Σημαντικά συμπεράσματα σχετικά με τις συνήθειες και τις αντιλήψεις γύρω από την ενημέρωση προκύπτουν από την έρευνα της Κάπα Research.
Η ελληνική κοινωνία αναγνωρίζει τη σημαντικότητα της ενημέρωσης (92%) και αποδίδει στον Τύπο τον ρόλο του ελεγκτή της εξουσίας (74%). Ωστόσο, η παρακολούθηση των ειδήσεων συχνά γίνεται μια προσπάθεια διατήρησης ψυχικής ισορροπίας, καθώς 6 στους 10 ερωτώμενους έχουν βιώσει άγχος ή θυμό κατά την παρακολούθηση των ειδήσεων.
Επιπλέον, εμφανίζονται έντονα σημάδια ενημερωτικής κόπωσης που μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε συνειδητή αποφυγή της.
Τα κύρια ευρήματα της έρευνας της Κάπα Research είναι τα εξής:
- Η έρευνα αναδεικνύει έντονα συμπτώματα ενημερωτικής κόπωσης. Οκτώ στους δέκα ερωτώμενους (81%) αποφεύγουν τις ειδήσεις, κυρίως πολιτικές και κοινωνικές, ακολουθώντας τη διεθνή τάση που ξεκίνησε μετά την πανδημία. Η κόπωση από τις συνεχείς ροές ειδήσεων παρατηρείται κυρίως σε άτομα με υψηλή συχνότητα ενημέρωσης – το 67% ενημερώνεται καθημερινά και το 38% αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας. Πάνω από το 50% των ερωτώμενων δήλωσαν ότι έχουν αποφεύγει συνειδητά την ενημέρωση, ενώ σχεδόν εννέα στους δέκα νιώθουν καλύτερα διατηρώντας επαφή με την επικαιρότητα μέσω λιγότερο φορτισμένων πηγών, όπως κοινωνικά δίκτυα και τίτλοι.»
- Η πολιτική πόλωση επηρεάζει αρνητικά την ενημερωτική διαδικασία, κυρίως για την ηλικιακή ομάδα 35-54 ετών, και οι πιο «προοδευτικές» ομάδες δείχνουν μεγαλύτερη επιφυλακτικότητα. Το 62% των συμμετεχόντων επιθυμεί μια πιο ήρεμη ενημέρωση χωρίς συναισθηματικά φορτισμένους τίτλους (clickbait), αναδεικνύοντας την ανάγκη για αλλαγή στην προσφορά των ειδήσεων.
- Αν και η ελληνική κοινωνία αναγνωρίζει την αξία της ενημέρωσης (92%) και τονίζει τον ρόλο του Τύπου ως ελεγκτή (74%), η παρακολούθηση των ειδήσεων προκαλεί συχνά άγχος ή θυμό σε 6 στους 10, με 45% να αναφέρει αρνητική επίδραση στην ψυχική τους υγεία. Τα ποσοστά είναι υψηλότερα στις ηλικιακές ομάδες 17-34 και 35-54.
- Η εμπιστοσύνη στα μέσα ενημέρωσης είναι χαμηλή για όλα τα κανάλια, από την παραδοσιακή τηλεόραση μέχρι τα κοινωνικά δίκτυα. Οι ερωτώμενοι δείχνουν κριτική διάθεση προς τους Έλληνες δημοσιογράφους όσον αφορά τη σχέση τους με την πολιτική εξουσία.
- Αξιοσημείωτο είναι το ενδιαφέρον των «νεανικών κοινού» που προσελκύει περισσότερο τα ΜΜΕ. Η έρευνα δείχνει ότι οι νεότεροι (17-34 ετών) προτιμούν λιγότερο την τηλεόραση (33%) σε σύγκριση με τους άνω των 65 ετών (77%). Αντίθετα, στρέφονται περισσότερο σε κοινωνικά δίκτυα (58%) και ειδησεογραφικές ιστοσελίδες (55%). Αυτή η γενεακή μετάβαση υποδεικνύει την ανάγκη επαναπροσδιορισμού των στρατηγικών των παραδοσιακών ΜΜΕ.
Δείτε εδώ ολόκληρη την έρευνα