Κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με τον ρόλο του Χρήστου Παπαδημητρίου και την εμπλοκή του Κώστα Λακαφώση. Τι δηλώνει στην «R» ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Γάνδης, Μπαρτ Μερσί.
Των ΑΛ. ΚΟΝΤΗ, Α. ΚΑΝΔΥΛΗ – ΠΗΓΗ: Realnews
Στις 22 Νοεμβρίου 2024, η έκθεση του ινστιτούτου RISE από τη Στοκχόλη κατατέθηκε στα γραφεία του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, συμπεραίνοντας ότι έπρεπε να διερευνηθεί σε βάθος το πώς προκλήθηκε η πυρόσφαιρα μετά τη σιδηροδρομική σύγκρουση στα Τέμπη.
Αυτή φαίνεται πως ήταν η αρχή μιας διαδικασίας που, λόγω λανθασμένων χειρισμών και συνεχών αναβολών, κατέληξε σε φιάσκο τις τελευταίες ημέρες.
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ συνεκλήθη τον Σεπτέμβριο 2023, αλλά άρχισε ουσιαστικά να λειτουργεί τον Φεβρουάριο του 2024, μετά την πρόσληψη του πρώτου διερευνητή του.
Μία από τις πρώτες ενέργειες του παραιτηθέντος αναπληρωτή προεδρίας του, Χρήστου Παπαδημητρίου, ήταν να ζητήσει καθοδήγηση από τον ERA, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων, για την έκθεση που έπρεπε να ετοιμαστεί.
Ενώ όλοι οι εμπλεκόμενοι ερευνούσαν τις αδυναμίες των ελληνικών σιδηροδρόμων, το ερώτημα «πώς προκλήθηκε η πυρόσφαιρα» παρέμενε αναπάντητο.
Έτσι, αποφασίστηκε να ζητηθεί η συνδρομή του Πανεπιστημίου της Γάνδης.
«Η ερευνητική ομάδα επιστήμης ασφάλειας πυρός και μηχανικής του Πανεπιστημίου της Γάνδης έλαβε επικοινωνία μέσω e-mail στις 17 Δεκεμβρίου 2024 από τον ERA, που ανέφερε ότι ερευνούσαν το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη σε συνεργασία με τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ», αναφέρει ο καθηγητής Δομικής Μηχανικής, Μπαρτ Μερσί, στην απάντησή του προς τη Realnews.
Οι πληροφορίες δείχνουν ότι η αρχική πρόθεση ήταν να αναλάβει το Πανεπιστήμιο της Γάνδης πλήρως τις απαιτούμενες προσομοιώσεις για να διαπιστωθεί η αιτία της πυρόσφαιρας.
Ωστόσο, το κόστος θεωρήθηκε υπερβολικό, με αποτέλεσμα η αμοιβή του πανεπιστημίου να περιοριστεί σε 15.000 ευρώ.
«Μας ζητήθηκε: 1) Να εκφράσουμε γνώμη για την αξιοπιστία της μεθόδου CFD (υπολογιστική ρευστοδυναμική) και 2) να ελέγξουμε την ανάλυση CFD, όχι να την εκτελέσουμε εμείς», προσθέτει ο Μπερσί.
Εν τέλει, οι προσομοιώσεις ανατέθηκαν στον πραγματογνώμονα Κώστα Λακαφώση, ο οποίος έλαβε βοήθεια από δύο ερευνητές του Δημοκρίτου, οι οποίοι συμμετείχαν ανεξάρτητα και όχι εκπροσωπώντας το εθνικό ερευνητικό κέντρο.
Αρχές του 2025, ο Μπαρτ Μερσί έλαβε τα αποτελέσματα των προσομοιώσεων από την Ελλάδα και απέστειλε τις προτάσεις του για διορθώσεις. Η ομάδα στην Ελλάδα επανέλαβε τις προσομοιώσεις, αλλά δεν τις έστειλε ξανά στη Γάνδη.
Όπως δήλωσε στην «R» ο Βέλγος καθηγητής, η ομάδα του ολοκλήρωσε την επιθεώρηση της πρώτης ανάλυσης μέσα σε τρεις εβδομάδες, τον Ιανουάριο του 2025.
