• Latest
Διανοητικό κεφάλαιο και ναυτιλία

Διανοητικό κεφάλαιο και ναυτιλία

May 16, 2025
Κλέλια Ρένεση: Η κόρη της Κοραλία, έγινε 6 ετών

Κλέλια Ρένεση: Η κόρη της Κοραλία, έγινε 6 ετών

May 22, 2025
Σοβαρό ατύχημα σε τελετή καθέλκυσης πολεμικού πλοίου – Για «εγκληματική αμέλεια» κάνει λόγο ο Κιμ Γιονγκ Ουν

Σοβαρό ατύχημα σε τελετή καθέλκυσης πολεμικού πλοίου – Για «εγκληματική αμέλεια» κάνει λόγο ο Κιμ Γιονγκ Ουν

May 22, 2025
Τουλάχιστον 50 νεκροί από βομβαρδισμούς του Ισραήλ

Επιχείρηση αναχαίτισης πυραύλου που εκτοξεύτηκε από την Υεμένη

May 22, 2025
Νεκροί εννέα μετανάστες που τελούσαν υπό κράτηση

Η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ επιβεβαίωσε την απέλαση μεταναστών στο Νότιο Σουδάν

May 22, 2025
Η αποθεωτική ανάρτηση των «σπιρουνιών» για τον Άγγελο Ποστέκογλου

Η αποθεωτική ανάρτηση των «σπιρουνιών» για τον Άγγελο Ποστέκογλου

May 22, 2025
Εξετάζει σοβαρά την επαναφορά των Fannie Mae και Freddie Mac στο Χρηματιστήριο

Εξετάζει σοβαρά την επαναφορά των Fannie Mae και Freddie Mac στο Χρηματιστήριο

May 21, 2025
Τρεις νεκροί σε νέα αεροπορικά πλήγματα του Ισραήλ

Τρεις νεκροί σε νέα αεροπορικά πλήγματα του Ισραήλ

May 21, 2025
Τότεναμ: Το επικό… Thug Life πανό των παικτών για τον Άγγελο Ποστέκογλου

Τότεναμ: Το επικό… Thug Life πανό των παικτών για τον Άγγελο Ποστέκογλου

May 21, 2025
«Είπε ότι θα κέρδιζε στη δεύτερη σεζόν του, συγχαρητήρια»

«Είπε ότι θα κέρδιζε στη δεύτερη σεζόν του, συγχαρητήρια»

May 21, 2025
Ο Καναδάς σκέφτεται να επενδύσει στην αντιπυραυλική ασπίδα «Χρυσός Θόλος» των ΗΠΑ

Ο Καναδάς σκέφτεται να επενδύσει στην αντιπυραυλική ασπίδα «Χρυσός Θόλος» των ΗΠΑ

May 21, 2025
MasterChef 2025: Αυτός είναι ο παίκτης που έφτιαξε το χειρότερο ριζότο και «βγήκε» στον τάκο

MasterChef 2025: Αυτός είναι ο παίκτης που έφτιαξε το χειρότερο ριζότο και «βγήκε» στον τάκο

May 21, 2025
Ο Μπενιαμίν Νετανιάχου βάζει τέλος στα σενάρια περί ρήξης με τον Ντόναλντ Τραμπ

Ο Μπενιαμίν Νετανιάχου βάζει τέλος στα σενάρια περί ρήξης με τον Ντόναλντ Τραμπ

May 21, 2025
NeaGreece
Advertisement
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτική
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Διεθνή
  • πολιτική
  • Κοινωνία
  • αθλητισμός
  • Lifestyle
No Result
View All Result
NeaGreece
No Result
View All Result
Home THE N SOCIETY

Διανοητικό κεφάλαιο και ναυτιλία

info@neagreece.gr by [email protected]
May 16, 2025
in THE N SOCIETY, ΠΛΟΙΑ
0
Διανοητικό κεφάλαιο και ναυτιλία
0
SHARES
0
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Ανδρέας Ανδρικόπουλος, καθηγητής στο Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, και Βασίλειος – Χρήστος Ναούμ, αναπληρωτής καθηγητής στο ίδιο τμήμα και επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος «Ναυτιλιακή Λογιστική, Χρηματοδότηση & Έλεγχος Ναυτιλιακών Εταιρειών»

Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ είναι ένας τομέας που απαιτεί μεγάλο κεφάλαιο, με το πλοίο, ως βασικό περιουσιακό στοιχείο, να αποτελεί σαφή απόδειξη αυτού του γεγονότος.

