Certainly! Here’s the rewritten content:
—
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που κατατέθηκε από την κυβέρνηση το Σάββατο στη Βουλή μέσω του αναπληρωτή Υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, αποσκοπεί στην ριζική αναμόρφωση του συστήματος, με στόχο τη μείωση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών στους ελληνικούς δρόμους, καθώς και την προώθηση της κυκλοφοριακής αγωγής.
Όταν το ένα τρίτο των θανατηφόρων ατυχημάτων αφορά αναβάτες δικύκλων, όταν η ζώνη ασφαλείας παραμένει προαιρετική και όταν το κινητό τηλέφωνο έχει γίνει προέκταση του χεριού του οδηγού, τότε το πρόβλημα είναι προφανές.
Η Ελλάδα κατατάσσεται σταθερά ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε. με τις υψηλότερες απώλειες από τροχαία ατυχήματα, γεγονός που είναι μια διαρκής πληγή για πολλές οικογένειες.
Το 2024, 665 άτομα έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο.
Διαδικασία Υποτροπών: Μία Επαναστατική Αλλαγή
Η πιο σημαντική αλλαγή που φέρνει ο νέος Κώδικας είναι η εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής. Για πρώτη φορά, οι ποινές για επαναλαμβανόμενες παραβάσεις δεν θα συμψηφίζονται, αλλά θα προστίθεται η κάθε νέα ποινή.
Η λογική είναι απλή: δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο ένας οδηγός που παραβιάζει λόγω αμέλειας και ένας άλλος που επαναλαμβάνει τις παραβάσεις του εξαιτίας ανευθυνότητας, θέτοντας σε κίνδυνο τις ζωές άλλων.
Το νέο σύστημα ποινών είναι σαφές και κλιμακωτό. Η αυστηρότητα δεν είναι απλώς ποινή, αλλά μέσο πρόληψης. Κάθε παράβαση καταγράφεται και αν επαναληφθεί, η ποινή αυξάνεται σημαντικά – χρηματικά και διοικητικά: από αφαίρεση διπλώματος έως ποινικές διώξεις, ανάλογα με τη σοβαρότητα και τις συνέπειες.
Η Χρήση Κινητού στο Τιμόνι: Έγκλημα εν Δράσει
Το κινητό τηλέφωνο έχει γίνει ένας από τους πιο επικίνδυνους «δολοφόνους» της σύγχρονης οδήγησης. Στην Ελλάδα, η χρήση κινητού τηλέφωνου από οδηγούς ανέρχεται στο 9%, τριπλάσιο ποσοστό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Μέχρι σήμερα, οι ποινές περιορίζονταν σε πρόστιμα και προσωρινή αφαίρεση άδειας. Αυτό εκπνέει. Με τον νέο ΚΟΚ, η χρήση κινητού οδηγεί πλέον σε σοβαρές ποινές:
- Πρόστιμα που φτάνουν έως 4.000 ευρώ στη 2η υποτροπή.
- Αφαίρεση άδειας για έως 8 χρόνια.
- Ποινικοποίηση της συμπεριφοράς σε περίπτωση ατυχήματος.
Ο οδηγός που στέλνει μήνυμα εν κινήσει δεν παραβιάζει απλώς τον νόμο – θέτει σε κίνδυνο ζωές. Αυτό πλέον αντιμετωπίζεται αντίστοιχα.
Οδήγηση υπό την Επίδραση Αλκοόλ
Σύμφωνα με στατιστικά, 1 στα 4 θανατηφόρα ατυχήματα στην Ευρώπη σχετίζονται με κατανάλωση αλκοόλ. Το ποσοστό αυτό επηρεάζει και την Ελλάδα.
Οι νυχτερινές ώρες του Σαββατοκύριακου είναι οι πιο επικίνδυνες.
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει αυστηρές ποινές για μέτρια και υψηλή υπέρβαση του ορίου αλκοόλ. Τα πρόστιμα ξεκινούν από 1.000 ευρώ και φτάνουν έως 4.000 για παραβάτες, συνοδευόμενα από αφαίρεση διπλώματος για έως 10 χρόνια.
Σε περιπτώσεις σοβαρής μέθης, απαιτείται υποχρεωτική ακινητοποίηση του οχήματος και ενεργοποίηση ποινικής δίωξης.
Η ανοχή στον «μεθυσμένο» οδηγό είναι πια μηδενική. Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ δεν είναι απλώς «παράλειψη», είναι κοινωνικός κίνδυνος.
Κράνος και Ζώνη Ασφαλείας
Η Ελλάδα έχει από τα χαμηλότερα ποσοστά συμμόρφωσης στη χρήση ζώνης και κράνους στην Ευρώπη. Μόλις το 71% των οδηγών χρησιμοποιούν ζώνη, σε αντίθεση με το 93,3% της Ε.Ε.
