Το μετρό Θεσσαλονίκης διαθέτει ένα προηγμένο τεχνολογικό σύστημα που «σκέφτεται» και δρά πριν από τους ανθρώπους, αποτρέποντας ατυχήματα προτού καν προκύψουν. Αυτή η έξυπνη τεχνολογία λειτουργεί δέκα φορές το δευτερόλεπτο για να διασφαλίσει τις ζωές χιλιάδων πολιτών.
Σήμερα, το μετρό εξυπηρετεί καθημερινά κατά μέσο όρο 75.000 με 80.000 επιβάτες, με τον αριθμό αυτό να αναμένεται να αυξηθεί κατά την λειτουργία της νέας επέκτασης προς Καλαμαριά, προγραμματισμένη για τις 28/2 του 2026, και με την προσθήκη 15 νέων συρμών στον στόλο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της λειτουργούσας και συντηρητικής εταιρείας «Thema», Κάρλο Μπιάνκο, υπογραμμίζει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι «η ασφάλεια στις μεταφορές είναι το ύψιστο ζήτημα για κάθε πόλη. Το σύστημα του μετρό Θεσσαλονίκης προβλέπει και προλαμβάνει τα λάθη».
«Διαχειριζόμαστε ένα σύστημα με πολλαπλούς αυτόματους ελέγχους. Σε περίπτωση οποιασδήποτε απόκλισης, το σύστημα αντιδρά αυτόματα για να διασφαλίσει την ασφάλεια», εξηγεί, προσθέτοντας πως αυτός ο συνεχής έλεγχος είναι το κλειδί που διακρίνει το μετρό Θεσσαλονίκης, εστιάζοντας στην πρόληψη αντί της αντίδρασης.
«Το σύστημα ενεργοποιεί πρωτόκολλα προστασίας αντί να δείχνει απλώς σφάλματα», τονίζει, εξηγώντας ότι κάθε μικρή απόκλιση καταγράφεται για έλεγχο, αντί να θεωρείται απειλή.
Όσον αφορά τα περιστατικά αστοχίας, δεν υπάρχει ανοχή στον αυτοσχεδιασμό. Όλες οι διαδικασίες βασίζονται σε διεθνή πρότυπα ασφαλείας, πιστοποιημένα από ανεξάρτητους φορείς.
«Υπάρχει σχέδιο για κάθε περίπτωση. Δεν αυτοσχεδιάζουμε, λειτουργούμε με εγγυημένες διαδικασίες», τονίζει.
Με καθαρή και κατηγορηματική φωνή, ο κ. Μπιάνκο αναφέρεται στα περιστατικά από την αρχική εξάμηνη λειτουργία του μετρό, λέγοντας πως «δεν ήταν απρόβλεπτα, αλλά αναμενόμενα και διαχειρίσιμα».
Η μη λειτουργία κυλιόμενων σκαλών και αυτόματων θυρών, καθώς και καθυστερήσεις σε περιστατικά εντός σταθμών, «δεν είναι σφάλματα, αλλά “παιδικές ασθένειες” του νέου συστήματος», που εξελίσσεται και προσαρμόζεται, με στόχο την ασφάλεια.
«Κανένα νέο έργο τέτοιου μεγέθους δεν ξεκινά χωρίς προκλήσεις. Η κρίσιμη διαφορά είναι ότι σε κανένα περιστατικό δεν τέθηκε σε κίνδυνο η ασφάλεια», υπογραμμίζει, προσθέτοντας ότι η φιλοσοφία του μετρό είναι «μηδενική ανοχή στο ρίσκο».
Το πιο χαρακτηριστικό στοιχεία της φιλοσοφίας και της λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης είναι ότι κάθε συρμός επιβεβαιώνει τη θέση του μέσω τεσσάρων πομπών δέκα φορές το δευτερόλεπτο. «Η κατάσταση στη γραμμή είναι πάντα γνωστή στο Κέντρο Ελέγχου», σημειώνει, προσθέτοντας ότι το σύστημα υπόκειται σε διαρκή ψηφιακή επιτήρηση.
«Στόχος μας είναι η άμεση ανταπόκριση σε οποιαδήποτε απόκλιση και ένα επίπεδο ασφάλειας που σπάνια διαθέτουν άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες», καταλήγει.
Στην προσπάθεια αυτή, ένα «αόρατο» δίκτυο τεχνολογίας λειτουργεί συνεχώς για να διασφαλίσει την ανθρώπινη ζωή.
