Στην 9η Ναυτιλιακή Διάσκεψη της «Ναυτεμπορικής», η κυρία Κατερίνα Τασιοπούλου, ιδρύτρια και Διευθύνουσα Σύμβουλος της ThreatScene, αναφέρθηκε στους αυξανόμενους κινδύνους, ιδιαίτερα τους τεχνολογικούς, στον τομέα της ναυτιλίας.
Σχολιάζοντας τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, η κυρία Τασιοπούλου σημείωσε: «Η ασφάλεια είναι ένα καυτό θέμα. Η ναυτιλία έχει πληγεί σοβαρά τελευταία και οι κίνδυνοι είναι συνεχώς στο προσκήνιο. Αναρωτιόμαστε: ποιός είναι ο κίνδυνος μιας επίθεσης; Όχι επειδή κινδυνεύει, αλλά πώς κινδυνεύει».
«Οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουμε δεν διαφέρουν από εκείνους άλλων κλάδων. Οι επιθέσεις και οι τεχνικές είναι ίδιες, και φυσικά τα συστήματα διαφέρουν», είπε.
«Οι επιτιθέμενοι προέρχονται από τις ίδιες χώρες και ακολουθούν τα ίδια μοτίβα. Ό,τι ακούτε στα νέα, είτε στην Ελλάδα, είτε στην Αγγλία, είτε αλλού, οι επιθέσεις είναι γενικές, όχι στοχευμένες. Αν μιλήσουμε για στοχευμένες επιθέσεις, τότε η συζήτηση και οι κίνδυνοι θα είναι διαφορετικοί. Στις γενικές επιθέσεις, η τυχαιότητα είναι το κύριο χαρακτηριστικό. Ως κλάδος, οι επιθέσεις αυτές μας επηρεάζουν διαφορετικά και θα εξετάσω πώς μας πλήττουν», πρόσθεσε.
«Κατ’ αρχάς, έχουμε άλλες επιπτώσεις και διαφορετικό ρίσκο. Τίθεται το ερώτημα αν τα δεδομένα μας διατρέχουν κίνδυνο. Αν μας κλέβουν δεδομένα, χωρίς αντίγραφα, αντιμετωπίζουμε σοβαρό πρόβλημα. Ωστόσο, γενικά, η κλοπή δεδομένων δεν είναι πρωτεύον ζήτημα για τον τομέα μας, αν και έχουμε χάσει μερικά έγγραφα», παρατήρησε.
«Τα πλοία είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό θέμα. Υπάρχει πολλές φορές παρεξήγηση σχετικά με το αν ένα πλοίο μπορεί να δεχθεί επίθεση. Πράγματι, ένα πλοίο μπορεί να επηρεαστεί από μια κυβερνοεπίθεση και αυτό δεν σημαίνει ότι θα σταματήσει να λειτουργεί, αλλά θα χάσουμε επικοινωνία για λίγο αν τα συστήματα δεν επικοινωνούν σωστά», εξήγησε.
Τεχνολογικοί Κίνδυνοι
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα, ωστόσο, είναι οι επιχειρησιακοί κίνδυνοι. Αυτή τη στιγμή, φαίνεται ότι μια ναυτιλιακή εταιρεία δέχεται επίθεση. Οι εφοπλιστές συχνά δεν κατανοούν ότι η επίθεση δεν είναι απλά θέμα IT, μπορεί να επηρεάσει ολόκληρη την εταιρεία, ενδεχομένως για εβδομάδες. Εκεί είναι ο πραγματικός κίνδυνος για τη ναυτιλία», υπογράμμισε η κυρία Τασιοπούλου. «Δε μιλάμε μόνο για την εταιρεία, αλλά και για ολόκληρη την προμηθευτική αλυσίδα γύρω από αυτή», συμπλήρωσε.
«Και ποια είναι η επίδραση της ψηφιοποίησης;», ρώτησε, επισημαίνοντας ότι «όλοι μιλάμε για ψηφιοποίηση, αλλά αυτό απλοποιεί τις επιθέσεις και τις καθιστά πιο εξειδικευμένες. Από την άποψη της ασφάλειας, δεν μας ωφελεί ιδιαίτερα».
«Η επιφάνεια κινδύνου αυξάνεται. Τα πλοία είναι πλέον συνεχώς συνδεδεμένα, δρουν σαν κινούμενοι υπολογιστές. Τα σύγχρονα ψηφιακά πλοία είναι όλα δικτυωμένα», τόνισε.
«Επιπλέον, η ψηφιοποίηση δημιουργεί μια σύνθετη διασύνδεση. Αν προστατεύσεις τον εαυτό σου, αλλά ο συνεργάτης σου δεχτεί επίθεση, μπορείς να αντιμετωπίσεις σοβαρά προβλήματα. Είμαστε όλοι υπεύθυνοι, και υπάρχει ένας ντόμινο αντίκτυπος. Αυτοί είναι οι κυριότεροι κίνδυνοι», πρόσθεσε η κυρία Τασιοπούλου.