Νέα δεδομένα ανα emerge για την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ, κλάσης ΥΔΡΑ, του Πολεμικού Ναυτικού. Ένα πρόγραμμα που έχει αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις, τώρα φαίνεται να αποκτά νέα ελπίδα, όπως επισημάνθηκε από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Δένδια.
Από τον Χρήστο Μαζανίτη
Νέα προοπτική ανοίγεται στην αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού, μετά τις προτάσεις του Νίκου Δένδια στην επιτροπή Άμυνας της Βουλής.
Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες πληροφορίες, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας προτιμά την αναβάθμιση και των τεσσάρων φρεγατών: ΥΔΡΑ, ΣΠΕΤΣΑΙ, ΨΑΡΑ, ΣΑΛΑΜΙΣ. Πηγές αναφέρουν ότι το κόστος θα παραμείνει κάτω από 400 εκατομμύρια ευρώ για τα τέσσερα πλοία, με στόχο να διατηρηθεί λίγο πάνω από 350 εκατομμύρια.
Ο στόχος είναι οι φρεγάτες να παραμείνουν σε υπηρεσία για περίπου 10 χρόνια μετά τις αναβαθμίσεις, μέχρι την σταδιακή αποσύρσή τους. Υπολογίζεται ότι θα αντικατασταθούν από τις φρεγάτες Constellation, οι οποίες αναμένονται να παραληφθούν σταδιακά μετά το 2035.
Το χρονοδιάγραμμα παραδόσεων προβλέπει την παράδοση ενός πλοίου κάθε έξι μήνες, με την πρώτη παραλαβή πιθανόν τον Ιούλιο του 2028 και την τελευταία στις αρχές του 2030.
Οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν την εγκατάσταση νέου συστήματος μάχης, με το TACTICOS να είναι το επικρατέστερο, νέο Radar 3D AESA, και πλήρη ενσωμάτωσης του αντιαεροπορικού συστήματος ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ. Υπάρχει ακόμη αβεβαιότητα σχετικά με την αντικατάσταση των Phalanx από το RAM και την εισαγωγή του βλήματος ESSM2, για το οποίο απαιτείται ξεχωριστή σύμβαση με πρόσθετο κόστος περίπου 200 εκατομμυρίων.
Δεν περιλαμβάνονται τυχόν επιπλέον δαπάνες που μπορεί να προκύψουν από ζημιές κατά τη διαδικασία αποξήλωσης των παλιών συστημάτων του πλοίου.
Ανεπίσημες πληροφορίες από το ελληνικό πεντάγωνο δείχνουν ότι το ναυπηγείο του Σκαραμαγκά επιλέγεται για την εκτέλεση των εργασιών αναβάθμισης.
Όμως, πολλά ζητήματα παραμένουν αδιευκρίνιστα, όπως εάν στο συνολικό κόστος περιλαμβάνονται οι εργασίες και οι εγγυήσεις του πλοίου, καθώς και οι δαπάνες των ναυπηγείων.
Υπάρχουν προτάσεις από εταιρείες που εμπλέκονται στο πρόγραμμα ναυπήγησης των FDI Belharra να αναλάβουν την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ, ενσωματώνοντας το κόστος ναυπηγείων στην τιμή. Αυτό μπορεί να διασφαλίσει ότι η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού θα έχει τον έλεγχο σχετικά με την επιλογή των ναυπηγείων, είτε σε ελληνικό είτε σε διεθνές επίπεδο, χωρίς να εμπλέκεται στις διαπραγματεύσεις.
Ωστόσο, εκπρόσωποι της αντιπολίτευσης εκφράζουν ανησυχίες σχετικά με τα κριτήρια επιλογής της συγκεκριμένης λύσης, καθώς δεν έχουν παρουσιαστεί εναλλακτικές επιλογές, έστω και στο επίπεδο του ανταγωνιστικού διαλόγου.