Συντήρηση και εξέλιξη
Η διαδικασία συντήρησης, που εκτελείται εκ των προτέρων από τους αναδόχους, δεν αιφνιδίασε, σύμφωνα με τον κ. Μπιάνκο, «οι πρώτες αστοχίες αντιμετωπίστηκαν άμεσα και επαγγελματικά».
Η πρόκληση είναι να επιλύονται τα ζητήματα αποτελεσματικά και ανώδυνα.
Αυτόματο, αλλά… όχι αλάνθαστο
Το αυτόματο σύστημα δεν παρακολουθεί απλά, αλλά ρυθμίζει και ελέγχει τις κρίσιμες διαδικασίες της λειτουργίας.
Αν υπάρχουν σφάλματα, το σύστημα μπλοκάρει την κίνηση του συγκεκριμένου συρμού και των επόμενων, εγκαινιάζοντας ένα προστατευτικό «κέλυφος». Η διαδικασία αυτή είναι απαραβίαστη και δεν εξαρτάται από ανθρώπινες αποφάσεις.
Η ασφάλεια του συστήματος
Η σηματοδότηση του μετρό Θεσσαλονίκης είναι πιστοποιημένη στο ανώτατο επίπεδο ασφαλείας, SIL 4.
«Αυτό σημαίνει ότι η πιθανότητα σοβαρού ατυχήματος λόγω βλάβης είναι μικρότερη από μία φορά στα 100.000 χρόνια», προσθέτει ο Μπιάνκο, υπογραμμίζοντας ότι τα αυτόματα συστήματα λειτουργούν παγκοσμίως εδώ και 40 χρόνια χωρίς θανατηφόρα ατύχημα.
Η ασφαλής πυροπροστασία αποτελεί επίσης βασικό στοιχείο, με πιστοποιημένα πρωτόκολλα που έχουν εφαρμοστεί διεθνώς.
«Αυτά κατευθύνουν την ασφαλή μετακίνηση ή απομάκρυνση επιβατών σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης».
Ο ρόλος του ανθρώπου
Παρά την ισχυρή αυτοματοποίηση, το ανθρώπινο δυναμικό παραμένει καθοριστικό για την ασφάλεια στο μετρό Θεσσαλονίκης.
Η παρακολούθηση και στήριξη από προσωπικό ασφαλείας, χρήσιμες ομάδες και εγκατεστημένες κάμερες συναντούν σύγχρονες διαδικασίες που διασφαλίζουν την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα.
«Πιθανές αδυναμίες της αυτοματοποίησης καλύπτονται από τις ανθρώπινες σχολές», προσθέτει με σαφήνεια.
Ο στόχος
Το μετρό Θεσσαλονίκης εργάζεται αδιάκοπα προς όφελος των επιβατών με τη μεγαλύτερη πρόκληση να είναι η κατανόηση του συστήματος από το κοινό.
«Κάθε παύση δείχνει ασφάλεια και όχι αποτυχία», τονίζει ο κ. Μπιάνκο.
Σκοπός της εταιρείας είναι να οργανώσει ξεναγήσεις για το κοινό ώστε να γνωρίσουν τη λειτουργία του συστήματος που είναι από τα πιο προηγμένα παγκοσμίως.
Σύμφωνα με τις έρευνες, οι δείκτες ικανοποίησης των επιβατών είναι υψηλοί, αλλά «για εμάς αυτό δεν είναι λόγος εφησυχασμού», καταλήγει ο κ. Μπιάνκο.
«Καλαμαριά on track – Η μεταμόρφωση της πόλης με τη νέα γραμμή»
Η επέκταση προς Καλαμαριά και η προσθήκη 15 νέων συρμών σηματοδοτούν μια σημαντική αναβάθμιση της λειτουργίας του μετρό.
Οι νέοι σταθμοί θα αυξήσουν τη συχνότητα των δρομολογίων και την κάλυψη του δικτύου.
«Υπολογίζεται ότι οι χρονικές αποστάσεις μεταξύ των συρμών θα μειωθούν από 2,5 έως 3,5 λεπτά σε μόλις 90 δευτερόλεπτα», εξηγεί ο κ. Μπιάνκο, βελτιώνοντας την ικανότητα εξυπηρέτησης.
Η τεχνολογική αναβάθμιση αναμένεται να ενισχύσει την εμπειρία των επιβατών και θα καταστήσει τις μετακινήσεις πιο γρήγορες, αξιόπιστες και βιώσιμες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