Το ΕΒΕΠ απευθύνει έκκληση στα υπουργεία Οικονομικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθώς και Ενέργειας και Περιβάλλοντος, για άμεση στήριξη και συντονισμένες ενέργειες που θα προάγουν την ανάπτυξη της επιχείρησης στον τομέα της ανακύκλωσης πλοίων.
Υπογραμμίζεται ότι «ενώ εμείς συζητάμε για περιβάλλον και μπλε οικονομία σε θεωρητικό επίπεδο, άλλες ευρωπαϊκές χώρες προχωρούν σε πρακτικές ενέργειες για να ενισχύσουν τις οικονομίες τους. Παραδοσιακές ναυτικές χώρες της Ευρώπης προσπαθούν να αναπτύξουν εναλλακτικές λύσεις και να σταματήσουν την εξαγωγή πλοίων στην Τουρκία, η οποία είναι η μόνη περιοχή στη Μεσόγειο με εκτενή ανακύκλωση πλοίων.»
Χώρες όπως η Γερμανία, η Νορβηγία και η Δανία επενδύουν στη δημιουργία διαλυτηρίων πλοίων για να περιορίσουν την εξαγωγή ναυπηγικού χάλυβα, αλλά κυρίως την επαναγορά του από χώρες της Ασίας. Αυτές οι χώρες έχουν κατανοήσει τη σημαντικότητα της ανακύκλωσης «πράσινου χάλυβα», με ένα τυπικό δεξαμενόπλοιο να περιέχει 15.000–30.000 τόνους χάλυβα. Η ανακύκλωση ενός τόνου χάλυβα εξοικονομεί περίπου 1,5 τόνους σιδηρομεταλλεύματος, μειώνει 1 τόνο CO₂ και εξοικονομεί 75% ενέργεια σε σύγκριση με τη πρωτογενή παραγωγή. Σχετική μελέτη εκτιμά ότι η ανακύκλωση πλοίων μπορεί να προσφέρει 96–150 εκατομμύρια τόνους χάλυβα στην παραγωγή τα επόμενα 10 χρόνια.
Η Δανία ενημέρωσε την Ε.Ε. ότι τέσσερα διαλυτήρια πλοίων έχουν εγκριθεί από τις αρμόδιες αρχές, όπως προβλέπεται στο άρθρο 14 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1257/2013, και έχει υποβάλει αίτημα για προσθήκη τους στην ευρωπαϊκή λίστα. Αντίστοιχα, η Νορβηγία έχει προχωρήσει στην έγκριση πέντε μονάδων ανακύκλωσης πλοίων και έχει υποβάλει αίτηση για προσθήκη ενός ακόμα διαλύτη στην ευρωπαϊκή λίστα.
Η Νορβηγία έχει επίσης στραφεί στην ανακύκλωση πλαστικών σκαφών, αναγνωρίζοντας το περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος. Στη συνεργασία τους με χημικές εταιρείες, έχουν αναπτύξει διαδικασίες διαχωρισμού πολυεστέρα από fiber glass, επιτρέποντας την επαναχρησιμοποίηση των υλικών για την κατασκευή νέων σκαφών. Με περίπου ένα εκατομμύριο σκάφη στη χώρα, η ανακύκλωση τους μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη για την προστασία του περιβάλλοντος.
Στη Γερμανία, η EWD Recycling επικεντρώνεται στη διάλυση μεγάλων πλοίων και εσωτερικών σκαφών. Περίπου 700 πλοία διαλύονται ετησίως, με λιγότερα από αυτά να φτάνουν σε χώρες που δεν τηρούν τους περιβαλλοντικούς κανόνες. Οι Γερμανοί επενδύουν νωρίς σε έναν τομέα που θα αποφέρει οικονομικά οφέλη, καθώς αν υπάρχουν κατάλληλες υποδομές για ανακύκλωση θα ενισχυθεί η βιομηχανία τους.
Με την επικείμενη εφαρμογή της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ το 2025 για ασφαλή και περιβαλλοντικά κατάλληλη ανακύκλωση πλοίων, αναμένεται αύξηση στη διαδικασία αυτή λόγω αυστηρότερων κανόνων. Στη Μεσόγειο, η ανακύκλωση πλοίων είναι περιορισμένη, κυρίως στην Τουρκία. Γίνεται εμφανές ότι η Ε.Ε. προσπαθεί να περιορίσει τις εξαγωγές πλοίων της, τα οποία όμως αποστέλλονται σε διαλυτήρια εκτός Ε.Ε., γεγονός που καλύπτει τις ανάγκες της τουρκικής οικονομίας χωρίς την ύπαρξη αντίστοιχης υποδομής στην Ελλάδα.
Ο Ευάγγελος Μυτιληναίος από την Metlen ανέφερε πρόσφατα την ανακύκλωση βιομηχανικών μετάλλων ως κρίσιμο παράγοντα για τον κλάδο. Ο σχεδιασμός τριών εργοστασίων ανακύκλωσης στη Β. Ελλάδα θα εφαρμόσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα με στρατηγικούς στόχους. Η Ελλάδα, αν και προφανώς ισχυρή ναυτιλιακή χώρα, δεν έχει αναπτύξει μονάδα ανακύκλωσης που να πληροί τους κανονισμούς, με τον κίνδυνο να χάσει ευκαιρίες για οικονομικά οφέλη.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, εύλογα αναρωτιέται πόσο ακόμα θα συνεχίσουμε να χάνουμε τον θαλάσσιο μας πλούτο, ο οποίος καρπώνεται από τους γείτονες μας.