Ο Bud Darr, εκτελεστικός πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), αναδεικνύει σε συνέντευξή του στη «Ν» το μέλλον της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας, επισημαίνοντας την εντυπωσιακή άνοδο της χώρας μας ως περιφερειακού κόμβου στην Ανατολική Μεσόγειο.
Με 8 εκατομμύρια επιβάτες και σχεδόν 5.500 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων το 2024, η Ελλάδα προβάλλει ως στρατηγικός προορισμός, με αναμενόμενη αύξηση άνω του 10% το 2025, όπως καταδεικνύει ο ίδιος.
Ο κ. Darr τονίζει τη δυνατότητα της Ελλάδας να διαφοροποιήσει το τουριστικό της αποτύπωμα, προωθώντας λιγότερο γνωστά λιμάνια και περιοχές.
«Με περισσότερα από 40 λιμάνια διαθέσιμα για ανάπτυξη, οι εταιρείες μέλη της CLIA δείχνουν ενδιαφέρον για επέκταση σε λιγότερους δημοφιλείς προορισμούς, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη», αναφέρει.
Αυτή η στρατηγική μπορεί να ενισχύσει τις τοπικές οικονομίες και να προσφέρει στους επιβάτες αυθεντικές εμπειρίες, περιορίζοντας παράλληλα τις πιέσεις σε υποδομές.
Όσον αφορά τη βιωσιμότητα του κλάδου στην Ελλάδα, το ανώτατο στέλεχος της CLIA επεσήμανε ότι η ενίσχυση των λιμενικών υποδομών, η διευκόλυνση του homeporting και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου είναι κρίσιμες για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Επιπλέον, το 2023, η κρουαζιέρα συμβάλλει στην ελληνική οικονομία με πάνω από 2 δισ. ευρώ, δημιουργώντας πάνω από 22.000 θέσεις εργασίας, κάτι που υπογραμμίζει την ανάγκη για περαιτέρω στήριξη του κλάδου.
Σχετικά με την πρόσφατη ανακοίνωση για αύξηση των λιμενικών τελών, ο κ. Darr εκφράζει ανησυχίες σχετικά με τον χρόνο και τον τρόπο εφαρμογής, ειδικά κατά τη διάρκεια της τουριστικής αιχμής, τονίζοντας ότι θα μπορούσε να προκαλέσει επιχειρησιακές δυσκολίες και επιπλέον διοικητικά βάρη στους τοπικούς πράκτορες.
«Η επένδυση σε υποδομές είναι σημαντική, αλλά ο σχεδιασμός πρέπει να γίνεται με διαφάνεια και συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους», προσθέτει, υπογραμμίζοντας τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ κράτους, λιμανιών και εταιρειών για βιώσιμη ανάπτυξη.
Αναφερόμενος στις επενδύσεις σε πράσινες τεχνολογίες, δηλώνει ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας ήδη επενδύουν σε πλοία με τεχνολογίες κινητήρων που βασίζονται στο LNG, την e-μεθανόλη και το υδρογόνο.
«Πάνω από το 50% των πλοίων παγκοσμίως έχουν ήδη παράκτια ενεργειακή σύνδεση, με τον αριθμό αυτό να αυξάνεται», σημειώνει, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα μπορεί με τις κατάλληλες επενδύσεις και συνεργασίες να γίνει ηγέτιδα δύναμη της Μεσογείου στη βιώσιμη κρουαζιέρα.
Πώς βλέπετε την Ελλάδα στον χάρτη της παγκόσμιας κρουαζιέρας τα επόμενα 10 χρόνια;
«Η Ελλάδα αναδύεται ως βασικός κόμβος κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, με σταθερά αυξανόμενη ζήτηση και ανάπτυξη. Η γεωγραφική της θέση και το υψηλής ποιότητας τουριστικό προϊόν την καθιστούν όλο και πιο ανταγωνιστική παγκοσμίως.
Οι προβλέψεις για σχεδόν 8 εκατομμύρια επιβατικές κινήσεις και 5.490 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων το 2024 δείχνουν μια εντυπωσιακή άνοδο, με την αγορά κρουαζιέρας να αναμένεται να αυξηθεί πάνω από 10% το 2025.
Αυτή η δυναμική καταδεικνύει τη δυνατή θέση της χώρας στον διεθνή χάρτη, προσελκύοντας εταιρείες και επισκέπτες που αναζητούν αυθεντικές εμπειρίες».
