Η Κίνα άρει την απαγόρευση των παραδόσεων αεροσκαφών Boeing, όπως αναφέρει το Bloomberg. Αυτή η απόφαση προκύπτει μετά από πρόσφατη συμφωνία με τις ΗΠΑ, η οποία περιλαμβάνει σημαντική μείωση των δασμών για τις δύο χώρες.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι αρχές της Κίνας ενημέρωσαν ήδη αυτή την εβδομάδα τις εγχώριες αεροπορικές εταιρείες και αρμόδιες υπηρεσίες ότι μπορούν να επαναλάβουν τις παραλαβές αμερικανικών αεροσκαφών. Κάθε εταιρεία θα έχει την ευχέρεια να οργανώσει τις παραδόσεις σύμφωνα με τις δικές της ανάγκες και συνθήκες.
Η επαναφορά των παραδόσεων θα δώσει σημαντική ώθηση στη Boeing, η οποία είχε βρεθεί στο επίκεντρο της εμπορικής αντιπαράθεσης Ουάσινγκτον-Πεκίνου. Η συμφωνία προβλέπει μείωση των δασμών των ΗΠΑ στα κινεζικά προϊόντα από 145% σε 30% για 90 ημέρες και αντίστοιχα η Κίνα μειώνει τους δικούς της δασμούς στα αμερικανικά προϊόντα από 125% σε 10%, καταργώντας παράλληλα σειρά αντίμετρων που είχε επιβάλει από την 2η Απριλίου.
Ωστόσο, η χαλάρωση των περιορισμών μπορεί να είναι προσωρινή εάν δεν υπάρξει συνολική λύση στον εμπορικό πόλεμο εντός του τριμήνου.
Ένα σοβαρό πλήγμα
Η Boeing υπήρξε θύμα των σκληρών πολιτικών του Ντόναλντ Τραμπ απέναντι σε βασικούς εμπορικούς εταίρους, οι οποίες είχαν οδηγήσει σε αντίμετρα από την Κίνα. Τα αεροσκάφη της εταιρείας καταστήθηκαν ασύμφορα για τις κινεζικές εταιρείες, με αποτέλεσμα το Πεκίνο να ζητήσει το πάγωμα των παραδόσεων.
Σημάδια αποκλιμάκωσης άρχισαν να διαφαίνονται στα τέλη Απριλίου, όταν η Κίνα εξέφερε προθυμία να υποστηρίξει «κανονική συνεργασία» με τις αμερικανικές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένης της κατάργησης πρόσθετων δασμών σε εισαγωγές, όπως ιατρικός εξοπλισμός και μισθώσεις αεροσκαφών.
Μια δύσκολη επιστροφή
Παρά την άρση της απαγόρευσης, δεν είναι σαφές πότε θα μπορέσουν οι κινεζικές εταιρείες να παραλάβουν τα απαιτούμενα αεροσκάφη. Εκπρόσωπος της Boeing δεν σχολίασε, ενώ δεν υπήρξε άμεση απάντηση από την κινεζική Πολιτική Αεροπορία (CAAC).
Ορισμένα αεροσκάφη είχαν επιστραφεί στις ΗΠΑ λόγω άρνησης παραλαβής από τους κινεζικούς πελάτες. Η Boeing είχε προειδοποιήσει ότι εξετάζει πώληση αυτών των αεροσκαφών σε άλλες αγορές, με ενδιαφέρον που προήλθε από Ινδία, Μαλαισία και Σαουδική Αραβία.
Με περίπου 50 αεροσκάφη προγραμματισμένα για παράδοση στην Κίνα μέχρι το 2025, η άρση της απαγόρευσης σώζει τη Boeing από το βάρος της αναζήτησης νέων αγοραστών και εξασφαλίζει σημαντικά έσοδα μόλις ολοκληρωθούν οι παραδόσεις.
Η Κίνα αναμένεται να καλύψει το 20% της παγκόσμιας ζήτησης αεροσκαφών την επόμενη εικοσαετία. Το 2018, σχεδόν το 25% της παραγωγής της Boeing κατέληξε στην κινεζική αγορά. Ωστόσο, λόγω των εμπορικών εντάσεων και των εσωτερικών προκλήσεων, η Boeing δεν έχει εξασφαλίσει νέες παραγγελίες από την Κίνα τα τελευταία χρόνια.
Η Κίνα ήταν η πρώτη χώρα που καθήλωσε τα 737 Max το 2019, μετά από δύο θανατηφόρα ατυχήματα. Οι αντιπαραθέσεις με την κυβέρνηση Μπάιντεν και τις πολιτικές Τραμπ οδήγησαν πολλούς Κινέζους αγοραστές προς την Airbus. Το 2024, η Boeing υπέστη νέο πλήγμα αξιοπιστίας όταν πορτάκι αεροσκάφους εκτινάχθηκε εν πτήσει, προκαλώντας διεθνή ανησυχία.
Η Boeing ως γεωπολιτικός παράγοντας
Ο ρόλος της Boeing στις παγκόσμιες εμπορικές σχέσεις αποκτά ολοένα και πιο πολιτική διάσταση. Την προηγούμενη εβδομάδα, ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο, που περιλαμβάνει παραγγελία της British Airways για 32 αεροσκάφη 787-10 Dreamliner αξίας 10 δισ. δολαρίων.
Η αποκατάσταση των σχέσεων με την Κίνα ενδυναμώνει τις προσπάθειες της Boeing για ανάκαμψη σε ένα ταραχώδες διεθνές περιβάλλον, ωστόσο η σταθερότητα είναι ευάλωτη όσο οι δασμοί και οι γεωπολιτικές εντάσεις παραμένουν σε εκκρεμότητα.