Ο σχεδιασμός των μεγάλων υποδομών της χώρας (οδικών, σιδηροδρομικών, ενεργειακών και τηλεπικοινωνιακών) συζητήθηκε στην πρόσφατη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής, που προεδρεύθηκε από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη.
Σημαντικά έργα είναι ήδη εν εξελίξει, ενώ άλλα βρίσκονται σε φάση σχεδίασης. Σύμφωνα με πληροφορίες από την Αντιπροεδρία της κυβέρνησης, ο πλήρης κατάλογος των έργων περιλαμβάνει:
Οδικό Δίκτυο
Προχωρούν 15 μεγάλα οδικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 4 δισ. ευρώ, που αφορούν κρίσιμους διαπεριφερειακούς άξονες, τουριστικές και αγροτικές περιοχές, καθώς και έργα αποκατάστασης που σχετίζονται με φυσικές καταστροφές. Κύριοι στόχοι είναι η αύξηση της οδικής ασφάλειας, η μείωση του χρόνου μετακίνησης και η ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης.
Οδικά Έργα
Πιο συγκεκριμένα:
1. Ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος
Το έργο έχει μήκος 75 χλμ. και κοστίζει 300 εκατ. ευρώ. Τα πρώτα 65 χλμ. αναμένεται να παραδοθούν μέχρι το τέλος Ιουλίου 2025, και το υπόλοιπο τμήμα μέχρι το τέλος 2025 σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό.
2. Βόρειο τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65
Ο προϋπολογισμός για το Βόρειο Τμήμα που εκτείνεται από Τρίκαλα έως Εγνατία ανέρχεται σε 442 εκ. ευρώ για μήκος 71 χλμ. Ενώ απομένουν 45,5 χλμ. του τμήματος Καλαμπάκα – Εγνατία, αναμένεται ότι θα ολοκληρωθούν το δεύτερο τρίμηνο του 2026.
3. Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover)
Με μήκος 12 χλμ. και προϋπολογισμό 463 εκατ. ευρώ, το έργο περιλαμβάνει αναβάθμιση του περιφερειακού δρόμου από το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου έως την Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Μουδανιών, με προσθήκη 8 χλμ. υπερυψωμένης λεωφόρου (Flyover). Η ολοκλήρωση αναμένεται το Μάιο του 2027.
4. Αποκατάσταση ζημιών από φυσικές καταστροφές
Αυτά τα έργα αφορούν στην αποκατάσταση οδοποιίας λόγω εκτενών καιρικών φαινομένων στην Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα, με προϋπολογισμό 919,2 εκ. ευρώ που αναμένονται ολοκλήρωση το 2029.
5. ΒΟΑΚ: Τμήμα Χανιά – Ηράκλειο
Εδώ περιλαμβάνεται η κατασκευή του άξονα Χανιά – Χερσόνησος Ηρακλείου, μήκους 157 χλμ. και προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ, με ημερομηνία ολοκλήρωσης το 2030.
6. ΒΟΑΚ: Τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος
Το έργο αφορά τη διαπλάτυνση του τμήματος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος, μήκους περίπου 14,5 χλμ. με προϋπολογισμό 186 εκατ. ευρώ, και εκτιμώμενη ολοκλήρωση το 2027.
7. ΒΟΑΚ: Τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη
Αφορά την κατασκευή και συντήρηση τμήματος μήκους 22,5 χλμ., με προϋπολογισμό 330 εκατ. ευρώ, αναμενόμενη ολοκλήρωση το 2027.
8. Επέκταση της Ιόνιας Οδού Ιωάννινα- Κακαβιά
Αυτή η κατασκευή μήκους 70 χλμ. έχει προϋπολογισμό 210 εκατ. ευρώ και είναι σε φάση σχεδιασμού, με ολοκλήρωση προγραμματισμένη για το 2029.
9. Οδικός άξονας Μπράλος – Άμφισσα
Με προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ, αυτό το έργο μήκους 30 χλμ. αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028.
10. Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών
Το έργο μήκους 27 χλμ. έχει προϋπολογισμό περίπου 210 εκατ. ευρώ και αναμένεται ολοκλήρωση το 2028.
11. Οδικός άξονας Καλαμάτα – Ρυζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη
Αυτό το έργο έχει προϋπολογισμό περίπου 252 εκ. ευρώ και αφορά τη μελέτη και αναβάθμιση τμήματος 49 χλμ., με ολοκλήρωση το 2028.