Υπάρχει ενδιαφέρον από τις εταιρείες μέλη της CLIA για λιγότερο γνωστούς ελληνικούς προορισμούς;
«Υπάρχει σαφές ενδιαφέρον για την ανάπτυξη λιγότερο προβεβλημένων προορισμών στην Ελλάδα, καθώς διαθέτει πάνω από 40 λιμάνια ικανά να ενταχθούν στο δίκτυο κρουαζιέρας.
Οι εταιρείες μέλη της CLIA ανταποκρίνονται σε αυτό το ενδιαφέρον, εξετάζοντας σοβαρά την ένταξη εναλλακτικών ελληνικών λιμανιών στα προγράμματά τους.
Αυτό προσφέρει ευκαιρίες για μικρότερες κοινότητες να εκμεταλλευτούν τον τουρισμό κρουαζιέρας, ενισχύοντας την τοπική οικονομία και μειώνοντας την πίεση στις υποδομές.
Ο τουρισμός κρουαζιέρας έχει το πλεονέκτημα ότι διαχέει τα οφέλη σε πολλές περιοχές χωρίς να απαιτεί μαζική και μακροχρόνια παραμονή.
Τα λιγότερο γνωστά ελληνικά λιμάνια μπορούν, εφόσον κατάλληλα ενισχυθούν, να φιλοξενήσουν επισκέπτες που επιθυμούν να ανακαλύψουν γνήσιες πλευρές της χώρας, συνεισφέροντας παράλληλα στην αποσυμφόρηση των δημοφιλών προορισμών.
Τι μπορεί να κάνει η Ελλάδα για να ενισχύσει τη θέση της ως κορυφαίος προορισμός;
«Η Ελλάδα μπορεί να ενισχύσει τη θέση της επενδύοντας σε λιμενικές υποδομές, διευκολύνοντας το homeporting και επεκτείνοντας την τουριστική περίοδο.
Η λειτουργία ελληνικών λιμανιών ως σημεία εκκίνησης κρουαζιέρων προσφέρει εμπλουτισμένες ταξιδιωτικές εμπειρίες και αυξάνει τα έσοδα για τις τοπικές κοινωνίες μέσω διανυκτερεύσεων και υπηρεσιών.
Το 2023, η κρουαζιέρα συμβάλλει στην ελληνική οικονομία με 2 δισ. ευρώ, υποστηρίζοντας πάνω από 22.000 θέσεις εργασίας – μια αύξηση που σχετίζεται άμεσα με την αναπτυσσόμενη τάση του homeporting.
Η ήπια κλιματολογία και το πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα της χώρας επιτρέπουν την προσέλκυση κρουαζιέρων και τους χειμερινούς μήνες, μειώνοντας την εποχικότητα.
Με συνδυαστικά δρομολόγια που συνδέουν Ευρώπη, Ασία και Αφρική και την αυξανόμενη ζήτηση για αυθεντικά ταξίδια καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, η Ελλάδα μπορεί να επενδύσει σε υποδομές και διαφορετικούς προορισμούς, εξελίσσοντας την σε κόμβο παγκόσμιας κρουαζιέρας.
Η νέα αύξηση τέλους για τα κρουαζιερόπλοια προβλέπεται ότι θα επηρεάσει τον κλάδο με διάφορους τρόπους
Πώς αξιολογείτε την πρόσφατη ανακοίνωση για αύξηση των λιμενικών τελών στην Ελλάδα; Υπάρχει πιθανότητα οι αυξήσεις να οδηγήσουν σε αλλαγή δρομολογίων;
«Η εισαγωγή του νέου τέλους για τα κρουαζιερόπλοια αναμένεται να επηρεάσει τη βιομηχανία κρουαζιέρας σε διάφορους τομείς, από λειτουργικούς μέχρι εμπορικούς.
Αν και η πρόθεση της ελληνικής κυβέρνησης να επενδύσει σε λιμενικές υποδομές είναι θετική, υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με το πώς και πότε θα εφαρμοστούν αυτά τα μέτρα.
Η προγραμματισμένη εφαρμογή κατά τη διάρκεια της τουριστικής αιχμής ενδέχεται να προκαλέσει πρακτικές δυσκολίες, δεδομένου ότι τα δρομολόγια κρουαζιέρας έχουν οριστεί πολύ νωρίτερα.
