Ο Έλον Μασκ έκανε άμεσες εκκλήσεις προς τον Ντόναλντ Τραμπ, ζητώντας του να αναθεωρήσει τους νέους, αυξημένους δασμούς στις εισαγωγές από την Κίνα, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Washington Post.
Καθώς οι ανησυχίες σχετικά με τον δασμό 104% στις κινεζικές εισαγωγές εντείνονται, ο επικεφαλής της Tesla δεν παρέμεινε αμέτοχος στα κοινωνικά δίκτυα, αλλά επιχείρησε να παρέμβει άμεσα απευθυνόμενος στον Αμερικανό Πρόεδρο.
Δύο πηγές με πληροφορίες για τις ιδιωτικές συζητήσεις, που ζήτησαν ανωνυμία λόγω της ευαίσθητης φύσης του θέματος, επιβεβαίωσαν την παρέμβαση του Μασκ.
Ωστόσο, φαίνεται ότι αυτές οι προσπάθειες ήταν άνευ αποτελέσματος.
Αν και ο Τραμπ αρχικά έδειξε διάθεση για διαπραγματεύσεις, τελικά τήρησε τη στάση του, συνεχίζοντας να ανακοινώνει επιπλέον δασμούς μετά το πρώτο κύμα 34% (+20% που είχε ήδη προαναγγείλει) που είχε ανακοινώσει την προηγούμενη εβδομάδα.
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο Μασκ έρχεται σε αντιπαράθεση με την κυβέρνηση Τραμπ σχετικά με τον κανονισμό των δασμών. Το 2020, η Tesla είχε προσφύγει στη δικαιοσύνη κατά της κυβέρνησης εκείνης της εποχής, αμφισβητώντας προηγούμενους δασμούς. Παρά την αρχική υποστήριξή του στη θέση αυτή, αργότερα φέρεται να εξέφρασε τη δυσαρέσκεια του στους συνεργάτες του για την απόφαση.
Η αγωγή προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις από τους συντηρητικούς, οι οποίοι κατηγόρησαν τον Μασκ για υπερβολική φιλία προς την Κίνα και ότι υπονομεύει τη στρατηγική «Πρώτα η Αμερική» του Τραμπ.
Με τη νέα επιβολή δασμών να είναι προ των πυλών, αρκετοί συνεργάτες του Μασκ στον επιχειρηματικό και τεχνολογικό τομέα είναι επίσης ανήσυχοι.
Ο επενδυτής και στενός φίλος του Μασκ, Joe Lonsdale, δήλωσε: «Αυτές τις τελευταίες μέρες έχω πει στους φίλους μου στην κυβέρνηση πως οι δασμοί θα πλήξουν περισσότερο τις αμερικανικές εταιρείες παρά τις κινεζικές».
Η Washington Post αναφέρει ότι μια ομάδα επιχειρηματιών προσπαθεί να σχηματίσει μια άτυπη συμμαχία για να ασκήσει πίεση στην κυβέρνηση Τραμπ για μια πιο μετριοπαθή εμπορική πολιτική.
Ελπίζουν ότι ο Τραμπ θα λάβει υπόψη τις απόψεις του υπουργού Οικονομικών, Σκοτ Μπέσεντ, και θα μετριάσει τη στάση του. Ωστόσο, η παρουσία του υπουργού Εμπορίου, Χάουαρντ Λούτνικ – που παλαιότερα θεωρείτο σύμμαχος του Μασκ – φαίνεται να αλλάζει τα δεδομένα.
Ο Λούτνικ έχει γίνει ένθερμος υποστηρικτής του προστατευτισμού, καθιστώντας πιο δύσκολες τις προσπάθειες αλλαγής της πολιτικής.
