Εντυπωσιακή ήταν η ομιλία της προεδρεύουσας της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνας Τραυλού, κατά τη διάρκεια της ναυτιλιακής Συνόδου Κορυφής στην Αθήνα “Shaping the Future of Shipping”. Η εκδήλωση διοργανώθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS) και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), με σκοπό την εξερεύνηση των παγκόσμιων τάσεων, τη μείωση κινδύνων και τη σημασία της ναυτιλίας για την οικονομική ασφάλεια και ευημερία.
Από το βήμα της Συνόδου, η Πρόεδρος της Ε.Ε.Ε. επισήμανε την ανάγκη να μην λαμβάνονται αποφάσεις για τη ναυτιλία χωρίς τη συμμετοχή της.
Έκανε μάλιστα τις εξής δηλώσεις:
– Η ναυτιλία είναι ο αθόρυβος διαμεσολαβητής που διασφαλίζει την ασφάλεια των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων και την αυτονομία των χωρών στον τομέα των τροφίμων και της ενέργειας.
– Ο κλάδος αποδείχθηκε σωτήριο για την ανθρωπότητα σε πολλές κρίσιμες στιγμές, από την πανδημία COVID-19 μέχρι γεωπολιτικές συγκρούσεις και κλιματικές αλλαγές. Η ναυτιλία πάντα ήταν παρούσα.
Η κ. Τραυλού επισήμανε, ωστόσο, ότι παρά την προφανή συνεισφορά της, η ναυτιλία παραμένει αόρατη και ξεχασμένη από τους πολιτικούς και το κοινό. Ο αναντικατάστατος ρόλος του κλάδου συχνά αγνοείται λόγω έλλειψης κατανόησης, και αυτό χρειάζεται να αλλάξει για την αναγκαία και αποτελεσματική χάραξη πολιτικής.
Οι πολιτικές
Η πρόεδρος της Ένωσης θεωρεί ότι οι πολιτικές και οι κανονισμοί δεν πρέπει να υπονομεύουν την ασφάλεια και τη βιωσιμότητα του κλάδου.
Σύμφωνα με την κ. Τραυλού, οι γνώσεις του κλάδου πρέπει να διασφαλίζονται στη χάραξη πολιτικής σε εθνικό, περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο, κάτι που ισχύει και για τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό.
Ειδικά υπογράμμισε:
- Οι αποφάσεις στον ΙΜΟ πρέπει να ξεπερνούν την απλή ισορροπία κρατικών συμφερόντων.
- Πρέπει να βασίζονται σε πραγματική κατανόηση της λειτουργίας του κλάδου και του εφικτού.
- Απαιτείται να ενσωματώνουν τη φωνή του κλάδου, κάτι που δεν έγινε πρόσφατα για τη μείωση των εκπομπών CO2.
- Ο κλάδος επιδιώκει συνεχώς μεγαλύτερη αποδοτικότητα και επενδύει σε νέες, βιώσιμες τεχνολογίες.
- Οι πολιτικοί οφείλουν να θυμούνται ότι καμία μετάβαση δεν είναι εφικτή με αποτυχημένες επενδύσεις.
- Η ναυτιλία χρειάζεται ένα παγκόσμιο ρυθμιστικό πλαίσιο που να αντικατοπτρίζει τη φύση της και να προάγει την καινοτομία.
- Δεν πρέπει να ρυθμίζεται η ναυτιλία χωρίς τη συμμετοχή της.
- Η συνεργασία είναι κλειδί για την υιοθέτηση λύσεων σε προκλήσεις.

Διαφορετική θέση της Κομισιόν
Σημαντικές δηλώσεις σχετικά με τη ναυτιλία έγιναν και από τον Απόστολο Τζιτζικώστα, Επίτροπο Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οποίος τάχθηκε υπέρ της συμφωνίας του ΙΜΟ για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, που πρόκειται να ψηφιστεί τον επόμενο Οκτώβριο.
Αν και η ναυτιλία παραμένει κρίσιμη για την ευρωπαϊκή οικονομία, ο κ. Τζιτζικώστας την χαρακτηρίζει συμφωνία ορόσημο και καλεί για υποστήριξη.
«Έχει σημασία η υιοθέτησή της στον Οκτώβριο», δήλωσε και κάλεσε όλους να υποστηρίξουν την υιοθέτηση της.

Ιωάννα Προκοπίου: Αξιοπιστία και επενδύσεις στη ναυτιλία
Η Ιωάννα Προκοπίου, η μελλοντική πρόεδρος της BIMCO, ανάδειξε την ανάγκη για ρεαλιστικούς στόχους στην απανθρακοποίηση, επεσήμανε ότι οι κυρώσεις εκ μέρους του ΙΜΟ θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε τεράστιες οικονομικές υποχρεώσεις.
Από το 2028, εκτιμά ότι η ναυτιλία πιθανόν να καταβάλει 15-30 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως στον ΙΜΟ, με αύξηση σε 100 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2035. Αυτό θα είχε σοβαρές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο.
Αποτέλεσμα:
Οι αυστηροί κανονισμοί θα μπορούσαν να:
- Προκαλέσουν στρεβλώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού, αύξηση τιμών και επιδείνωση ανισοτήτων.
- Επιβαρύνουν τις ΜΜΕ του κλάδου και, πιθανόν, να οδηγήσουν σε συγχωνεύσεις ή κλεισίματα.
- Περιπλέκουν τη διαχείριση των ποσών που συγκεντρώνει ο ΙΜΟ.
- Απαιτούν συνεργασία εμπειρογνωμόνων του κλάδου στις επόμενες φάσεις ανάπτυξης κανονισμών.
- Επισημαίνουν τη need for balance between environmental protection and economic viability.
- Επισημαίνουν την ανάγκη παγκόσμιων, σταθερών κανόνων για τη ναυτιλία.
- Επισημαίνουν την ανάγκη για μια πιο πράσινη, ασφαλή και ανταγωνιστική ναυτιλία.
Κικίλιας: Εμπιστοσύνη στην ναυτική εκπαίδευση
Ο Υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας, στον χαιρετισμό του ανέφερε τη σημασία συνέργειας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για τη στήριξη της ναυτιλίας.
Υπογράμμισε τον ρόλο της Ελλάδας στην παγκόσμια ναυτιλία, αναφέροντας ότι ο ελληνικός στόλος αποτελεί το 20% του παγκόσμιου.
Ζήτησε στήριξη από την Ε.Ε. για να διασφαλιστεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία και επισήμανε την ανάγκη ρεαλιστικών μέτρων για την πράσινη μετάβαση.
Προανήγγειλε νέο νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση το φθινόπωρο, για να συνδέσει τη νέα γενιά με το επάγγελμα της ναυτιλίας.
Κατέληξε ότι με συνεργασίες, η Ελλάδα μπορεί να διατηρήσει ηγετικό ρόλο στη διεθνή ναυτιλία.