Η Tesla, η αυτοκινητοβιομηχανία του Αμερικανού δισεκατομμυριούχου Έλον Μασκ, ανακοίνωσε την Πέμπτη την επίσημη είσοδό της στη Σαουδική Αραβία, εγκαινιάζοντας τις τρεις πρώτες αντιπροσωπείες της στην περιοχή. Οι νέες εγκαταστάσεις, που περιλαμβάνουν πλήρως εξοπλισμένες αίθουσες επίδειξης (showrooms), έχουν αρχίσει να λειτουργούν στο Ριάντ, στην Τζέντα και στη Νταμάμ, σε μια περιοχή όπου, παρά τη γεωστρατηγική και οικονομική της σημασία, η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα παραμένει περιορισμένη.
Ο Νασίμ Ακμπαρζάντα, επικεφαλής της Tesla στη Σαουδική Αραβία, δήλωσε: «Είμαστε περήφανοι για την επίσημη έναρξη στο βασίλειο, που σηματοδοτεί τη μετάβαση σε ένα καθαρότερο, εξυπνότερο και πιο συνδεδεμένο μέλλον, απόλυτα ευθυγραμμισμένο με το σαουδαραβικό Όραμα 2030». Το Όραμα 2030 αποτελεί ένα φιλόδοξο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων του διαδόχου και de facto ηγέτη Μοχάμαντ μπιν Σαλμάν, που στοχεύει στον εκσυγχρονισμό της χώρας και την απομάκρυνση από την εξάρτηση από το πετρέλαιο.
Οι νέες εγκαταστάσεις της Tesla περιλαμβάνουν σταθμούς ταχείας φόρτισης superchargers, οι οποίοι είναι ήδη σε λειτουργία. Ωστόσο, το χρονικό σημείο της ανακοίνωσης είναι στρατηγικό, καθώς η εταιρεία αντιμετωπίζει μείωση πωλήσεων από την αρχή του 2024, την οποία εν μέρει αποδίδουν σε αρνητική δημόσια αντίληψη για τον Έλον Μασκ, ειδικά μετά από ένα περιστατικό που θεωρήθηκε ως ναζιστικός χαιρετισμός και τη στενή συνεργασία του με τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ. Επιπλέον, η έλλειψη νέων μοντέλων έχει εντείνει την αρνητική τάση.
Η Σαουδική Αραβία, παραδοσιακά σύμμαχος των Η.Π.Α., έχει αναπτύξει στενές σχέσεις με την κυβέρνηση Τραμπ κατά τη διάρκεια της προεδρίας του. Ο πρίγκιπας Μοχάμαντ μπιν Σαλμάν έχει δεσμευθεί για επενδύσεις αξίας 600 δισεκατομμυρίων δολαρίων στις Ηνωμένες Πολιτείες, κυρίως στον στρατιωτικό τομέα και στη βιομηχανία.
Παρ’ όλα αυτά, η εσωτερική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων παραμένει εξαιρετικά περιορισμένη. Στο βασίλειο, η τιμή της βενζίνης είναι πολύ χαμηλή — περίπου 2,33 ριάλ (0,57 ευρώ) ανά λίτρο — γεγονός που καθιστά δύσκολη τη μετάβαση των καταναλωτών σε ηλεκτρικά οχήματα. Ο Σαουδάρας οικονομολόγος Μοχάμεντ αλ Καχτάνι τόνισε: «Δεν θέλουμε απλώς showrooms, αλλά και εργοστάσιο. Θέλουμε να συμμετέχουμε στην παραγωγή, όχι μόνο στην κατανάλωση», υπογραμμίζοντας την ανάγκη για τοπική βιομηχανική βάση.
Η έλλειψη επαρκούς υποδομής σταθμών ταχείας φόρτισης είναι ακόμα ένα εμπόδιο. Αυτή τη στιγμή, η Σαουδική Αραβία διαθέτει μόλις 101 σταθμούς φόρτισης, σε σύγκριση με 261 στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, παρά τον μικρότερο πληθυσμό των Εμιράτων. Αντιμετωπίζοντας αυτό το θέμα, ο εκπρόσωπος της Tesla υποσχέθηκε να προσθέσει 21 νέους σταθμούς ταχείας φόρτισης, και οι πρώτες παραδόσεις οχημάτων αναμένονται το καλοκαίρι.
Αν και η αγορά είναι προς το παρόν μικρή, η ζήτηση τριπλασιάστηκε το 2023, με 800 νέες ταξινομήσεις, σύμφωνα με την οικονομική υπηρεσία Αλ Ικτισαντίγια. Η σαουδαραβική κυβέρνηση έχει θέσει στόχο την εγκατάσταση τουλάχιστον 5.000 σταθμών φόρτισης μέχρι το 2030 στο πλαίσιο των προσπαθειών της για οικονομική διαφοροποίηση.
Επιπλέον, το κρατικό επενδυτικό ταμείο της χώρας (PIF) ελέγχει το 60% της αμερικανικής Lucid Motors και πρόσφατα υπογράφηκε συμφωνία με τη Hyundai για την κατασκευή εργοστασίου που θα παράγει τόσο ηλεκτρικά όσο και θερμικά οχήματα στη Σαουδική Αραβία. Η CEER, η πρώτη εγχώρια κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων που ιδρύθηκε το 2022, προγραμματίζει να ξεκινήσει την παραγωγή το 2025.
Η Lucid, που άνοιξε εργοστάσιο στην Τζέντα το 2023, προσφέρει ήδη μοντέλα στην τοπική αγορά με τιμές που ξεκινούν από 92.000 δολάρια. Από την άλλη πλευρά, η κινεζική BYD εισήλθε στην αγορά τον Μάιο, με αντιπροσωπεία και showroom στο Ριάντ, προσφέροντας καθόλου πιο προσιτές επιλογές.