Το «Carbon Destroyer 1», το πρώτο ευρωπαϊκό πλοίο σχεδιασμένο αποκλειστικά για τη μεταφορά υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στο πλαίσιο έργου δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS), καθελκύστηκε στην Ολλανδία.
Η τελετή καθέλκυσης πραγματοποιήθηκε στο ναυπηγείο Royal Niestern Sander, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στη θαλάσσια διαχείριση εκπομπών CO2.
Το πλοίο μπορεί να μεταφέρει έως 5.000 τόνους υγροποιημένου CO2 μεταξύ του λιμανιού του Έσμπιεργκ στη Δανία και της υπεράκτιας πλατφόρμας Nini West, ενός εξαντλημένου κοιτάσματος πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα.
Το «Carbon Destroyer 1» είναι μέρος του έργου Greensand Future, που ηγείται η INEOS Energy και το 2023 πραγματοποίησε την πρώτη διασυνοριακή μεταφορά και υπόγεια έγχυση CO2 στην Ευρώπη.
Ο διευθύνων σύμβουλος της INEOS Energy Europe, Mads Weng Gade, ανέφερε ότι το «Carbon Destroyer 1» θα λειτουργεί ως «εικονικός αγωγός» για τη μεταφορά συλληφθέντος CO2 σε ασφαλή αποθήκευση κάτω από τον βυθό της θάλασσας.
Βασισμένο στη σχεδίαση του πλοίου EasyMax της Royal Wagenborg, έχει προσαρμοστεί για τη μεταφορά CO2 υπό πίεση και χαμηλές θερμοκρασίες.
Με μήκος 150 μέτρα και πλάτος 16 μέτρα, προσφέρει αυξανόμενη αποδοτικότητα και μειωμένες ενεργειακές απαιτήσεις.
Κατασκευή σταθμού
Δημιουργούνται επίσης εγκαταστάσεις στο λιμάνι του Έσμπιεργκ, όπου το CO2 που θα συλλέγεται από δανέζικες μονάδες βιοαερίου θα αποθηκεύεται προσωρινά πριν τη φόρτωσή του στο πλοίο.
Το «Carbon Destroyer 1» αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στα τέλη του 2025 ή στις αρχές του 2026, συγχρονισμένα με την εμπορική λειτουργία του έργου Greensand που προβλέπει αποθήκευση CO2 σε βάθος 1.800 μέτρων κάτω από τον βυθό.
Στόχος του έργου είναι να διαχειρίζεται 400.000 τόνους CO2 ετησίως, με προοπτική αύξησης έως 8 εκατομμύρια τόνους ετησίως μέχρι το 2030.
Μεγαλύτερη δυναμική
Το νέο πλοίο είναι μεγαλύτερο από δύο νοτιοκορεατικά πλοία που παραδόθηκαν στα τέλη του 2024 για το έργο CCS Northern Lights της Νορβηγίας.
Η δέσμευση, χρήση και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα (CCUS) αναδεικνύεται ως κομβικό εργαλείο για την επίτευξη παγκόσμιων στόχων μηδενικών εκπομπών, με τη δυναμική της να αυξάνεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια.