Ο βαρόνος Ζυλ ντε Ντιόν, αριστοκράτης, μηχανικός και συνιδρυτής της De Dion-Bouton—μια από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες της Γαλλίας—πήγε το Peugeot του για επισκευές.
Η ημερομηνία είναι 1η Ιουνίου 1896. Τότε, στο Παρίσι, η κατοχή αυτοκινήτου είναι κάτι εξαιρετικό. Τα βλέμματα στρέφονται, οι κεφαλές γυρίζουν, και τα καπέλα σηκώνονται.
Λίγες ώρες αργότερα, ο βαρόνος ανακαλύπτει ένα ανατριχιαστικό νέο: το αυτοκίνητό του έχει κλαπεί. Ένας μηχανικός του συνεργείου το πήρε και εξαφανίστηκε.
Ωστόσο, η αστυνομία δεν είχε δύσκολο έργο. Ένα Peugeot δεν είναι συνηθισμένο στους δρόμους. Ο δράστης εντοπίζεται γρήγορα στην κοντινή Ασνιέρ, κλείνοντας έτσι την υπόθεση—που θα παραμείνει στη ιστορία.
Είναι η επίσημα καταγεγραμμένη πρώτη κλοπή αυτοκινήτου ποτέ.
1 June 1896. The first recorded theft of a car took place when a Peugeot car owned by Dutch born Baron de Zuylen (pictured) was stolen by his mechanic in Paris. It was later recovered. pic.twitter.com/YTNlmM28Lk
— Frank McDonough (@FXMC1957) June 1, 2020
Η Μπέρθα Μπεντς
Οκτώ χρόνια νωρίτερα, συνέβη ένα άλλο συναρπαστικό γεγονός, που κάποιοι θεωρούν την πρώτη, ανεπίσημη κλοπή αυτοκινήτου. Άλλοι το βλέπουν ως μια επανάσταση από μια γυναίκα με θάρρος και πάθος: για τον σύζυγό της και την ταχύτητα.
Είναι Αύγουστος 1888 όταν η Μπέρθα Μπεντς, σύζυγος του εφευρέτη Καρλ Μπεντς, ξυπνά ένα πρωί και κλέβει το πρωτότυπο Benz Patent-Motorwagen, ένα τρίτροχο όχημα που ο σύζυγός της αποτυγχάνει να παρουσιάσει ως «το αυτοκίνητο του μέλλοντος.
Χωρίς άδειες, καύσιμα ή ανταλλακτικά, ξεκινά με τους δύο γιους της ένα ταξίδι 106 χιλιομέτρων από το Μάνχαϊμ στο Πφόρτσχαϊμ—μια διαδρομή που φαινόταν τότε σχεδόν επική.
Τα πρώτα… φρένα
Η διαδρομή της δεν ήταν εύκολη. Σταματά σε ένα φαρμακείο για να προμηθευτεί λιγνίνη, φροντίζει η ίδια τη συντήρηση του οχήματος, και χρησιμοποιεί καρφίτσες καπέλων για να καθαρίσει σωλήνες. Ακόμη και επισκέπτεται τσαγκάρη για να επενδύσει τις σιαγόνες των φρένων με δέρμα, εφευρίσκοντας έτσι, χωρίς να το ξέρει, τα πρώτα τακάκια.
Ένα ταξίδι… διαφήμιση
Το ταξίδι της Μπέρθα δεν ήταν απλώς μια απόδραση. Ήταν διαφήμιση, αποστολή και μήνυμα. Χάρη σε αυτή, ο Καρλ Μπεντς βρήκε επενδυτές και δημοσιότητα, σηματοδοτώντας την αρχή της αυτοκινητικής εποχής.
Η διαδρομή της σήμερα είναι γνωστή ως Bertha Benz Memorial Route, περνώντας από όλα τα χωριά όπου σταμάτησε, σε μια γερμανική ύπαιθρο που δεν έχει ξεχάσει ποτέ τον ήχο αυτού του πρώτου οχήματος.
Εάν το Peugeot του ντε Ντιόν ήταν η πρώτη επίσημη κλοπή αυτοκινήτου, το Benz της Μπέρθα ήταν η πρώτη «κλοπή» που έγινε με αγάπη, αποφασιστικότητα και εμμονή για πρόοδο.
Δύο διαφορετικά περιστατικά, δύο χωριστές πόλεις—αλλά και τα δύο σημαντικές στιγμές στην αρχή της ιστορίας του αυτοκινήτου. Μιας ιστορίας στην οποία, φαίνεται, τα φρένα μπήκαν μετά το γκάζι.