12. Οδικός άξονας Βόνιτσα – Λευκάδα
Αφορά τη βελτίωση της σύνδεσης της Λευκάδας με τον οδικό άξονα Άκτιο – Δυτικός Άξονας με προϋπολογισμό 49 εκ. ευρώ, με ολοκλήρωση στο 3ο τρίμηνο του 2025.
13. Παράκαμψη Γιάλοβας
Βελτίωση ύπαρξης 3,5 χλμ. και κατασκευή νέου τμήματος 4,2 χλμ. για παράκαμψη, με προϋπολογισμό 40,5 εκ. ευρώ και ολοκλήρωση το 2027.
14. Κάθετος άξονας Εγνατίας Οδού: Τμήμα Δράμα-Καβάλα
Μήκος 8,26 χλμ. με προϋπολογισμό 60,8 εκ. ευρώ, αναμένεται ολοκλήρωση το 2027.
15. Ανατολική Περιφερειακή Οδός Αλεξανδρούπολης
Έχει προϋπολογισμό 36 εκατ. ευρώ και μήκος 4 χιλιομέτρων, με ολοκλήρωση το 2026.
Σιδηροδρομικό Δίκτυο
Οκτώ έργα αφορούν την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Σιδηροδρομικά Έργα
Αναλυτικά:
1. Τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο
Με προϋπολογισμό 129,5 εκ. ευρώ, αφορά την ολοκλήρωση νέας διπλής γραμμής 28,8 χλμ. με επιδομή, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και σήραγγα Παναγοπούλας.
2. Αναβάθμιση Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, Φάση Α
Αναβάθμιση 53 χλμ. από Μουριές μέχρι Προμαχώνας, με προϋπολογισμό 167 εκ. ευρώ, σε φάση δημοπράτησης.
3. Νέα σιδηροδρομική σύνδεση Θριάσιου – Σφίγγας
46 χλμ. νέας γραμμής που θα συνδέει ΣΚΑ – Κιάτο με Θήβα, αναγκαία για την αύξηση της χωρητικότητας του άξονα.
Το έργο βρίσκεται στη φάση μελετών και χρηματοδοτείται από την επόμενη Προγραμματική Περίοδο.
4. Ηλεκτροκίνηση και Σηματοδότηση Γραμμής Λάρισας – Βόλος
Με μήκος 61,5 χλμ. και προϋπολογισμό 42 εκατ. ευρώ, αντιμετωπίζει καθυστερήσεις λόγω ζημιών από τον Daniel.
5. Επαναλειτουργία Ηλεκτροκίνησης της γραμμής Σ.Σ Αξιού – Σ.Σ Γέφυρας
Αναγκαία για άμεση σύνδεση Θριάσιου με Ειδομένη, αποκαθιστώντας τη λειτουργία του ηλεκτροκίνητου δικτύου.
6. Αναβάθμιση γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο
Προϋπολογισμός περίπου 720 εκατ. ευρώ, με δημοπράτηση σε εξέλιξη.
7. Σιδηροδρομική σύνδεση 6ου προβλήτα Λιμανιού Θεσσαλονίκης
Κατασκευή 2 χιλιομέτρων νέας γραμμής, με προϋπολογισμό 53,5 εκατ. ευρώ και ολοκλήρωση εκτιμώμενη για το τέλος του 2026.
8. Σιδηροδρομική γραμμή Νέα Καρβάλη – Τοξότες
31,7 χλμ. νέας γραμμής με 5,3 χλμ. σύνδεσης με τον Εμπορευματικό Λιμένα Καβάλας. Προϋπολογισμός 193,2 εκατ. ευρώ.
Ενεργειακά Δίκτυα
Η κυβέρνηση αναφέρει ότι από το 2019, οι επενδύσεις στις ενεργειακές υποδομές έχουν τετραπλασιαστεί, με το 2019 να ανέρχονται σε 431 εκατ. ευρώ και το 2024 σε 1,7 δισ. ευρώ.

