Ένα από τα πιο φονικά αεροπορικά ατυχήματα των τελευταίων ετών συνέβη το μεσημέρι της Πέμπτης στην Ινδία. Ένα Boeing 787-8 Dreamliner της Air India, με 230 επιβάτες και 12 μέλη του πληρώματος, συνετρίβη λίγο μετά την απογείωση από το διεθνές αεροδρόμιο της Αχμενταμπάντ, καθώς κατευθυνόταν προς το αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου. Τουλάχιστον 290 άτομα, συμπεριλαμβανομένων παιδιών, βρήκαν τον θάνατο.
Το αεροσκάφος κατέπεσε σε ένα κτίριο που φιλοξενεί εστία φοιτητών στο BJ Medical College and Hospital, προκαλώντας σοβαρές απώλειες ανάμεσα στους επιβάτες και τους πολίτες.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι 51 φοιτητές έχουν τραυματιστεί και μεταφερθεί σε νοσοκομεία, ενώ η αστυνομία νωρίτερα ενημέρωσε για την πιθανότητα ανθρώπων να βρίσκονται παγιδευμένοι στα ερείπια. Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο πολιτικής αεροπορίας της Ινδίας, η επιχείρηση διάσωσης στην τοποθεσία της συντριβής έχει ολοκληρωθεί.
Αυτό είναι το πρώτο ατύχημα που εμπλέκει το Boeing 787, ένα τζετ με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, που παρουσίασε ο κατασκευαστής το 2011 ως το μέλλον των μακρινών πτήσεων.
Η τραγωδία και οι πρώτες ενδείξεις
Σύμφωνα με τις ινδικές αρχές, το σήμα του Air India Flight 171 χάθηκε λιγότερο από ένα λεπτό μετά την απογείωση, σε μόλις 625 πόδια. Πριν από την πτώση, οι πιλότοι πρόλαβαν να εκπέμψουν σήμα κινδύνου Mayday, υποδεικνύοντας ότι η βλάβη εμφανίστηκε ξαφνικά.
Βίντεο από κάμερες παρακολούθησης και μαρτυρίες καταγράφουν τις προσπάθειες του αεροπλάνου να αποκτήσει ύψος, πριν να προσγειωθεί σε κατοικημένη περιοχή. Η ουρά του αεροπλάνου βρέθηκε καρφωμένη στο κτίριο της εστίας, ενώ κομμάτια του τροχού προσγείωσης και της αριστερής πτέρυγας εντοπίστηκαν γύρω από την περιοχή.
Οι επιβάτες και ο μοναδικός επιζών
Στο αεροσκάφος επέβαιναν 242 άτομα, μεταξύ των οποίων 169 Ινδούς, 53 Βρετανούς, 7 Πορτογάλους και 1 Καναδό. Μέχρι στιγμής, έχει επιβεβαιωθεί ένας επιζών: Ο Βισβάς Κουμάρ Ραμές, που βρισκόταν στη θέση 11A, κοντά στην έξοδο.
Ο ίδιος ανέφερε: «Τριάντα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, ακούγεται ένας δυνατός θόρυβος και μετά έρχεται η συντριβή». Ο αδελφός του, που καθόταν σε διαφορετική θέση, αγνοείται.
Η οργάνωση Ινδών ιατρών δήλωσε ότι τουλάχιστον 50-60 φοιτητές ιατρικής μεταφέρθηκαν τραυματισμένοι σε νοσοκομεία, με ανήλικους ανάμεσα στους νεκρούς.
Τι διερευνούν οι αρχές
Η Διεύθυνση Πολιτικής Αεροπορίας της Ινδίας (DGCA) επιβεβαίωσε την ανάκτηση του σήματος κινδύνου και ανέθεσε την υπόθεση στο Γραφείο Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB), το οποίο συγκροτεί ήδη ομάδα εμπειρογνωμόνων. Όπως δήλωσε ο Υπουργός Πολιτικής Αεροπορίας Ραμ Μοχάν Νάιντου Κιντζαράπου, η έρευνα θα ακολουθήσει τα διεθνή πρωτόκολλα του ICAO και θα επικεντρωθεί στα αίτια και τα ενδεχόμενα σφάλματα.
Η διερεύνηση θα περιλαμβάνει τη συμμετοχή ΗΠΑ και Ηνωμένου Βασιλείου, λόγω της αμερικανικής προέλευσης της Boeing και του προορισμού του αεροσκάφους. Η Boeing, η Rolls-Royce και άλλοι προμηθευτές θα συνεισφέρουν στην έρευνα.
Βασικό ζητούμενο είναι η ανάλυση των μαύρων κουτιών του αεροπλάνου, τα οποία έχουν εντοπιστεί.
Τα κρίσιμα δευτερόλεπτα της απογείωσης
Ειδικοί της αεροπορίας επισημαίνουν ότι η διαδικασία απογείωσης – όπως και η προσγείωσης – είναι από τις πιο επικίνδυνες φάσεις κάθε πτήσης. Ο αναλυτής του CNN Ντένις Τάζερ εξηγεί ότι το αεροσκάφος βρίσκεται στο μέγιστο βάρος του και μπορεί οποιαδήποτε μηχανική δυσλειτουργία να απαιτεί άμεσες ενέργειες.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) απαγορεύει κάθε περιττή συνομιλία κάτω από τα 10.000 πόδια, λόγω της κρισιμότητας της κατάστασης. Το γεγονός ότι το Boeing 787 συνετρίβη στα 625 πόδια μπορεί να υποδηλώνει μηχανική βλάβη ή αποτυχία απογείωσης που δεν κατέστη δυνατό να διορθωθεί εγκαίρως.
Η αντίδραση της Boeing και οι αποζημιώσεις
Ο πρόεδρος της Boeing, Κέλι Όρτμπεργκ, επικοινώνησε με τον πρόεδρο της Air India προσφέροντας πλήρη στήριξη στην έρευνα. Δήλωσε: «Οι σκέψεις μας είναι με τους επιβάτες, το πλήρωμα, τα θύματα και τις οικογένειές τους».
Η Tata Group, ιδιοκτήτρια της Air India, ανακοίνωσε αποζημίωση ύψους 1 crore (περίπου $117.000) για κάθε θύμα, ως ένδειξη στήριξης προς τους συγγενείς.
Πολλά ερωτήματα, λίγες απαντήσεις
Η τραγωδία στην Αχμενταμπάντ θέτει ξανά ερωτήματα σχετικά με την αξιοπιστία των σύγχρονων αεροσκαφών, την εκπαίδευση των πληρωμάτων, την τεχνική υποστήριξη και τους ελέγχους ασφάλειας. Παρά τα υψηλά στάνταρ της Ινδίας στον τομέα των αερομεταφορών, το δυστύχημα αυτό αποδεικνύει ότι κανένα σύστημα δεν είναι άτρωτο.
Η διεθνής κοινότητα περιμένει με αγωνία τα πρώτα αποτελέσματα της έρευνας και τις απαντήσεις στα «πώς» και «γιατί» που στοίχισαν τη ζωή σε τόσους ανθρώπους.
Η είδηση μεταδίδεται εκτάκτως. Οι δημοσιογράφοι του naftemporiki.gr συμμετέχουν στην απεργία της ΕΣΗΕΑ