ότι το 2ο Πεδίο έχει τον μικρότερο ανταγωνισμό για εισαγωγή. Αντίθετα, στο 3ο Πεδίο υπάρχει υψηλός ανταγωνισμός λόγω των περιορισμένων αποκλειστικών θέσεων, με ποσοστά επιτυχίας 68,68% για το 2ο και μόλις 38,50% για το 3ο Πεδίο.
Αντίστοιχα, το 1ο Πεδίο έχει 51,11% πιθανότητες επιτυχίας στις αποκλειστικές θέσεις, ενώ οι υποψήφιοι του Πεδίού έχουν επίσης σχετικά πολλές ευκαιρίες στις κοινές θέσεις, που περιλαμβάνουν τα Παιδαγωγικά και τα ΤΕΦΑΑ. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι υποψήφιοι του 1ου Πεδίου είναι σε ευνοϊκότερη θέση.
Το 4ο Πεδίο έχει τις χαμηλότερες πιθανότητες επιτυχίας στις αποκλειστικές θέσεις, μόλις 36,46%, αλλά έχει πρόσβαση στις κοινές θέσεις. Ωστόσο, η επιτυχία σε αυτές εξαρτάται από την ανταγωνιστικότητα των υποψηφίων από άλλα Πεδία, γεγονός που καθιστά την κατάσταση δύσκολη.
Εκπληκτικά πολλές ευκαιρίες βρίσκονται στο 2ο και στο 1ο Πεδίο, αν και η ακριβής εικόνα είναι θολή λόγω της έλλειψης δημοσιοποίησης στοιχείων από το Υπουργείο Παιδείας για τις εισαγωγές από κοινές σχολές.
Η πολυπλοκότητα αυτή ενδέχεται να προέρχεται από την ύπαρξη κοινών σχολών, οι οποίες δηλώνονται από υποψηφίους που εξετάστηκαν σε διαφορετικά μαθήματα. Αυτό οδηγεί σε συγκρίσεις βαθμών σε ανόμοια αντικείμενα, γεγονός που δημιουργεί σύγχυση.
Φαίνεται, λοιπόν, ότι η κατάσταση είναι περίπλοκη και σε πολλές άλλες πτυχές της εκπαίδευσης, όπως η έναρξη μαθημάτων χωρίς εκπαιδευτικούς ή η απουσία βιβλίων για τους φοιτητές στα Πανεπιστήμια.