Η σημασία της προστασίας των ανηλίκων από τους κινδύνους του διαδικτύου και των κοινωνικών μέσων αναδείχθηκε σε μια επιστημονική συζήτηση που διοργάνωσε η Ανώτερη Σχολή ΑΚΜΗ, μέλος της Alphabet Education, σε συνεργασία με τη Σχολή Δημοσιογραφίας, στις κεντρικές εγκαταστάσεις του Οργανισμού στην Αθήνα.
Στη συζήτηση συμμετείχαν ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, η ομότιμη καθηγήτρια Ψυχιατρικής του ΕΚΠΑ Μαρίνα Οικονόμου, η επικεφαλής Κυβερνητικών Υποθέσεων της Google Ευγενία Μπόζου, καθώς και ο CEO της 100Mentors Γιώργος Νικολετάκης. Τη συζήτηση συντόνισε ο Νίκος Χατζηνικολάου, εκδότης-διευθυντής της Realnews και πρόεδρος της ΕΙΗΕΑ.
Ο Κωνσταντίνος Ροδόπουλος, ιδρυτής της ΣΑΕΚ ΑΚΜΗ και αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατάρτισης (EVBB), τόνισε τη διεθνή διάσταση του προβλήματος ψηφιακού εθισμού στους νέους, επισημαίνοντας ότι η κατάσταση στην Ελλάδα έχει γίνει ανησυχητική. Η Σχολή Δημοσιογραφίας της ΑΚΜΗ, μέσω ντιμπέιτ, προβάλλει το φαινόμενο με τη συμμετοχή ειδικών επιστημόνων.
Χαμηλή αυτοεκτίμηση και νέες φοβίες
Ο Δ. Παπαστεργίου υπογράμμισε την ανάγκη εγρήγορσης απέναντι στην «ηλεκτρονική παραμέληση», τονίζοντας ότι οι ανήλικοι εκτίθενται σε ψηφιακούς κινδύνους χωρίς την απαραίτητη προστασία. Αναφέρθηκε στην ευθύνη των γονέων να προάγουν τη διατήρηση της ανθρώπινης σχέσης με τα παιδιά τους.
Παράλληλα, παρουσίασε την πρωτοβουλία Kids Wallet, μια πλατφόρμα που ελέγχει τη χρήση συσκευών από ανηλίκους, επισημαίνοντας τη σημασία της διατήρησης ανθρωπιστικών αξιών στη ψηφιακή εποχή. Εξέφρασε την πεποίθηση ότι η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ένα καλύτερο και πιο υγιές μέλλον, με αρχές και αξίες.
Η Μαρίνα Οικονόμου εστίασε στις ψυχολογικές επιπτώσεις από την έκθεση των παιδιών σε ψηφιακές πλατφόρμες, όπως η χαμηλή αυτοεκτίμηση και ο φόβος του FOMO (Fear Of Missing Out). Τόνισε τη σημασία του διαλόγου γονέων και παιδιών και κατηγόρησε τις τιμωρητικές προσεγγίσεις, λέγοντας «δεν υπάρχει μόνο απαγόρευση». Επιπλέον, αναφέρθηκε στην κανονικοποίηση της βίας στη σύγχρονη εποχή ως έναν σοβαρό κίνδυνο.
Αντιμετώπιση του φαινομένου
Η Ευγενία Μπόζου παρουσίασε τις δράσεις της Google για την προστασία των ανηλίκων, όπως εκπαιδευτικά προγράμματα και μηχανισμούς αποτροπής αρνητικού περιεχομένου στο YouTube. Ανέφερε επίσης τα προγράμματα «Γίνε ήρωας στο διαδίκτυο» και «AI Experience», που στοχεύουν στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών για ασφαλή πλοήγηση.
Ο Γιώργος Νικολετάκης παρουσίασε τις εκπαιδευτικές δυνατότητες της τεχνολογίας μέσω της πλατφόρμας mentoring της 100Mentors, που χρησιμοποιεί Generative AI για να συνδέσει μαθητές με role models, ενισχύοντας τις δεξιότητες τους. Τόνισε τη σημασία της εκπαίδευσης όσων δημιουργούν αυτές τις τεχνολογίες, ώστε να αξιοποιηθεί η μεταμορφωτική τους δύναμη.
Η συζήτηση κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η προστασία των παιδιών στον ψηφιακό κόσμο απαιτεί συνεργασία μεταξύ τεχνολογικών πλατφορμών, πολιτείας, εκπαιδευτικών και οικογένειας. Ο διάλογος και η ανθρώπινη επαφή αναδείχθηκαν ως θεμελιώδη εργαλεία για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που προκύπτουν.
Δείτε εδώ το δημοσίευμα της Realnews