Σημάδια σταδιακής κόπωσης εμφανίζει η αγορά ναυπηγήσεων, με ναυλομεσιτικούς οίκους να επισημαίνουν ότι, έπειτα από τρία χρόνια έντονης δραστηριότητας, τα δεδομένα δείχνουν μείωση στον αριθμό παραγγελιών και τις τιμές των νεότευκτων πλοίων.
Η ανάλυση της Clarksons Research αποκαλύπτει μια εντυπωσιακή μείωση 57% στη ζήτηση για νέα πλοία σε ετήσια βάση, με αποτέλεσμα να αρχίσουν να μειώνονται οι τιμές.
Από την αρχή του 2025, οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν υποχωρήσει κατά 1,2%.
Παρότι πρόκειται για μια περιορισμένη μείωση, όπως σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος, αυτό σηματοδοτεί αλλαγή κατεύθυνσης, καθώς οι τιμές ήταν προηγουμένως σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Οι επιμέρους τομείς δείχνουν διαφορετική εικόνα, με τις μεγαλύτερες πιέσεις τιμών σε δεξαμενόπλοια, που έχουν μειωθεί κατά 5% από την αρχή του 2025. Ακολουθούν οι bulk carriers με 2,2% και τα containerships με 1,4%.
Αυτή η πτώση αντανακλά τη σημαντική μείωση της ζήτησης σε συγκεκριμένους τομείς και την αρχή ενός κύκλου αποκλιμάκωσης των τιμών, αν και από υψηλά επίπεδα.
Η μηνιαία έκθεση της Danish Ship Finance αναφέρει ότι η εξασθένηση της ζήτησης θα συνεχιστεί τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Το μειωμένο ενδιαφέρον από πλοιοκτήτες, σε συνδυασμό με τη μείωση των ναύλων, εντείνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των ναυπηγείων για νέες παραγγελίες. Ιδιαίτερα, τα μικρότερα ναυπηγεία βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση, καθώς δεν έχουν εξασφαλίσει μακροχρόνιες συμβάσεις.
Η ανάλυση της BRS επίσης προβλέπει επιβράδυνση στις αγορές εμπορευματικών μεταφορών, γεγονός που μπορεί να καθυστερήσει ή να σταματήσει τις επενδυτικές αποφάσεις.
«Περιμένουμε ότι οι παγκόσμιες αβεβαιότητες θα συνεχιστούν και η αυξημένη τόνωση της ναυπηγικής βιομηχανίας θα συνεχίσει να πιέζει τις τιμές των νεότευκτων πλοίων καθοδικά. Η μείωση μπορεί να ξεπεράσει το 10% μέχρι το 2025, ανάλογα με το τύπο και το μέγεθος του πλοίου», τονίζει η BRS.
Η VesselsValue αναφέρει επίσης χαμηλή κινητικότητα στην αγορά των ναυπηγήσεων εμπορικών πλοίων, με μόλις 369 νέες παραγγελίες για bulk carriers, tankers, containerships και πλοία μεταφοράς LNG από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο του 2025.
Η πτώση φτάνει το 37% σε σχέση με το 2024, όταν οι παραγγελίες ανήλθαν σε 590, και 26% σε σύγκριση με το 2023, με 500 παραγγελίες.
Σύμφωνα με τη VesselsValue, το 2025 έχουν παραγγελθεί:
- 136 bulk carriers, μειωμένοι κατά 18% σε σχέση με πέρυσι.
- 97 tankers, πτώση 66% σε σύγκριση με το 2024.
- 23 gas carriers, έναντι 125 το 2024, δηλαδή μείωση άνω του 80%.
- Αύξηση στα containerships: 113 έναντι 18 το προηγούμενο έτος.
Η εντυπωσιακή μείωση στις παραγγελίες tankers και gas carriers φαίνεται να είναι ο κύριος παράγοντας της συνολικής πτώσης, ενώ η αύξηση στις παραγγελίες containerships ενδέχεται να υποδηλώνει στρατηγική αλλαγή από κάποιες ναυτιλιακές εταιρείες.
Η αγορά παραμένει επιφυλακτική, με τους αναλυτές να αποδίδουν την τάση σε παράγοντες όπως η οικονομική αβεβαιότητα, οι υψηλές τιμές ναυπηγήσεων και η αναμονή για πιο σαφή κανονιστικά πλαίσια σχετικά με την περιβαλλοντική συμμόρφωση.