Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών επισκέπτεται τις Σέρρες στην Αίθουσα «Αστέρια» του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου για να εκτελέσει την Έβδομη Συμφωνία του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν.
«Αυτό το έργο είναι η αποθέωση του Χορού», έγραφε ο Ρίχαρντ Βάγκνερ, τονίζοντας τον θρίαμβο της ζωής που αναπαρίσταται σε αυτό. Η βραδιά ξεκινά με την Εισαγωγή από την όπερα Ντον Τζοβάννι του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, μια σύνθεση που αντικατοπτρίζει τη θεαματική ζωή του κεντρικού ήρωα και προειδοποιεί για την επερχόμενη τραγωδία. Ακολουθεί η Συμφωνία Κοντσερτάντε για βιολί, τσέλο, όμποε και φαγκότο του Γιόζεφ Χάυντν, που γραφόταν κατά την πρώτη του επίσκεψη στο Λονδίνο και αποτυπώνει μια συναρπαστική αλληλεπίδραση των τεσσάρων οργάνων. Σολίστ είναι τέσσερις κορυφαίοι μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών: η Εξάρχουσα Κατερίνα Χατζηνικολάου, ο βιολοντσελίστας Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν, ο ομποΐστας Γιάννης Οικονόμου και ο φαγκοτίστας Αλέξανδρος Οικονόμου, με τη μουσική διεύθυνση του Βλαδίμηρου Συμεωνίδη.
Το πρόγραμμα σε συνοπτική μορφή
ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ (1756–1791)
Εισαγωγή από την όπερα «Ντον Τζοβάννι», K. 527
ΓΙΟΖΕΦ ΧΑΪΝΤΝ (1732 – 1809)
Συμφωνία κοντσερτάντε για βιολί, τσέλο, όμποε και φαγκότο, σε σι ύφεση μείζονα (Hob. I/105)
ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770–1827)
Συμφωνία αρ. 7 σε λα μείζονα, έργο 92
ΣΟΛΙΣΤ
Κατερίνα Χατζηνικολάου | βιολί
Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν | βιολοντσέλο
Γιάννης Οικονόμου | όμποε
Αλέξανδρος Οικονόμου | φαγκότο
ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Βλαδίμηρος Συμεωνίδης
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ: Είσοδος ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας
Σχόλια από τους καλλιτέχνες
Κατερίνα Χατζηνικολάου: Η σύνθεση του Χάυντν για τέσσερα σολιστικά όργανα είναι σπάνια. Στη Συμφωνία κοντσερτάντε, το βιολί προintroduces θεματικό υλικό που αναπτύσσουν τα υπόλοιπα όργανα, δημιουργώντας ευκαιρίες για διαλόγους και ανταλλαγές θεμάτων.
Γιάννης Οικονόμου: Πιστεύω ότι πρέπει να διδάσκεται ο Χάυντν στους μελλοντικούς μαέστρους και οι συμφωνικές ορχήστρες να εκτελούν τα έργα του. Είναι ο πατέρας της συμφωνίας και του κουαρτέτου, έχοντας ανοίξει τον δρόμο για τον ρομαντισμό.
Αλέξανδρος Οικονόμου: Ο Χάυντν χρησιμοποιεί και τα τέσσερα όργανα σολιστικά, αναδεικνύοντας την ηχοχρωματική τους ικανότητα και δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό μουσικό αποτέλεσμα.
Βλαδίμηρος Συμεωνίδης: Η παρουσίαση έργων από Χάυντν, Μότσαρτ και Μπετόβεν είναι ιδανική για τη διάδοση της μουσικής σε ευρύτερο κοινό, καθώς αυτοί οι συνθέτες έχουν επηρεάσει βαθιά την ιστορία της δυτικής μουσικής.
Για την Ιστορία
ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ (1756 – 1791)
Εισαγωγή από την όπερα «Ντον Τζοβάννι», K. 527
Η επιτυχία της όπερας Οι γάμοι του Φίγκαρο στην Πράγα οδήγησε στην παραγγελία μιας νέας όπερας από το Εθνικό Θέατρο, η οποία οδήγησε στην σύνθεση του Ντον Τζοβάννι. Η όπερα αφηγείται ερωτικές περιπέτειες του Δον Ζουάν, με τραγικό τέλος. Η πρεμιέρα της έγινε στην Πράγα το 1787. Η Εισαγωγή, που γράφτηκε τελευταία, αποτελεί προοίμιο του τραγικού τέλους και συνδυάζει ενορχηστρωμένες αρμονίες με έντονη συναισθηματική διάσταση.
ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770 – 1827)
Συμφωνία αρ.7 σε λα μείζονα, έργο 92
Οι πρώτες νότες της Εβδόμης Συμφωνίας χρονολογούνται το 1811 και ολοκληρώθηκε το 1812. Η πρώτη εκτέλεση πραγματοποιήθηκε στη Βιέννη το 1813. Ο Ρίχαρντ Βάγκνερ την ύμνησε ως την αποθέωση του χορού, εκφράζοντας τη χαρά και τη ζωτικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης.
Κείμενα «για την Ιστορία»: Τίτος Γουβέλης