«Βασιστήκαμε στις πληροφορίες του επαφίοντος (Κώστα Λακαφώση) για αυτές τις εργασίες. Δεν είναι σαφές πόσο οι ρυθμίσεις των προσομοιώσεων που οδήγησαν στα αποτελέσματα της δημόσιας έκθεσης διαφέρουν από όσα επιθεωρήσαμε. Οι αναφορές μας παραδόθηκαν εγκαίρως, όμως δεν συμπεριλήφθηκαν στη δημόσια έκθεση. Ως εκ τούτου, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι: α) δεν πραγματοποιήσαμε την άμεση ανάλυση του ατυχήματος, β) δεν κάναμε υπολογισμούς εκτός των απαραίτητων για την επιθεώρηση και γ) δεν χρησιμοποιήσαμε τεχνητή νοημοσύνη σε κανένα σημείο», διευκρινίζει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Γάνδης.
Είναι σαφές ότι το Πανεπιστήμιο της Γάνδης αντιδρά στο πώς χρησιμοποιήθηκε στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, αμφισβητώντας την εγκυρότητα των αποτελεσμάτων. Ωστόσο, δεν αντέτεινε καμία διάψευση, όπως δήλωσε πρόσφατα ο Κ. Λακαφώσης.
Είχε γνώση;
Το ερώτημα είναι αν ο Χρ. Παπαδημητρίου είχε πλήρη γνώση της διαδικασίας, τουλάχιστον ως επικεφαλής του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και υπεύθυνος για την έκθεση που παρουσιάστηκε.
Οι πληροφορίες δείχνουν ότι στην ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν ήταν σαφής η εμπλοκή του Λακαφώση στην εκτέλεση των προσομοιώσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Λακαφώσης φέρεται να έχει προσληφθεί από τον ERA και να έχει αμειφθεί γι’ αυτή τη εργασία.
Όπως αναφέρεται, ο Κ. Λακαφώσης φέρεται να αρνήθηκε να παραδώσει στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ την έκθεση των προσομοιώσεων, παραδίδοντας μόνο τα τελικά αποτελέσματα. Η δικαιολογία του ήταν ότι πρόκειται για προσωπική του πνευματική εργασία!
Όταν έγινε γνωστός ο τρόπος προόδου της διαδικασίας στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, τον Φεβρουάριο, ζητήθηκε η βοήθεια του Αθανάσιου Κωνσταντόπουλου, καθηγητή του ΑΠΘ.
Ο κ. Κωνσταντόπουλος είναι διεθνούς φήμης επιστήμονας, βραβευμένος από την Ε.Ε. και τη Γαλλική Δημοκρατία για το έργο του. Στην έκθεσή του επιβεβαίωνε κάποια ευρήματα της ομάδας προσομοιώσεων, τονίζοντας ότι η πυρόσφαιρα δεν προκλήθηκε από έλαια σιλικόνης, αλλά από ένα «άγνωστο καύσιμο», γεγονός που φαίνεται να καθησύχασε κάποιους εντός του οργανισμού διερεύνησης ατυχημάτων.
Ωστόσο, οι εσωτερικές αντιδράσεις δεν εκτονωθήκαν. Ο Χρ. Παπαδημητρίου, λίγες ημέρες πριν από την προγραμματισμένη παρουσίαση της έκθεσης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ρώτησε τον Μπαρτ Ακού, επικεφαλής του τομέα ασφάλειας του ERA, αν θα έπρεπε να ζητηθεί περαιτέρω βοήθεια από επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Λωζάννης, που επίσης εφαρμόζει την μέθοδο CFD.
Στην αλληλογραφία τους, η οποία διέρρευσε, ο αξιωματούχος του ERA αναφέρει ότι το κεφάλαιο για την πυρόσφαιρα θα πρέπει να παραμείνει αμετάβλητο…
Στις 26 Φεβρουαρίου, μία ημέρα πριν την παρουσίαση, σε συνεδρίαση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο Χρ. Παπαδημητρίου φέρεται να πρότεινε περαιτέρω έλεγχο του θέματος της πυρόσφαιρας, σημειώνοντας πάντως ότι εφόσον η γνώμη του Μπ. Ακού είναι διαφορετική, δεν θα γίνουν άλλες ενέργειες.
Ενώ τα δημοσιεύματα, με πρώτο το «R», επιβεβαίωναν την έκθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, την περασμένη Κυριακή, 40 ημέρες μετά την επίσημη παρουσίαση, ο ερευνητής από τη Γάνδη, Γιώργος Μαραγκός, δήλωσε σε ιστότοπο ότι το βελγικό πανεπιστήμιο δεν μπορεί να αξιωθεί για τα αποτελέσματα των προσομοιώσεων.
