Με στρατηγική συμφωνία στη Ρώμη, η ελληνική κυβέρνηση εξασφάλισε τη δέσμευση των Ιταλών της Hellenic Train για άμεσες επενδύσεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Όπως ανέφερε το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η υπόσχεση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για έναν ασφαλή σιδηρόδρομο με σύγχρονα τρένα μέχρι το 2027 αποτέλεσε το βασικό σημείο εκκίνησης των διαπραγματεύσεων για την αναθεώρηση της σύμβασης με την ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane, μητρική της Hellenic Train.
Παρά τις αρχικές επιφυλάξεις τους, οι Ιταλοί αποφάσισαν να επενδύσουν και δεσμεύτηκαν να προχωρήσουν σε ένα άμεσο επενδυτικό πρόγραμμα 360 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτό το πρόγραμμα περιλαμβάνει την αγορά 23 νέων τρένων, εκ των οποίων 8 είναι υπεραστικά ταχείας κυκλοφορίας και 15 είναι προαστιακού τύπου. Είναι η πρώτη φορά από την έναρξη λειτουργίας του Προαστιακού, λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, που θα προμηθευτούν νέοι συρμοί.
Νέα τρένα με συστήματα ασφαλείας
Σύμφωνα με τη συμφωνία, τα νέα τρένα θα παραγγελθούν φέτος και θα αντικαταστήσουν τα παλαιά “ασημένια βέλη” ηλικίας 30 ετών που είχαν εισαχθεί από την ιταλική εταιρεία το 2017. Η παλαιότητα αυτών των συρμών έχει συντελέσει σημαντικά στην αρνητική εικόνα του ελληνικού σιδηροδρόμου, με 1,7 βλάβες ημερησίως. Τα νέα τρένα θα διαθέτουν όλα τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας.
Το δεύτερο σκέλος της συμφωνίας περιλαμβάνει τη δημιουργία σύγχρονων αμαξοστασίων για τη συντήρηση των τρένων, κάτι που είναι επίσης σημαντικό καθώς θα λύσει το πρόβλημα της πλημμελούς συντήρησης των συρμών.
Κυρανάκης: Νέα εποχή για τη χώρα
«Οι Ιταλοί επενδύουν, εμείς εργαζόμαστε σκληρά για να δημιουργήσουμε έναν σιδηρόδρομο που αξίζει στους πολίτες. Νέα τρένα, νέα υποδομή, νέα εποχή για τη χώρα. Αυτή η συνεργασία έχει προοπτική και θέτει γερά θεμέλια για τα επόμενα χρόνια» δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Τα κίνητρα για τους Ιταλούς
Καθοριστική για την πρόοδο των διαπραγματεύσεων ήταν η συνάντηση του κ. Κυρανάκη με τον Ιταλό αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, Ματέο Σαλβίνι, πριν από δέκα ημέρες.
Στη συνάντηση αυτή, και σε στενή συνεργασία με το Μέγαρο Μαξίμου, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης παρουσίασε όλα τα επιχειρήματα που ενέπνευσαν την ιταλική πλευρά να δεσμευτεί στο επενδυτικό σχέδιο.
Η πρόσφατη υπογραφή συμβάσεων 450 εκατομμυρίων ευρώ για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου στη Θεσσαλία συνέβαλε στην επιτυχία της συμφωνίας, η οποία επισφραγίστηκε λίγες ημέρες αργότερα στη συνάντηση του πρωθυπουργού Μητσοτάκη με την Ιταλίδα ομόλογό του, Τζόρτζια Μελόνι.
Η ελληνική δέσμευση
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η αξιοπιστία της ελληνικής πλευράς υπήρξε καθοριστική, με δέσμευση για ουσιαστικά έργα αναβάθμισης του δικτύου, όπως η εγκατάσταση του αυτόματου συστήματος πέδησης ETCS και τηλεδιοίκησης, το έργο υπογειοποίησης στα Σεπόλια, και οι νέες δικλείδες ασφαλείας που προβλέπονται στο νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου.
Οι υποχρεώσεις της ιταλικής Ferrovie dello Stato θα ενσωματωθούν στη νέα αναθεωρημένη σύμβαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Hellenic Train, με σαφείς ρήτρες για τα χρονοδιαγράμματα. Το ίδιο θα ισχύσει και για τις υποχρεώσεις του ΟΣΕ αναφορικά με τα έργα που πρέπει να εκτελέσει ταχύτατα.