Η γειτνίαση της Τουρκίας με την Ευρώπη κρίνεται ευνοϊκή για την Ελλάδα, αν και αυτό δεν αποδεικνύεται στην πράξη.
Από τη Μεταπολίτευση και μετά την εισβολή στην Κύπρο, η Τουρκία εντείνει τις προκλήσεις της προς την Ελλάδα, με το πιο επιδραστικό παράδειγμα τη «γαλάζια πατρίδα», που αφορά το μισό Αιγαίο.
Η αναβάθμιση της αμυντικής ικανότητας της Ευρώπης έχει ευνοήσει την Τουρκία, η οποία διαθέτει ανεπτυγμένη αμυντική βιομηχανία, επενδύοντας σταθερά σε αυτόν τον τομέα τα τελευταία χρόνια. Θετικό για εμάς είναι ότι η χρηματοδότηση προς τις τουρκικές εταιρείες περνά μέσα από τη συμφωνία Ε.Ε.-Τουρκίας και απαιτεί ομόφωνη απόφαση, όπως δηλώνει το ΥΠΕΞ. Υπάρχουν, ωστόσο, και περίπλοκοι κοινοτικοί κανονισμοί που αφήνουν περιθώρια ερμηνείας.
Η σύγκρουση στην Ουκρανία έχει προσφέρει στην Τουρκία έναν νέο ρόλο, που αναγνωρίστηκε από τη νέα αμερικανική διοίκηση, η οποία δεν έχει ακόμα ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της απέναντι στην Ελλάδα.
Η ανάγκη των Ευρωπαίων για όπλα ευθυγραμμίζεται με την προσφορά των Τούρκων για συμμετοχή στον επανεξοπλισμό τους, δημιουργώντας πρόσθετα προβλήματα για την Ελλάδα και καθιστώντας την κατάσταση πιο περίπλοκη.
Η Ελλάδα έχει συνδέσει την άρση του casus belli με τη συζήτηση του θέματος στα κοινοτικά όργανα, η οποία θα συμβεί σε χρόνο που δεν μας ευνοεί.
Το καλοκαίρι του 2024, η Τουρκία ανέστειλε την εγκατάσταση του καλωδίου ηλεκτρικής σύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ και επιθυμεί να εξελίξει το έργο σε κάτι αντίστοιχο του ακυρωθέντος East Med.
Για το έργο αυτό έχει εγκριθεί ευρωπαϊκή χρηματοδότηση 658 εκατομμυρίων ευρώ από το 2013 και έχει ενταχθεί στα εμβληματικά έργα της Ε.Ε. που ενισχύουν την ενεργειακή αυτονομία της.
Παρόλο που το διεθνές δίκαιο μπορεί να μας ευνοεί, όπως και η παρουσία καλωδίων στη Μεσόγειο, η εγκατάσταση έχει διακοπεί.
Η άρση του casus belli από την τουρκική Βουλή μπορεί να γίνει γρήγορα, όπως συνέβη με την επιβολή του, αλλά στην πράξη δεν έχει σημασία, καθώς δεν αντιμετωπίζουμε χώρες όπως το Βέλγιο ή η Ολλανδία, αλλά την Τουρκία.
Η Ελλάδα προσπαθεί να δεσμεύσει την Τουρκία μέσα από την Ευρώπη, μέσω συμφωνιών και άλλων μέσων, κερδίζοντας χρόνο για πιο ευνοϊκές ρυθμίσεις. Ωστόσο, αυτές οι ρυθμίσεις δεν προσφέρουν καμία εγγύηση ότι θα τηρηθούν από τους γείτονες, όπως δείχνει το παρελθόν.
Είτε με απειλή πολέμου είτε χωρίς, εάν επεκτείνουμε τα χωρικά μας ύδατα από τα 6 στα 12 ναυτικά μίλια, ενδέχεται να αντιμετωπίσουμε σοβαρές συνέπειες, με την άμυνα μας να είναι η μοναδική πραγματική προστασία.