Ο νέος φόρος θα δημιουργήσει επίσης διοικητική επιβάρυνση στους τοπικούς ναυτιλιακούς πράκτορες, προβάλλοντας ερωτήματα σχετικά με την ικανότητά τους να διαχειριστούν αυτές τις απαιτήσεις.
Όσον αφορά το αν οι αυξήσεις θα προκαλέσουν αλλαγές δρομολογίων, αυτό είναι θέμα των εταιρειών».
Πώς μπορεί να υπάρξει καλύτερη συνεργασία μεταξύ λιμανιών, κράτους και εταιρειών κρουαζιέρας;
«Η συνεργασία είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον της βιομηχανίας κρουαζιέρας, γι’ αυτό η CLIA και τα μέλη της συνεργάζονται στενά με την κυβέρνηση, τις λιμενικές αρχές και τις τοπικές κοινότητες για βιώσιμη ανάπτυξη.
Η κρουαζιέρα απαιτεί προγραμματισμό εγκαίρως, επιτρέποντας συνεργασία για την προληπτική αντιμετώπιση προκλήσεων και την ευθυγράμμιση της ανάπτυξης με τις τοπικές προτεραιότητες.
Για να διευκολυνθεί η συνεργασία, η CLIA εφαρμόζει κατευθυντήριες γραμμές που εστιάζουν στη διαφάνεια και την κοινή ευθύνη.
Τα νέα μέτρα πρέπει να είναι σαφή και προσαρμοσμένα στις πραγματικές ανάγκες των εταιρειών και των τοπικών κοινοτήτων.
Οι τοπικές συνθήκες διαφέρουν σημαντικά, κάτι που υπογραμμίζει την ανάγκη για μια ευέλικτη προσέγγιση.»
«Οι στρατηγικές τουρισμού που εξισορροπούν περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά ζητήματα είναι οι πιο αποτελεσματικές, περιλαμβάνοντας επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και την προώθηση λιγότερων επισκέψιμων προορισμών.
Τα συστήματα κατανομής θέσεων ελλιμενισμού στα πολυσύχναστα λιμάνια, βοηθούν στη διαχείριση των αφίξεων και στη στήριξη των τοπικών επιχειρήσεων.
Η συμμετοχή σε δράσεις βιωσιμότητας και περιβαλλοντικών αξιολογήσεων ενισχύει τη λήψη αποφάσεων με βάση πραγματικά δεδομένα.
Είναι επίσης σημαντική η γεωγραφική διεύρυνση του τουρισμού κρουαζιέρας, καθώς το 2024 πάνω από το μισό της εγχώριας κίνησης συγκεντρώνεται σε τρία μόνο λιμάνια.
Η Ελλάδα διαθέτει πάνω από 40 προορισμούς έτοιμους να υποδεχτούν κρουαζιέρες, μειώνοντας την πίεση στις δημοφιλείς περιοχές και προωθώντας μια πιο αναλογική κατανομή των οικονομικών οφελών.
Ποιες είναι οι πιο υποσχόμενες τεχνολογίες εναλλακτικών καυσίμων στην παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας;
«Ο κλάδος εξερευνά πολλές τεχνολογίες εναλλακτικών καυσίμων, εστιάζοντας στη μετάβαση σε καύσιμα μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας ήδη επενδύουν σε πλοία με κινητήρες και πρόωση που υποστηρίζουν βιώσιμες πηγές ενέργειας.
Στα κεντρικά ενδιαφέροντα βρίσκονται η e-μεθανόλη και το υδρογόνο, για τα οποία σχεδιάζονται πλοία με τις αντίστοιχες τεχνολογίες.
Το LNG παραμένει μια μεταβατική επιλογή, κατάλληλος για υποστήριξη βιο- ή συνθετικών καυσίμων στο μέλλον.
Με τη χρήση βιώσιμων βιοκαυσίμων έως το 2030 και την εφαρμογή παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης, οι εταιρείες σχεδιάζουν ένα πολυδιάστατο πλάνο απανθρακοποίησης, καλώντας κυβερνήσεις και προμηθευτές να την υποστηρίξουν.
Πλέον, πάνω από το 50% των κρουαζιέρων παγκοσμίως είναι εξοπλισμένα με παράκτια ενεργειακή υποστήριξη, και ο αριθμός αυτός συνεχώς αυξάνεται.»