Ωστόσο, είναι αυτό το μόνο κεφάλαιο που κατέχουν οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις; Είναι το μοναδικό κεφάλαιο που προσφέρει αξία στη ναυτιλία και προάγει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα;

ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ στα ερωτήματα αυτά παρέχεται από το διανοητικό κεφάλαιο (intellectual capital).

Το διανοητικό κεφάλαιο περιλαμβάνει τη γνώση, την καινοτομία και τις δεξιότητες που έχει μια επιχείρηση και μπορούν να μετατραπούν σε αξία.

Επιπλέον, περιλαμβάνει την τεχνογνωσία, την εμπειρία, την ικανότητα προσαρμογής και τις σχέσεις με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (πελάτες, προμηθευτές, λιμάνια, κράτος κ.λπ.). [1,2]

ΤΟ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΟ κεφάλαιο είναι κρίσιμης σημασίας και θεωρείται βασικός παράγοντας επιτυχίας για τον σύγχρονο οργανισμό, καθώς επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι είναι αιτιωδώς συνδεδεμένο με το κόστος χρηματοδότησης των επιχειρήσεων και κατά συνέπεια με την αξία τους.

Επιπλέον, το διανοητικό κεφάλαιο λειτουργεί ως καταλύτης για την εμφάνιση και τη δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.

ΤΟ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΟ κεφάλαιο διακρίνεται σε ανθρώπινο (human capital) και δομικό κεφάλαιο (structural capital).

Το δομικό κεφάλαιο υποδιαιρείται σε σχεσιακό (relational capital) και οργανωσιακό κεφάλαιο (organization capital).

Ο Ανδρέας Ανδρικόπουλος

Το ανθρώπινο κεφάλαιο σε μια ναυτιλιακή επιχείρηση σχετίζεται με τις δεξιότητες των εργαζομένων, οι οποίες επηρεάζονται από την εκπαίδευση, την επαγγελματική τους κατάρτιση, τις αξίες τους, τη νοοτροπία και το επαγγελματικό τους δίκτυο.

Στον τομέα της ναυτιλίας, ο διαχωρισμός μεταξύ των εργαζομένων στο έδαφος και στη θάλασσα δημιουργεί δύο διαφορετικές κατηγορίες ανθρώπινου κεφαλαίου, με διαφορετικές ικανότητες και ρόλους στη δημιουργία αξίας.

Το ανθρώπινο κεφάλαιο περιλαμβάνει επίσης την ικανότητα καινοτομίας των εργαζομένων, επανακαθορίζοντας τον ρόλο τους στη ναυτιλιακή επιχείρηση.

ΤΟ ΣΧΕΣΙΑΚΟ κεφάλαιο συνιστά το δίκτυο σχέσεων της ναυτιλιακής επιχείρησης με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, περιλαμβάνοντας τη φήμη της, την εμπιστοσύνη που γεννά και τις συνεργασίες που αναπτύσσει.

Έτσι, το σχεσιακό κεφάλαιο περιλαμβάνει τις σχέσεις της επιχείρησης με τους πελάτες, προμηθευτές, ναυπηγεία, κοινωνικούς φορείς στα λιμάνια και στην έδρα της, τους εργαζόμενους και τα σωματεία τους, τις λιμενικές αρχές, οργανισμούς κοινωνίας πολιτών, το κράτος και όλους τους πολίτες.

Η ποιότητα αυτού του δικτύου προσδιορίζεται από τον αριθμό, τον ρόλο και τη σύνδεση μεταξύ των κόμβων του.