Όλα αυτά συμβαίνουν σε μια ευαίσθητη χρονική συγκυρία για τον Μασκ και την Tesla, καθώς η ζήτηση για τα ηλεκτρικά οχήματα της εταιρείας έχει μειωθεί το τελευταίο διάστημα, με πολλούς αναλυτές να αποδίδουν την πτώση σε αυξημένη πολιτική έκθεση του ίδιου του Μασκ.
«Η Tesla έχει ουσιαστικά γίνει πολιτικό σύμβολο», δήλωσε ο Dan Ives από την Wedbush Securities.
Το βράδυ της Δευτέρας, ο Μασκ φαίνεται να έκανε ένα βήμα προς συμφιλίωση. Αναδημοσίευσε ανάρτηση από τον επίσημο λογαριασμό του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ, ο οποίος υπερασπίστηκε τους δασμούς επικαλούμενος αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Ο Μασκ σχολίασε απλώς: «Σωστά».
Good points https://t.co/eDGuduwOzD
— Elon Musk (@elonmusk) April 7, 2025
Ο αδελφός του, Κίμπαλ Μασκ — μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Tesla — δεν ήταν το ίδιο μετριοπαθής. Σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα X, έγραψε: «Ποιος θα το φανταζόταν ότι ο Τραμπ ήταν στην πραγματικότητα ο πιο υπέρ των φόρων Αμερικανός Πρόεδρος εδώ και γενιές; Μέσω της στρατηγικής των δασμών του, ο Τραμπ έχει εφαρμόσει μια δομική φορολογική πολιτική».
Who would have thought that Trump was actually the most high tax American President in generations. Through his tariff strategy, Trump has implemented a structural, permanent tax on the American consumer. Even if he is successful in bringing jobs on shore through the tariff…
— 𝙺𝚒𝚖𝚋𝚊𝚕 𝙼𝚞𝚜𝚔 🤠 (@kimbal) April 7, 2025
Κεντρικό θέμα για τις αντιρρήσεις του Μασκ είναι ο Πίτερ Ναβάρο, ο εμπορικός σύμβουλος του Τραμπ και αρχιτέκτονας της τρέχουσας στρατηγικής δασμών.
Ο Μασκ δεν δίστασε να επιτεθεί στο ακαδημαϊκό υπόβαθρο του Ναβάρο στην πλατφόρμα X, σχολιάζοντας: «Ένα διδακτορικό στα Οικονομικά από το Χάρβαρντ είναι κακό πράγμα, όχι καλό».
A PhD in Econ from Harvard is a bad thing, not a good thing. Results in the ego/brains>>1 problem.
— Elon Musk (@elonmusk) April 5, 2025
Ο Ναβάρο αρνήθηκε να σχολιάσει, καθώς ο Λευκός Οίκος εξέφρασε πλήρη στήριξη προς την ομάδα του.
Κατά τη διάρκεια συνομιλίας του το Σαββατοκύριακο με τον Ιταλό αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Ματέο Σαλβίνι, ο Μασκ παρουσίασε τη δική του άποψη για ένα μέλλον χωρίς δασμούς.
«Στο τέλος της ημέρας, ελπίζω να συμφωνηθεί ότι και η Ευρώπη και οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει, κατά την άποψή μου, να προχωρήσουν σε μια κατάσταση μηδενικών δασμών», δήλωσε ο Μασκ.
Ταυτόχρονα, τόνισε τη σημασία της ελεύθερης κυκλοφορίας ανθρώπων, ιδιαίτερα εξειδικευμένων εργαζομένων. «Αυτή ήταν σίγουρα η συμβουλή μου προς τον Πρόεδρο», προσέθεσε.
Ο Μασκ, ο οποίος ηγείται της Tesla και έχει διεθνείς επενδύσεις, παραδοσιακά αντιτίθεται στις εμπορικές επιβαρύνσεις. Με εργοστάσια και πελατολόγιο σε Κίνα και ΗΠΑ, οι προστατευτικές πολιτικές μπορούν να πλήξουν άμεσα τα οικονομικά του συμφέροντα.