«Κατά την άποψή μας, το όνομα του Πανεπιστημίου της Γάνδης έχει περιληφθεί στην έκθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ με τρόπο που αποπροσανατολίζει, ώστε να φαίνεται ότι εγκρίνουμε ό,τι περιλαμβάνεται σε αυτήν, κάτι που δεν συμβαίνει στην πραγματικότητα», δήλωσε ο ερευνητής.
Στα αποτελέσματα αυτών των γεγονότων, ο Χρ. Παπαδημητρίου ανακοίνωσε την αφαίρεση του κεφαλαίου που αναφερόταν στην πυρόσφαιρα από το τελικό πόρισμα του οργανισμού. Επίσης, αρνήθηκε δημόσια ότι γνώριζε την εμπλοκή του Κώστα Λακαφώση, που ήταν πραγματογνώμονας για τις οικογένειες των θυμάτων.
Ωστόσο, λίγες ώρες αργότερα, μετά από συνεδρίαση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο Χρ. Παπαδημητρίου, κάνοντας στροφή 180 μοιρών, δήλωσε ότι «σε καμία περίπτωση δεν δηλώνει ότι είναι λανθασμένη η εκτίμηση που περιλαμβανόταν στο πόρισμα».
Το πόρισμα ανέφερε ότι η φωτιά που προκλήθηκε μετά τη σύγκρουση δεν οφειλόταν στους σιλικόνους ελαίου, όπως είχε υποστηρίξει η Πυροσβεστική Υπηρεσία.
Αναφορικά με την εμπλοκή του Κ. Λακαφώση στην έρευνα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, ισχυρίστηκε ότι λόγω φόρτου εργασίας δεν είχε διαβάσει σχετικά e-mail που αφορούσαν τη συνδρομή του πραγματογνώμονα!
Αναμενόμενο ήταν ο Χρ. Παπαδημητρίου να υποβάλλει την παραίτησή του. Η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών τώρα αναζητά τον διάδοχό του, ενώ οι συγγενείς των θυμάτων στα Τέμπη συνεχίζουν να αναζητούν μια επίσημη επιβεβαίωση για τα γεγονότα της 28ης Φεβρουαρίου 2023.
Χρήστος Παπαδημητρίου
Η συνέντευξη Τύπου που δεν πραγματοποιήθηκε
Τον Ιανουάριο του 2015, ο Χρήστος Παπαδημητρίου προσλήφθηκε ως νομικός σύμβουλος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων. Αξιοσημείωτο είναι ότι την περίοδο αυτή, παράγοντες του υπουργείου Υποδομών της τότε κυβέρνησης δεν επιθυμούσαν την παραμονή του στη θέση, καθότι προερχόταν από τον πολιτικό χώρο της Νέας Δημοκρατίας.
Στη ΡΑΣ, ο Χρ. Παπαδημητρίου παρέμεινε μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2023, όταν προήχθη στον νεοσύστατο ΕΟΔΑΣΑΑΜ ως επικεφαλής του σιδηροδρομικού τομέα του οργανισμού.
«Είμαι λάτρης των σιδηροδρόμων. Όταν ήμουν στις Βρυξέλλες, ταξίδεψα όλη την Ευρώπη με το τρένο!» συνηθίζει να λέει. Στην πραγματικότητα, ο Χρ. Παπαδημητρίου πέρασε μεγάλο μέρος της δεκαετίας του 1990 στη βελγική πρωτεύουσα, όπου πραγματοποίησε δύο μεταπτυχιακά στον τομέα του ευρωπαϊκού δικαίου.
Επέστρεψε αργότερα στη Νομική Αθηνών, απ όπου το 2002 έλαβε το διδακτορικό του.
Ως δικηγόρος, από το 2013 έως το 2015 συνεργάστηκε με το γραφείο του προεδρεύοντος του ΔΣΑ, Δημήτρη Βερβεσού, ενώ διαγράφηκε από τη σημαίνουσα θέση του νομικού τμήματος του ΟΤΕ, όπου υπηρέτησε για πάνω από 14 χρόνια.
«Έχω εκπροσωπήσει τον ΟΤΕ επιτυχώς σε ελληνικά δικαστήρια, με αποτέλεσμα εκατοντάδες φορές», επισημαίνει στο βιογραφικό του.
