Δεν πρόκειται για γόβες Manolos ή την τελευταία προσφορά της Prada που έχει πυροδοτήσει πανικό. Αντιθέτως, είναι ένα χνουδωτό gremlin, το Labubu – ένα μυθικό ξωτικό της Σκανδιναβίας με λαμπερά μάτια, κοφτερά δόντια και ένα παιχνιδιάρικο χαμόγελο. Μέχρι στιγμής, έχει επιδείξει αντοχή στο δύσκολο καταναλωτικό κλίμα στις ΗΠΑ και στον χαοτικό εμπορικό πόλεμο μεταξύ Ουάσινγκτον και Πεκίνου.
Η Lin, φοιτήτρια ιατρικής στο Νεμπράσκα, δήλωσε στο CNN ότι διαθέτει δεκάδες από αυτά τα παιχνίδια. Αυτό που κουβαλάει στην τσάντα Chanel της είναι ντυμένο με ένα πολυτελές τουίντ κοστούμι, με κομψό στέμμα και μια μίνι τσάντα «Chanel». Δεν είναι η μόνη που έχει μαγευτεί.
Τα Labubus κοσμούν τσάντες, σακίδια και ζώνες, με χαριτωμένο, μαλακό σχεδιασμό που θυμίζει μικροσκοπικά κουκλάκια. Διατίθενται σε ποικιλία ενδυμάτων, όπως κολοκύθες για το Halloween ή μίνι τζιν φόρμες.
Ωστόσο, διαθέτουν απειλητικά μάτια και ένα χαμόγελο που εκτείνεται από αυτί σε αυτί, προκαλώντας τρόμο σε οποιονδήποτε τα συναντήσει μέσα στη νύχτα.
Αυτά τα σκανδαλιάρικα και παράλληλα γοητευτικά λούτρινα κουκλάκια έχουν γίνει παγκόσμιο φαινόμενο μεταξύ της Γενιάς Ζ και άλλων ηλικιών.
Ο κόσμος συρρέει στα εμπορικά κέντρα και περιμένει ώρες για να τα αποκτήσει.
Εκρηκτική αύξηση εσόδων 895%-900% στις ΗΠΑ
Η κινεζική εταιρεία παιχνιδιών Pop Mart, διανομέας των βελούδινων gremlin, σημειώνει αλματώδη ανάπτυξη και στις ΗΠΑ: για το 2024, τα Labubus αναμένεται να αποφέρουν 3 δισεκατομμύρια γιουάν (410 εκατομμύρια δολάρια) από συνολικά 13,04 δισεκατομμύρια γιουάν (1,8 δισεκατομμύρια δολάρια) έσοδα της Pop Mart, σύμφωνα με το CNN.
Ωστόσο, είναι η ανάπτυξη και όχι μόνο οι πωλήσεις που εντυπωσιάζουν. Τα έσοδα της Pop Mart εκτός Κίνας εκτοξεύθηκαν κατά 375,2% και ανήλθαν σε 5,07 δισεκατομμύρια γιουάν (703 εκατομμύρια δολάρια) το 2024, ενώ η Citigroup εκτιμά ότι τα έσοδά της στην Αμερική αυξήθηκαν μεταξύ 895% και 900% πέρυσι. Τα καταστήματα της Pop Mart από το Λος Άντζελες μέχρι το Παρίσι και την Μπανγκόκ έχουν συχνά μεγάλες ουρές κατά την κυκλοφορία νέων προϊόντων.
Τα “Baby Molly”, τα “Crybaby”, και άλλα κουκλάκια
Η ανάπτυξη αυτή ενισχύεται επίσης από πλήθος άλλων φιγούρων, όπως τα Baby Molly, Crybaby και Pucky, με τουλάχιστον 30 διαφορετικά κουκλάκια διαθέσιμα στην ιστοσελίδα της εταιρείας στις ΗΠΑ.
