Σύμφωνα με έκθεση του Open Markets Institute, ενός think-tank στην Ουάσιγκτον, η προσπάθεια του Ντόναλντ Τραμπ να αναβιώσει τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις λόγω σκληρών εργασιακών και δομικών συνθηκών.
Ο Αμερικανός πρόεδρος έχει εντάξει τη ναυπηγική στο επίκεντρο της βιομηχανικής του στρατηγικής από την επάνοδό του στον Λευκό Οίκο τον Ιανουάριο.
Ωστόσο, ο φιλόδοξος στόχος για κατασκευή 250 «Made in USA» εμπορικών πλοίων εντός της δεκαετίας φαίνεται, με τα τρέχοντα δεδομένα, μάλλον ανέφικτος.
Σύμφωνα με την έκθεση του Αμερικανικού Ινστιτούτου που υποστηρίζει το Liberal Party, οι ΗΠΑ κατασκευάζουν μόλις το 0,13% των μεγάλων εμπορικών πλοίων παγκοσμίως.
Επιπλέον, το 1975, πριν καταργηθούν οι επιδοτήσεις, ο κλάδος απασχολούσε 180.000 εργαζομένους. Μέχρι το 2021, οι ΗΠΑ είχαν χάσει σχεδόν το 70% των ναυπηγείων τους και το 45% του εργατικού τους δυναμικού.
Τα ευρήματα ενισχύουν πρόσφατες δημοσκοπήσεις που δείχνουν ότι πάνω από το 80% των Αμερικανών επιθυμεί να επιστρέψει η βιομηχανική παραγωγή στο έδαφος, αν και λιγότερο από το 20% είναι διατεθειμένο να εργαστεί στον τομέα.
Η διαφορά στην παραγωγή εμπορικών πλοίων μεταξύ ΗΠΑ και Ασίας είναι εντυπωσιακή: η Κίνα, το 2024, ναυπηγεί περισσότερα πλοία σε χωρητικότητα από όσα έχει κατασκευάσει η Αμερική συνολικά από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Σχεδόν το 95% των νέων παραγγελιών προέρχεται από τρεις χώρες: Κίνα, Νότια Κορέα και Ιαπωνία, με την Κίνα να κατέχει το 58% όλων των νέων παραγγελιών και να κατασκευάζει πάνω από 1.000 ποντοπόρα πλοία ετησίως.
Αντίθετα, οι ΗΠΑ παράγουν λιγότερα από 10 ποντοπόρα πλοία τον χρόνο.
Εμπόδια
Ο James Lightbourn, επικεφαλής της αμερικανικής ναυτιλιακής συμβουλευτικής εταιρείας Cavalier Shipping, αναφέρει τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν τα αμερικανικά ναυπηγεία.
Σύμφωνα με τον Lightbourn, τα μεγάλα εμπορικά πλοία που ναυπηγήθηκαν στις ΗΠΑ την τελευταία δεκαετία προήλθαν μόνο από τέσσερα ναυπηγεία: General Dynamics NASSCO, Hanwha Philly Shipyard, Seatrium AmFELS και το πρώην VT Halter, τώρα υπό την Bollinger Shipyards.
Η μέγιστη παραγωγικότητα αυτών των ναυπηγείων τα τελευταία χρόνια ανήλθε σε έξι δεξαμενόπλοια από τη NASSCO το 2016, τρία από τη Philly Shipyard την ίδια χρονιά, δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τη VT Halter το 2018 και ένα μεγάλο εμπορικό πλοίο από τη Seatrium AmFELS το 2023.
Αν όλα τα ναυπηγεία λειτουργούσαν ταυτόχρονα στο μέγιστο, θα μπορούσαν να παράγουν 12 μεγάλα εμπορικά πλοία ετησίως, σύμφωνα με τον Lightbourn.
Ωστόσο, ο νόμος SHIPS for America στοχεύει σε 250 πλοία για το στρατηγικό εμπορικό στόλο μέχρι το 2035, απαιτώντας 25 πλοία ετησίως για μία δεκαετία.
«Οι ΗΠΑ θα πρέπει να υπερδιπλασιάσουν τη μέγιστη παραγωγική τους ικανότητα για να επιτύχουν αυτόν τον στόχο, αγνοώντας τις σοβαρές χρονοβόρες διαδικασίες που απαιτούνται για τη λειτουργία επιπλέον ναυπηγείων», τόνισε ο Lightbourn.
Μετατόπιση προτιμήσεων από την Κίνα στη Νότια Κορέα
Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει αναζητήσει τρόπους να περιορίσει την κυριαρχία της Κίνας στην ναυπηγική βιομηχανία, προγραμματίζοντας νέες χρεώσεις λιμενικών υπηρεσιών για πλοία που συνδέονται με την Κίνα, κάτι που ίσως επηρεάσει την τρέχουσα κατάσταση. Σύμφωνα με έρευνα της Allied QuantumSea, παρατηρείται μετατόπιση προτιμήσεων των Ελλήνων πλοιοκτητών προς τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας.
Ειδικότερα, το 2024, το 63,5% των παραγγελιών τοποθετήθηκε σε κινεζικά ναυπηγεία, ποσοστό που φέτος έχει πέσει στο 32,3%. Αντίθετα, η Νότια Κορέα έχει απορροφήσει περίπου το 70% των ελληνικών συμβολαίων.
Στο μεταξύ, η νότιο-κορεατική Hanwha Ocean έχει ανακοινώσει πρόσφατα σχέδια για επενδυτικές κινήσεις στις ΗΠΑ, στοχεύοντας να καταστήσει το ναυπηγείο της στη Φιλαδέλφεια κορυφαίο στην αγορά.