Οι έμποροι του ηλεκτρονικού εμπορίου εστιάζουν στους ώριμους χρήστες του διαδικτύου, οι οποίοι είναι επίσης και ώριμοι online αγοραστές. Αυτό συμβαίνει διότι αυτοί οι καταναλωτές είναι ελκυστικοί και δαπανούν συστηματικά, ενώ συμβάλλουν σημαντικά στη θετική εξέλιξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, καθώς διαθέτουν υψηλές απαιτήσεις και κριτήρια επιλογής για τα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του GR.E.CA. για το ηλεκτρονικό εμπόριο 2025, οι ώριμοι χρήστες δαπανούν 80% περισσότερα χρήματα σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό. Η επιλογή τους βασίζεται σε παράγοντες όπως η εμπειρία, η εξυπηρέτηση και η αξιοπιστία, και όχι μόνο σε προσφορές. Το 61% τους πραγματοποιεί πάνω από 25 αγορές ετησίως και απολαμβάνει μία καλή εμπειρία χρήστη (85%), εξυπηρέτηση (72%) και σαφείς όρους χρήσης (64,5%).
Γενικά, οι καταναλωτές εκτιμούν την εξοικονόμηση χρόνου, τις καλύτερες τιμές, την ταχύτητα στις αγορές και την ποιότητα των προϊόντων. Ωστόσο, οι διαφορές μεταξύ του γενικού πληθυσμού και των ώριμων χρηστών προσδιορίζουν τη στρατηγική των ηλεκτρονικών επιχειρήσεων, για το target group που επιδιώκουν να προσεγγίσουν. Η συχνότητα των online αγορών είναι επίσης εντυπωσιακή, με 48% του γενικού πληθυσμού και 61% των ώριμων χρηστών να πραγματοποιούν πάνω από 25 αγορές το προηγούμενο έτος.
Ο γενικός πληθυσμός αναγνωρίζει την εξοικονόμηση χρόνου (79,4%), τις καλύτερες τιμές (74,3%), την ταχύτητα στις αγορές (65,2%) και την ποιότητα προϊόντων (10,1%) ως προτεραιότητες, ενώ οι ώριμοι χρήστες εστιάζουν στην ταχύτητα (82%), στην εξοικονόμηση χρόνου (75%), στις καλύτερες τιμές (65%) και στην ποιότητα (25%).
Οι έμποροι επισημαίνουν ότι οι ώριμοι χρήστες έχουν κατανοήσει τη σημασία του ψηφιακού κόσμου. Η ταχύτητα, η ευκολία και η εξοικονόμηση χρόνου είναι πλέον πιο σημαντικοί παράγοντες από την τιμή για αυτούς. Οι ώριμοι αγοραστές σχηματίζουν μία ισχυρή καταναλωτική ομάδα με αυστηρά κριτήρια και οι επιχειρήσεις πρέπει να ανταποκριθούν στις εξελιγμένες ανάγκες τους, δημιουργώντας μακροχρόνιες σχέσεις εμπιστοσύνης. Όταν μία e-shop δεν προσφέρει ταχύτητα και καλή υποστήριξη, χάνει αυτό το κοινό.
Για τους γνώστες, το UX είναι το κλειδί για την εμπιστοσύνη και τις πωλήσεις. Αν οι αγορές παρακωλύονται ή οι πληροφορίες δεν είναι ξεκάθαρες, οι ώριμοι χρήστες απομακρύνονται. Σύμφωνα με την Dr. Κατερίνα Φραϊδάκη, Πρόεδρο του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου, οι Ώριμοι online αγοραστές, που διαθέτουν εμπειρία και υψηλές προσδοκίες, έχουν εδραιώσει τη σημασία τους στην αγορά.
Ζητείται εμπιστοσύνη – Δυσπιστία σε κοινωνικά δίκτυα και Influencers
Η έρευνα του GR.E.CA. αναδεικνύει την αυξημένη συνείδηση των Ελλήνων καταναλωτών. Αναζητούν εμπειρίες, διαφάνεια και αξιοπιστία. Οι επιχειρήσεις που επενδύουν σε αυτές τις αξίες δεν χτίζουν μόνο πωλήσεις αλλά και σχέσεις. Οι καταναλωτές επιλέγουν προϊόντα με βάση την αξιοπιστία του καταστήματος και την αγοραστική εμπειρία σε κάθε στάδιο της διαδικασίας.
Η έρευνα δείχνει ότι οι ηλεκτρονικοί καταναλωτές αναζητούν πληροφορίες κυρίως σε εταιρικά website (85,8%), σε ανασκοπήσεις προϊόντων (74,1%) και σε ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών (56,7%). Ωστόσο, η εμπιστοσύνη είναι πιο σημαντική από την τιμή, καθώς το 55% δηλώνει ότι δεν θα αγόραζε από κατάστημα που δεν τους εμπνέει εμπιστοσύνη, ακόμα και αν οι τιμές ήταν χαμηλότερες. Διαφανείς όροι, υποστήριξη και ασφαλείς διαδικασίες πληρωμής είναι κρίσιμα στοιχεία, με την εξυπηρέτηση πελάτη να γίνεται στρατηγικό πλεονέκτημα για το 65% των καταναλωτών και το 72% των ώριμων χρηστών.
Επιπλέον, η omni-channel προσέγγιση είναι κυρίαρχη, καθώς 8 στους 10 e-shoppers επισκέπτονται πρώτα φυσικά καταστήματα πριν από τις online αγορές. Ωστόσο, το 62% των καταναλωτών δεν αισθάνονται ασφαλείς να αγοράσουν μέσω κοινωνικών δικτύων, παρά την επιτυχία που έχει η εύρεση προϊόντων μέσω αυτών. Μόνο το 2% ανακαλύπτει νέα brands εκεί, και το 37% δηλώνει ότι δεν επηρεάζεται από influencers, ενώ οι κριτικές και τα σχόλια στα social media επηρεάζουν την αγοραστική απόφαση.
Αντίθετα, οι διαφημίσεις στις μηχανές αναζήτησης έχουν σημαντική επίδραση, με το 21% να αγοράζει συχνά μετά από σχετικές διαφημίσεις. Συνολικά, το 60,7% επηρεάζεται από paid search, αλλά οι ειδικοί σημειώνουν ότι καμία διαφήμιση δεν μπορεί να πουλήσει από μόνη της αν το ηλεκτρονικό κατάστημα δεν υποστηρίζει τη διαδικασία πώλησης πλήρως.