Ένα Labubu μπορεί να κοστίσει έως και 85 δολάρια, με μεταπωλητές στο StockX να ζητούν εκατοντάδες δολάρια.
Οι φαν κρύβονται πρόθυμοι να δαπανήσουν χρήματα. Η Lin, για παράδειγμα, έχει ξοδέψει εκατοντάδες ευρώ και έχει περάσει ώρες σε TikTok Live για να αποκτήσει ένα Zimomo, ένα πλάσμα μήκους 22 ιντσών με αγκαθωτή ουρά.
«Η ζήτηση είναι μεγάλη, οπότε ισοδυναμεί με ένα πολυτελές αντικείμενο», δήλωσε.
Blind boxes και η έξαψη του τζόγου
Τα Labubu έγιναν γνωστά μέσω της σειράς παραμυθιών “The Monsters”, που προσφέρονταν σε μυστηριώδεις blind boxes, αφήνοντας τους αγοραστές να μαντεύουν ποια εκδοχή αποκτούν.
Πρόκειται για μια ιδέα που δεν είναι νέα, καθώς η αγορά προϊόντων χωρίς να γνωρίζεις το περιεχόμενο έχει δημιουργήσει τεράστιο ενθουσιασμό και σημαντικές πωλήσεις.
Οι συλλέκτες παιχνιδιών το παρομοιάζουν με τη μανία των Beanie Baby της δεκαετίας του ’90 ή με την αίσθηση που έχεις όταν ανοίγεις ένα Happy Meal από το McDonald’s.
Οι καταναλωτές που μίλησαν στο CNN έκαναν λόγο για την ατελείωτη ευχαρίστηση του ανοίγματος μιας blind box, παρομοιάζοντας την εμπειρία με την έξαψη που προσφέρει ο τζόγος.
Ανησυχία στην Κίνα για τον εθισμό
Κινεζικές αρχές ανησυχούν για τον εθισμό και το 2023 επιβλήθηκαν αυστηροί κανονισμοί που απαγορεύουν την πώληση αυτών των παιχνιδιών σε παιδιά κάτω των 8 ετών χωρίς τη συναίνεση κηδεμόνα.
«Δημιουργεί επιθυμία για συλλογή και οδηγεί σε συνεχείς αγορές», δήλωσε η Anne Cheng, καθηγήτρια Αγγλικών στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον.
Κάλυψη δασμών από την εταιρεία
Η Pop Mart, όπως και η πλειοψηφία της βιομηχανίας παιχνιδιών, πιθανότατα θα επηρεαστεί από τον εμπορικό πόλεμο του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ με την Κίνα. Όμως, τόσο οι ΗΠΑ όσο και η Κίνα έχουν καταλήξει σε μια 90ήμερη εκεχειρία, με τις ΗΠΑ να μειώνουν τους δασμούς από 145% στο 30% και την Κίνα να μειώνει αντίστοιχα τους δασμούς από 125% στο 10%.
Στη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις, η Pop Mart ανακοίνωσε ότι θα αναλάβει το κόστος των δασμών, εξασφαλίζοντας ότι “οι πελάτες δεν θα υποχρεούνται να πληρώσουν αναγκαία τελωνειακά τέλη.” Ωστόσο, η τελευταία κυκλοφορία του Απριλίου, μια σειρά από παστέλ Labubus με tie-dye σχέδια, κοστίζει 27,99 δολάρια, δηλαδή 6 δολάρια περισσότερα από την προηγούμενη.
Η Citigroup αναμένει ότι η εταιρεία θα ενισχύσει τη διαφοροποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού της και θα αυξήσει τις τιμές στην αγορά των ΗΠΑ καθώς επίσης θα επενδύσει σε άλλες χώρες. Εντωμεταξύ, η μετοχή της Pop Mart, η οποία είναι εισηγμένη στο Χονγκ Κονγκ, έχει ξεπεράσει τη Tencent και την Alibaba από την αρχή του έτους.