Ο Έλον Μασκ ανακοίνωσε ότι θα περιορίσει τη συμμετοχή του στην κυβέρνηση Τραμπ, καθώς η Tesla υπήρξε μάρτυρας σημαντικής επιδείνωσης στα οικονομικά της κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Οι πωλήσεις της εταιρείας σημείωσαν απότομη πτώση, ενώ ο Μασκ βρέθηκε στο επίκεντρο της προσοχής μετά τη μετατροπή του σε πολιτικό σύμβολο της κυβέρνησης. Την Τρίτη, η Tesla ανακοίνωσε μείωση 20% στα έσοδα από την πώληση αυτοκινήτων σε σύγκριση με τη αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ τα καθαρά κέρδη της κατέγραψαν πτώση άνω του 70%.
Συνολικά, η Tesla ανακοίνωσε έσοδα ύψους 19,3 δισ. δολαρίων για το τρίμηνο, σημειώνοντας πτώση 9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και σημαντικά χαμηλότερα από τις εκτιμήσεις των αναλυτών (21,1 δισ. δολαρίων).
Πιέσεις λόγω δασμών
Η εταιρεία έχει προχωρήσει σε εκτεταμένες μειώσεις τιμών για να προσελκύσει πελάτες, όμως οι δασμοί του Τραμπ κατά της Κίνας έχουν ανεβάσει το κόστος παραγωγής της.
Αν και τα οχήματα Tesla που πωλούνται στις ΗΠΑ συναρμολογούνται στη χώρα, πολλά εξαρτήματα προέρχονται από την Κίνα. Η εταιρεία προειδοποίησε ότι η «ραγδαία μεταβαλλόμενη εμπορική πολιτική» απειλεί την αλυσίδα εφοδιασμού της και μπορεί να αυξήσει τα κόστη.
«Αυτή η δυναμική, σε συνδυασμό με το μεταβαλλόμενο πολιτικό κλίμα, μπορεί να έχει σημαντική επίδραση στη ζήτηση των προϊόντων μας στο άμεσο μέλλον», ανέφερε η Tesla στην ανακοίνωσή της.
Η εταιρεία προειδοποίησε τους επενδυτές ότι οι προκλήσεις πιθανόν να συνεχιστούν, αποφεύγοντας να δώσει συγκεκριμένες εκτιμήσεις για την ανάπτυξη και αναφερόμενη σε «μεταβαλλόμενο πολιτικό κλίμα» που ενδέχεται να επηρεάσει σοβαρά τη ζήτηση.
Ο Μασκ έχει εμπλακεί σε αντιπαραθέσεις με άλλα στελέχη της κυβέρνησης Τραμπ, όπως τον εμπορικό σύμβουλο Πίτερ Ναβάρο, τον οποίο αποκάλεσε «ηλίθιο» μετά τις δηλώσεις του ότι ο Μασκ «δεν είναι κατασκευαστής αλλά συναρμολογητής αυτοκινήτων, στις περισσότερες περιπτώσεις».
Ο ίδιος υποστήριξε ότι η Tesla είναι μία από τις λιγότερο εκτεθειμένες στους δασμούς, χάρη στις τοπικές εφοδιαστικές αλυσίδες που έχει στην Αμερική, την Ευρώπη και την Κίνα. Ωστόσο, παραδέχτηκε ότι οι δασμοί είναι «σκληροί για μια εταιρεία με χαμηλά περιθώρια κέρδους».
«Θα συνεχίσω να υποστηρίζω τη μείωση των δασμών, αλλά πέρα από αυτό δεν μπορώ να κάνω πολλά», δήλωσε.
Μειωμένος χρόνος για πολιτικά ζητήματα
Οι απογοητευτικές επιδόσεις της Tesla συμπίπτουν με τις έντονες αντιδράσεις για την εμπλοκή του Μασκ στην κυβέρνηση Τραμπ – κάτι που παραδέχεται ότι τον απομάκρυνε από τις καθημερινές δραστηριότητες της εταιρείας.
Ο ιδρυτής της Tesla είχε συνεισφέρει πάνω από 250 εκατ. δολάρια στην προεκλογική εκστρατεία Τραμπ και ηγείται του νέου προεδρικού εγχειρήματος «DOGE» (Department of Government Efficiency), που στοχεύει στη μείωση των ομοσπονδιακών δαπανών και του κρατικού προσωπικού.
Ωστόσο, ο Μασκ δήλωσε ότι από τον επόμενο μήνα θα μειώσει σημαντικά τον χρόνο που αφιερώνει στο DOGE, ασχολούμενος με κρατικά θέματα «μόνο μία ή δύο ημέρες την εβδομάδα, όσο το επιθυμεί ο πρόεδρος και όσο έχει νόημα».
Αντιδράσεις και μποϊκοτάζ
Οι πολιτικές του φιλόδοξες έχουν προκαλέσει διαδηλώσεις και μποϊκοτάζ κατά της Tesla σε πολλές χώρες. Ο ίδιος αποδίδει τις αντιδράσεις σε εκείνους που «προσπαθούν να επιτεθούν σε εμένα και στην ομάδα του DOGE», ενώ παράλληλα επιμένει ότι το έργο του στη συγκεκριμένη υπηρεσία είναι «κρίσιμο» και ότι «η αναδιοργάνωση του κρατικού μηχανισμού έχει σχεδόν ολοκληρωθεί».
Η Tesla συνεχίζει να επενδύει στην τεχνητή νοημοσύνη για την ανάπτυξή της στο μέλλον, αν και οι επενδυτές δείχνουν επιφυλακτικοί. Οι μετοχές της εταιρείας έχουν υποχωρήσει κατά περίπου 37% φέτος. Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, οι μετοχές ανήλθαν κατά 5% στη μετασυνεδριακή αγορά.
Ο αναλυτής Νταν Κότσγουορθ της AJ Bell τόνισε ότι οι προσδοκίες για την Tesla είναι «στο ναδίρ», καθώς η εταιρεία είχε ήδη ανακοινώσει πτώση 13% στις πωλήσεις οχημάτων, το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών ετών.
«Τα προβλήματα της Tesla αυξάνονται», προειδοποίησε ο Κότσγουορθ, σημειώνοντας ότι ο εμπορικός πόλεμος του Τραμπ απειλεί σοβαρά τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.