Εντυπωσιακά, έχοντας σε μια εξαιρετικά απαιτητική καριέρα, ο Χρ. Παπαδημητρίου κατόρθωσε να γράψει και αστυνομικά μυθιστορήματα. Έχει εκδώσει συνολικά έξι μυθιστορήματα σε οκτώ χρόνια, περιλαμβάνοντας τα «Το τέλος του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ» (2008), «Ημιτελής εκτέλεση» (2009), «Θανάσιμος έρωτας» (2010), «Αντεστραμμένη κλεψύdra» (2011), «Αρχική θεωρία» (2012) και «Έγκλημα χωρίς δολοφόνο» (2016).
Πηγές αναφέρουν ότι την περασμένη Τετάρτη – καθώς είχε αλλάξει τρεις φορές τη στάση του σχετικά με το περιεχόμενο του πόρισματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ – διερευνούσε τη δυνατότητα διοργάνωσης συνέντευξης Τύπου για να ξεκαθαρίσει την κατάσταση σχετικά με την πυρόσφαιρα.
Ωστόσο, κανείς δεν συμφωνούσε να σταθεί δίπλα του κατά τη διάρκεια της συνέντευξης. Έτσι, το μεσημέρι ανακοίνωσε την παραίτησή του «για οικογενειακούς και προσωπικούς λόγους», όπως δήλωσε.
Κώστας Λακαφώσης
Η εκπαίδευση στη Δικαιοσύνη
Ποιο είναι τελικά το επάγγελμα του Κώστα Λακαφώση, ο οποίος έγινε γνωστός στο κοινό ως πραγματογνώμονας και μέλος της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) στη τραγωδία των Τεμπών;
Το ερώτημα αυτό θα απαντηθεί στην προκαταρκτική εξέταση που ζήτησε ο Αρείος Πάγος αναφορικά με τον ρόλο του στην έκθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ενώ σύμφωνα με αίτημα του εφέτη ανακριτή Λάρισας, καλείται να προσκομίσει τα απαραίτητα πιστοποιητικά για τα προσόντα του ως τεχνικού συμβούλου.
Ο Κ. Λακαφώσης, ο οποίος πιστεύει ότι η αναφορά στο όνομά του για τις επαγγελματικές του ικανότητες συνιστά δόλια επίθεση, συστήνεται στην προσωπική του ιστοσελίδα ως μηχανολόγος μηχανικός, με πτυχίο από το Πανεπιστήμιο Πατρών το 2000.
Εντούτοις, παραδέχεται σε πρόσφατη συνέντευξή του ότι δεν είναι εγγεγραμμένος στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) ούτε έχει δηλώσει το επάγγελμα του μηχανικού, προκειμένου να αποφύγει την καταβολή εισφορών στο ΤΣΜΕΔΕ, αν και είναι εγγεγραμμένος στον ΕΔΟΕΑΠ, που είναι το ταμείο των εργαζομένων στον Τύπο.
Σύμφωνα με το βιογραφικό του, έχει ξεκινήσει την καριέρα του στα περιοδικά, εστιάζοντας σε τεχνικά θέματα που αφορούσαν αυτοκίνητα και αεροπλάνα. Ασχολήθηκε επίσης με την παρουσίαση αγώνων Formula 1 και υπηρέτησε ως συντάκτης στο περιοδικό «4 Τροχοί» από το 1992 έως το 2001.
Αργότερα ασχολήθηκε με το φωτορεπορτάζ και τη κινηματογράφηση, ενώ στο παρελθόν εμφανιζόταν ως «επιστημονικός συνεργάτης» στη εκπομπή «Αποδείξεις» που προβαλλόταν στον ΑΝΤ1.
Αξιοσημείωτο είναι ότι πριν από δύο χρόνια, στις 23 Μαρτίου 2023, ο Κ. Λακαφώσης είχε στείλει επιστολή 18 σελίδων στην Εθνική Υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας των ΗΠΑ (NHTSA) σχετικά με τις «ανεξήγητες» συμπεριφορές των οχημάτων της Tesla, ζητώντας την ανάκληση 1,6 εκατομμυρίων αυτοκινήτων για λόγους ασφαλείας.
Διαβάστε το δημοσίευμα της Realnews
Διαβάστε το δημοσίευμα της Realnews