Το λιμάνι του Βόλου εισέρχεται σε φάση επανασχεδιασμού, έπειτα από την απόφαση του Υπερταμείου να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την πρόσληψη συμβούλου στρατηγικής ανάπτυξης, εν μέσω αυξανόμενου ενδιαφέροντος από ινδικές εταιρείες.
Καθοριστικής σημασίας θα είναι οι κινήσεις της διοίκησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σχετικά με πιθανές νομικές προσφυγές, με αφορμή την ακύρωση του διαγωνισμού για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου από την κυβέρνηση.
Πρόσληψη συμβούλου
Η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ – Growthfund) σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας, ξεκινά μια νέα αναπτυξιακή στρατηγική και προσκαλεί διεθνείς εταιρείες με εμπειρία στις λιμενικές υποδομές να υποβάλουν προτάσεις για να αναλάβουν ρόλο συμβούλου Στρατηγικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης.
Όπως αναφέρουν πηγές της «Ν», η διαδικασία θα οδηγήσει στη διαμόρφωση νέου Master plan για το λιμάνι, ενώ το Υπερταμείο και η κυβέρνηση θα αποφασίσουν εάν θα υπάρξει νέος διαγωνισμός για την αξιοποίηση του λιμένα.
Ενδιαφέρον από Ινδικές Εταιρείες
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, μεγάλες ινδικές εταιρείες έχουν ήδη δείξει ενδιαφέρον για το λιμάνι του Βόλου, στο πλαίσιο του Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC), ο οποίος υποστηρίζεται από τις ΗΠΑ με στόχο την περιορισμένη επιρροή της Κίνας στα ευρωπαϊκά δίκτυα υποδομής.
Μένει να δούμε την αντίδραση της διοίκησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης για πιθανές νομικές ενέργειες, ιδίως μετά την ακύρωση του διαγωνισμού για το 67% του ΟΛΒ, όπου αρχικά είχαν αναδειχθεί ως προτιμητέος επενδυτής προσφέροντας 51 εκατ. ευρώ.
Η «Ν» έχει υποβάλει ερώτημα στη διοίκηση της ΟΛΘ για το ζήτημα, όμως δεν έχει λάβει ακόμη κάποια συγκεκριμένη απάντηση.
Η ακύρωση του διαγωνισμού αιτιολογήθηκε από το Υπερταμείο με λόγους δημοσίου συμφέροντος.
Καθήκοντα του Συμβούλου Στρατηγικής Ανάπτυξης
Ο σύμβουλος στρατηγικής που θα επιλεγεί θα αναλάβει την εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου επιχειρηματικού σχεδίου για το λιμάνι του Βόλου με ορίζοντα έως το 2040. Οι δραστηριότητές του θα περιλαμβάνουν:
- Ανάλυση του οικονομικού περιβάλλοντος
- Χαρτογράφηση της αγοράς και των ανταγωνιστών
- Αξιολόγηση υποδομών και λειτουργιών
- Συναντήσεις με χρήστες και φορείς του λιμένα
- SWOT ανάλυση και προβλέψεις κίνησης
- Σύνταξη επιχειρηματικού σχεδίου και αναλυτικού οδικού χάρτη ανάπτυξης
Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί σε συνεργασίες με άλλες λιμενικές εγκαταστάσεις και στην αναβάθμιση της προσβασιμότητας και υποδομών logistics, καθώς και στην διερεύνηση Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Η διάρκεια της σύμβασης του συμβούλου είναι 18 μήνες, με δυνατότητα παράτασης.
Ο Διάδρομος IMEC
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι σημαντικές ινδικές εταιρείες ενδιαφέρονται για το λιμάνι του Βόλου στο πλαίσιο του Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC), ο οποίος στοχεύει στη μείωση της κινεζικής επιρροής στις ευρωπαϊκές υποδομές.
Ο διάδρομος IMEC είναι μια νέα διακρατική μεταφορική οδός που ξεκίνησε το 2023.
Οι τελευταίες εξελίξεις στο σχέδιο συζητήθηκαν κατά την επίσκεψη του Ινδού πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι στην Ουάσιγκτον.
Ο Μόντι ανέφερε ότι οι ηγέτες σχεδιάζουν να συγκαλέσουν τους εταίρους του διαδρόμου IMEC και την ομάδα I2U2, που περιλαμβάνει την Ινδία, το Ισραήλ, τα ΗΑΕ και τις Ηνωμένες Πολιτείες, εντός έξι μηνών για να ανακοινώσουν νέες πρωτοβουλίες το 2025.
Στο λιμάνι του Βόλου, το έργο βυθοκόρησης αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο, εντασσόμενο στο ευρύτερο πρόγραμμα αποκατάστασης από τις καταστροφές των καταιγίδων «Daniel» και «Elias» το 2023.
Η υλοποίηση του έργου προϋπολογισμού 9,67 εκατ. ευρώ ανατέθηκε στην ΤΕΚΑΛ Α.Ε. υπό την εποπτεία της ΕΥΔΕ Περιφέρειας Θεσσαλίας.