Στους συνεπιβάτες δικύκλων, τα ποσοστά είναι χειρότερα: μόνο το 65,5% φορά κράνος, ενώ στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 94%.
Ο νέος ΚΟΚ επιβάλλει ποινές και στους οδηγούς και στους συνεπιβάτες που δεν συμμορφώνονται.
Το πρόστιμο αφορά και τους δύο, και σε περίπτωση υποτροπής, ο οδηγός μπορεί να χάσει το δίπλωμά του για έναν χρόνο. Η ασφάλεια είναι κοινωνικό αγαθό.
Υπερβολική Ταχύτητα: Κίνδυνος για Ζωές
Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι η υπερβολική ταχύτητα είναι η πιο κοινή «παράβαση καθημερινότητας» στους ελληνικούς δρόμους. Το 2024 καταγράφηκαν πάνω από 338.000 παραβάσεις, καταδεικνύοντας την έκταση του προβλήματος.
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει αυστηρές ποινές: Μέχρι 30 χλμ./ώρα στα αστικά κέντρα, με αφαίρεση διπλώματος σε περιπτώσεις υποτροπής ή «κόντρας».
Στις πιο ακραίες περιπτώσεις, όπως η οδήγηση άνω των 200 χλμ./ώρα, προβλέπεται πρόστιμο 8.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 4 χρόνια. Αυτή η ποινή είναι στοιχειώδης άμυνα απέναντι σε έναν θανατηφόρο κίνδυνο.
Παρκάρισμα σε Ράμπες ΑμεΑ
Η παράνομη στάθμευση αποτελεί μεγάλο πρόβλημα στην πόλη. Κάθε χρόνο, εκδίδονται πάνω από 1 εκατομμύριο κλήσεις, με το 30-35% να αφορά θέσεις ΑμεΑ. Είναι θέμα νομιμότητας και αξιοπρέπειας.
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει βαριές ποινές: πρόστιμο έως 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έναν χρόνο σε περίπτωση υποτροπής. Η προσβασιμότητα είναι αδιαπραγμάτευτη.
Η στάθμευση σε ράμπα δεν είναι απλώς παράβαση. Εμποδίζεις τη ζωή κάποιου άλλου.
Προτεραιότητα στα Δημόσια Μέσα Μεταφοράς
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει ρυθμίσεις για την απρόσκοπτη κυκλοφορία των δημόσιων Μέσων Μεταφοράς, κυρίως στις μεγάλες πόλεις.
Οι λεωφορειολωρίδες δεν θα είναι πλέον ευκαιρία για παράνομες σταθμεύσεις.
Ο νέος Κώδικας αυστηροποιεί τις ποινές για κάθε όχημα που παραβιάζει αυτές τις υποδομές, προκειμένου να διασφαλιστεί η λειτουργία του δικτύου.
Θεσπίζεται επίσης απαγόρευση κυκλοφορίας ελεύθερων ταξί εντός των λεωφορειολωρίδων, εκτός εξαιρέσεων όπως αποβίβαση επιβατών.
Η αποτελεσματική δημόσια συγκοινωνία είναι προϋπόθεση για βιώσιμες πόλεις, και αυτό αναγνωρίζεται στον νέο ΚΟΚ.
Η Τεχνολογία στην Υπηρεσία της Πρόληψης
Ο νέος ΚΟΚ επικεντρώνεται τόσο στην τιμωρία όσο και στη πρόληψη. Η αξιοποίηση τεχνολογίας για την καταγραφή παραβάσεων και η εγκατάσταση καμερών ενισχύουν το σύστημα επιτήρησης.
Παράλληλα, προχωρά η θεσμική αναβάθμιση της κυκλοφοριακής αγωγής, με στόχο την ενίσχυση της συμμόρφωσης.
Ο ΚΟΚ της Ευθύνης και της Ζωής
«Η πρόκληση δεν είναι μόνο η ψήφιση του νέου Κώδικα, αλλά η αποδοχή του από την κοινωνία. Δεν αρκούν οι κανόνες – πρέπει να τηρούνται. Αυτό είναι ένα στοίχημα που αφορά όλους τους οδηγούς. Ο νέος ΚΟΚ δεν τιμωρεί. Προλαμβάνει. Κάθε ενέργεια πίσω από το τιμόνι έχει συνέπειες. Η ανθρώπινη ζωή δεν μετριέται με ευρώ, αλλά με πρόληψη, σεβασμό και αλληλεγγύη», επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
—
Feel free to let me know if you need further adjustments!