Η διάρκεια και η ένταση της κρίσης στη Μ. Ανατολή θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό τις οικονομικές επιπτώσεις για την ελληνική οικονομία, σύμφωνα με όλους τους οικονομολόγους που μίλησαν στο enikonomia.gr. Αν η κατάσταση στην περιοχή αποκλιμακωθεί, κάτι που φαντάζει ρεαλιστικό μετά την ήπια αντίδραση του Ιράν στις πρόσφατες αμερικανικές επιθέσεις, οι επιπτώσεις για την Ελλάδα αναμένεται να είναι περιορισμένες.
Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας
Στο πλαίσιο της αβεβαιότητας, οι ανησυχίες για τις επιπτώσεις σε τομείς όπως ο πληθωρισμός, ο τουρισμός, η ναυτιλία και οι μεταφορές είναι έντονες. Ταυτόχρονα, υπάρχει ανησυχία για πιθανή αύξηση του ενεργειακού κόστους λόγω της ανόδου της τιμής του πετρελαίου Μπρεντ στις διεθνείς αγορές.
Η τιμή του πετρελαίου Μπρεντ έχει αυξηθεί περίπου 10 δολάρια το βαρέλι το τελευταίο μήνα, από 65 στα 75 δολάρια, σημειώνοντας άνοδο 15%. Ωστόσο, αργά χθες, η τιμή της υποχώρησε, πλησιάζοντας τα 69 δολάρια το βαρέλι.
Αύξηση τιμών αμόλυβδης βενζίνης και πετρελαίου κίνησης
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης έχει αυξηθεί κατά 1,77 ευρώ ανά λίτρο, από 1,73 ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 4 λεπτών (2,5%). Το πετρέλαιο κίνησης ανέβηκε επίσης, φτάνοντας το 1,54 ευρώ ανά λίτρο, από 1,48 ευρώ, δηλαδή αύξηση 6 λεπτών ή 4% το τελευταίο μήνα.
Μέχρι στιγμής, οι ανατιμήσεις στο φυσικό αέριο είναι περιορισμένες, με την τιμή να ξεπερνά οριακά τα 40 ευρώ τη μεγαβατώρα, από 36 ευρώ πριν από ένα μήνα.
Ο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς εκτιμά ότι αν η κρίση στη Μ. Ανατολή διαρκέσει τρεις μήνες, οι απώλειες στο ΑΕΠ μπορεί να φτάσουν το 1%. Επιπλέον, κάθε αύξηση 10 δολαρίων στο βαρέλι του πετρελαίου μπορεί να επιφέρει μείωση του ΑΕΠ κατά 0,4%, ενώ η αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου κατά 10 ευρώ ανά MWh μπορεί να προκαλέσει μείωση του ΑΕΠ κατά 0,3%.
Φυσικό αέριο και ηλεκτρικό ρεύμα
Με την αύξηση των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, η κύρια ανησυχία σχετίζεται με το ενδεχόμενο μιας νέας ενεργειακής κρίσης, η οποία μπορεί να επιφέρει νέο άλμα στον πληθωρισμό και αυξήσεις σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών, πλήττοντας τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Επιπλέον, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια αυξάνεται τους καλοκαιρινούς μήνες, οι λογαριασμοί ρεύματος ενδέχεται να επηρεαστούν. Το κύριο πρόβλημα θα προκύψει αν κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ, όπου διακινείται σχεδόν το 50% του παγκόσμιου LNG, συμπεριλαμβανομένων φορτίων από το Κατάρ και τις ΗΠΑ.
Επίσης, το 20-25% του παγκόσμιου πετρελαίου διακινείται μέσω των Στενών του Ορμούζ, και οποιαδήποτε διαταραχή στη ναυσιπλοΐα θα έχει άμεσες συνέπειες για την παγκόσμια ναυτιλία και την ενεργειακή ασφάλεια.