Το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ κατέληξε σε συμφωνία την Πέμπτη (5/6) αναφορικά με την αναθεώρηση των δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και την αποζημίωση σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης.
Η νέα θέση περιλαμβάνει υποχρέωση των αερομεταφορών να συμπληρώνουν αυτόματα τα έντυπα αποζημίωσης, διευκολύνοντας έτσι τους επιβάτες να λάβουν αποζημίωση σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης, όπως επισήμανε ο υπουργός Υποδομών της Πολωνίας και προεδρεύων του Συμβουλίου, Ντάριους Κλίμτσακ. Ο Κλίμτσακ πρόσθεσε ότι οι αναθεωρημένοι κανόνες θα παρέχουν πάνω από 30 νέα δικαιώματα στους επιβάτες, ισχύοντας από τη στιγμή αγοράς του εισιτηρίου μέχρι τον προορισμό τους και σε ορισμένες περιπτώσεις και μετά από αυτό. «Είναι ένα ιστορικό ορόσημο, καθώς δεν είχαμε συμφωνία τα τελευταία 12 χρόνια», τόνισε.
Transport ministers adopted a position on air passenger rights.
They also discussed:
🔹the roadworthiness package
🔹the impact of climate policy on transport#TTESee main results for more👉https://t.co/7p3pxiI6D0 pic.twitter.com/q5DOk2xNnQ
— EU Council (@EUCouncil) June 6, 2025
Η νέα θέση του Συμβουλίου στοχεύει στην ενίσχυση και σαφήνεια κάποιων υπαρχόντων δικαιωμάτων των επιβατών, προσφέροντας ταυτόχρονα και νέα δικαιώματα.
Δικαίωμα αλλαγής δρομολογίου
Οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται να προσφέρουν στους επιβάτες εναλλακτική δρομολόγηση το συντομότερο δυνατό, περιλαμβάνοντας επιλογές μέσω άλλων αερομεταφορέων ή εναλλακτικών τρόπων μεταφοράς όπου είναι εφικτό. Αν η αεροπορική εταιρεία δεν προσφέρει κατάλληλη εναλλακτική μέσα σε τρεις ώρες από τη διακοπή, οι επιβάτες έχουν δικαίωμα να κανονίσουν αυτοί τη δρομολόγηση και να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων έως και 400% του αρχικού κόστους του εισιτηρίου.
Δικαίωμα βοήθειας
Η έννοια της βοήθειας καθορίζεται με σαφήνεια. Αν η αεροπορική εταιρεία δεν προσφέρει βοήθεια (αναψυκτικά, φαγητό, διαμονή), οι επιβάτες έχουν τη δυνατότητα να προβούν σε δικές τους ρυθμίσεις για τις οποίες θα αποζημιωθούν αργότερα. Σε περίπτωση καθυστέρησης στον αεροδιάδρομο, οι επιβάτες δικαιούνται τουλάχιστον βασική βοήθεια και πρέπει να αποβιβάζονται μετά από 3 ώρες.
Δικαίωμα αποζημίωσης λόγω ακυρώσεων και καθυστερήσεων
Το Συμβούλιο προτείνει επικαιροποιημένα όρια αποζημίωσης για σημαντικές καθυστερήσεις.
Οι αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούν να αρνηθούν την αποζημίωση λόγω «έκτακτων περιστάσεων» εκτός εάν αποδείξουν ότι έλαβαν όλα τα εύλογα μέτρα για να αποφευχθούν διαταραχές. Η αποζημίωση διαφοροποιείται ανάλογα με την απόσταση: για πτήσεις εντός ΕΕ, ισχύει 300 ευρώ για καθυστερήσεις άνω των 4 ωρών, ενώ για πτήσεις άνω των 3.500 χλμ. ισχύει 500 ευρώ για καθυστερήσεις άνω των 6 ωρών.
Η θέση του Συμβουλίου εισάγει αλλαγές στους κανόνες για τις ακυρώσεις, επιτρέποντας στους επιβάτες που ενημερώνονται λιγότερο από 14 ημέρες πριν την αναχώρηση να ζητήσουν αποζημίωση. Σε περίπτωση ακύρωσης, η αεροπορική εταιρεία υποχρεούται να παρέχει έντυπα για τη διαδικασία αποζημίωσης. Επιπλέον, προκειμένου να αποτραπεί η συνηθισμένη πρακτική «μη εμφάνισης», οι επιβάτες που δεν επιτρέπεται να επιβιβαστούν σε πτήση επιστροφής λόγω προηγούμενης μη επιβίβασης δικαιούνται αποζημίωση.
Οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να τηρούν αυστηρότερες υποχρεώσεις ενημέρωσης, περιλαμβάνοντας πληροφορίες κατά την κράτηση και διαδικασίες παραπόνων.
Οι επιβάτες έχουν 6 μήνες για να υποβάλλουν αίτημα ή καταγγελία στις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες υποχρεούνται να απαντούν εντός 14 ημερών από την υποβολή του αιτήματος με αποζημίωση ή σαφή και τεκμηριωμένη απάντηση.
Η θέση του Συμβουλίου θα εξεταστεί τώρα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο μπορεί να την εγκρίνει, να την τροποποιήσει ή να την απορρίψει.