Αυτές οι επενδύσεις στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας (ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ) και φυσικού αερίου (ΔΕΣΦΑ) αναμένεται να καλύψουν τα κενά που δημιούργησε η οικονομική κρίση, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
1. Κύρια Έργα Δικτύων από το 2019
Ολοκληρωμένα ή Σε Προχωρημένη Φάση Υλοποίησης:
– Αγωγός TAP (Trans Adriatic Pipeline): Κύριος διεθνής αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου.
– Αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB): Διαδοχικό έργο για διαφοροποίηση πηγών ενέργειας.
– FSRU Αλεξανδρούπολης: Πλωτός σταθμός αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG.
Νέα Έργα & Υπό Κατασκευή:
– Αγώνας προς Βόρεια Μακεδονία.
– Επέκταση του εθνικού δικτύου φυσικού αερίου.
2. Ηλεκτρικές Διασυνδέσεις Νησιών
Ολοκληρωμένα Έργα:
– Κυκλάδες Α, Β, Γ (2018-2020): ~452 εκ. ευρώ
– Σκιάθος (2022): 63 εκ. ευρώ
– Κρήτη – Πελοπόννησος (2021): 372 εκ. ευρώ
– Κρήτη – Αττική (2025): 1,2 δισ. ευρώ
Μελλοντικές Διασυνδέσεις:
– Κυκλάδες Δ (2026): 523 εκ. ευρώ
– Δωδεκάνησα (2028/29): 2,05 δισ. ευρώ
– Βόρειο Αιγαίο (2028/29): 1,25 δισ. ευρώ
Η διασύνδεση νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρισμού μειώνει σημαντικά το κόστος παραγωγής και προάγει την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
3. Διεθνείς Διασυνδέσεις – Στρατηγικός Σχεδιασμός
Η Ελλάδα αναπτύσσει ένα φιλόδοξο σχέδιο διεθνών διασυνδέσεων με στόχους:
– Ενίσχυση εξαγωγών ενέργειας.
– Διασύνδεση Ανατολικής Μεσογείου και Βόρειας Αφρικής με το ευρωπαϊκό δίκτυο.
– Μετατροπή της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο για τη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Όπως σημειώνεται από την Αντιπροεδρία της Κυβέρνησης, αυτό το σχέδιο ενισχύει τη γεωπολιτική θέση της χώρας και συμβάλλει στην ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια.
Τηλεπικοινωνιακά Δίκτυα
Δίκτυο Οπτικών Ινών 2025
* Υπάρχει ήδη ένα εκτεταμένο δίκτυο οπτικών ινών.
* Προς το παρόν, αυτό είναι κυρίως δίκτυο κορμού.
* Υπάρχουν συνδέσεις οπτικών ινών στις καμπίνες και από εκεί μέσω χαλκού στα σπίτια.
* Μόλις στα μεγάλα αστικά κέντρα φτάνουν οι ίνες απευθείας στα σπίτια.
Οπτικές Ίνες FTTC – Fiber to the Cabinet 2025
* Στους περισσότερους νομούς υπάρχουν συνδέσεις FTTC (ταχύτητες max 100 Mbps).
* Οι περισσότερες καμπίνες σε αστικά κέντρα έχουν συνδεθεί με οπτικές ίνες.
* Ορισμένες καμπίνες σε απομακρυσμένες περιοχές δεν έχουν ακόμα συνδεθεί με ίνες.
Δίκτυο Οπτικών Ινών FTTH – Fiber to the Home
* σήμερα η κάλυψη FTTH ξεπερνά το 50% (πληθυσμιακή κάλυψη).
* Η κάλυψη είναι μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα.
* Η Ελλάδα είναι η χώρα με τον ταχύτερο ρυθμό ανάπτυξης οπτικών ινών στην ΕΕ.
* Μελλοντικά έργα προβλέπουν πλήρη κάλυψη μέχρι το 2030.
Ultra Fast Broadband (UFBB) ΣΔΙΤ – Σύνολο έργου 743 εκατ. ευρώ
Δημόσια Χρηματοδότηση 300 εκατ. ευρώ.
Το έργο ξεκίνησε τον Ιούνιο 2023 και προχωρά αργά.
Νέο Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο 2026 – 2030
Στόχοι:
* 1 Gbps (οπτική ίνα παντού).
* 5G SA & Slicing.
* Γεωγραφική κάλυψη (FWA, Satellite κ.λπ.).
* WiFi Hotspots σε δημόσιους χώρους.
* Υποθαλάσσια Καλώδια Οπτικών Ινών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