Οι κόμβοι αυτοί σχετίζονται αμοιβαία με τη ναυτιλιακή επιχείρηση, η οποία προάγει το εμπόριο, αντλεί πόρους, αξιοποιεί υποδομές και αποκτά εμπιστοσύνη και νομιμοποίηση για τη βιωσιμότητά της.

ΤΟ ΟΡΓΑΝΩΣΙΑΚΟ κεφάλαιο (δεύτερο συστατικό του δομικού κεφαλαίου) είναι «αυτό που παραμένει στην επιχείρηση όταν οι εργαζόμενοι φεύγουν στο τέλος της ημέρας». [3]

Αφορά τον άυλο πλούτο της ναυτιλιακής επιχείρησης, την οργανωσιακή της δομή, στρατηγική, διαδικασίες και πνευματικά δικαιώματα, μεταξύ άλλων.

Το οργανωσιακό κεφάλαιο είναι καθοριστικό για τη βιωσιμότητα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. [4]

ΠΛΟΙΑ ΕΧΟΥΝ πολλές επιχειρήσεις, αλλά η αξία τους προκύπτει από τον τρόπο αξιοποίησής τους, που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το διανοητικό κεφάλαιο.

Πρέπει να εξετάσουμε τη διαφορά μεταξύ του διανοητικού κεφαλαίου και άλλων μορφών κεφαλαίου στην ναυτιλία.

Ο Βασίλειος-Χρήστος Ναούμ

Μια ναυτιλιακή επιχείρηση μπορεί να κατέχει δικαιώματα στο πλοίο και σε άλλα περιουσιακά στοιχεία, αλλά κάτι τέτοιο δεν ισχύει για το διανοητικό κεφάλαιο.

Ένα πλοίο μπορεί να ανήκει στην επιχείρηση, όμως οι δεξιότητες και η νοοτροπία των εργαζομένων δεν της ανήκουν.

Όταν αποχωρήσουν οι εργαζόμενοι, χάνεται και το ανθρώπινο κεφάλαιο.

Παρόμοια, στοιχεία οργανωσιακής ταυτότητας, όπως ο οικογενειακός χαρακτήρας ή οι κοινωνικές δράσεις, δεν αφορούν καμία ιδιοκτησία και δεν μπορούν να αγοραστούν ή να πωληθούν.

Ως αποτέλεσμα, δεν υπάρχουν δικαιώματα σε ταμειακές ροές που προκύπτουν από το διανοητικό κεφάλαιο, με αποτέλεσμα η αποτίμηση του να είναι αμφισβητούμενη λόγω των προφανών δυσκολιών της.

Η ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ, αν και σημαντική για τη χρηματοοικονομική λογιστική και τις επενδύσεις, δεν είναι η μόνη μέθοδος καταγραφής του διανοητικού κεφαλαίου.

Μια επιχείρηση μπορεί να μετρήσει τις επαφές με ενδιαφερόμενα μέρη, τις επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη, την εκπαίδευση των εργαζομένων, τον αριθμό γονικών αδειών, το ποσοστό νέων εργαζομένων ή τη συμμετοχή σε συλλογικές συμβάσεις, καθώς και άλλα στοιχεία που, αν και συχνά δεν εμφανίζονται στους ισολογισμούς, αντανακλούν τη φυσιογνωμία και τη βιωσιμότητα της ναυτιλιακής επιχείρησης.

ΑΠΑΝΤΩΝΤΑΣ σε πολλά από αυτά τα ζητήματα, η Ευρωπαϊκή Οδηγία για τις εταιρικές εκθέσεις βιωσιμότητας (Corporate Sustainability Directive 2022/2064) επιφέρει θεμελιώδεις αλλαγές στην καταγραφή και τη επικοινωνία της λειτουργίας των μεγάλων ναυτιλιακών επιχειρήσεων με τα ενδιαφερόμενα μέρη τους (Ν. 5164/2024).

Αυτή η σημαντική μετάβαση είναι χρονοβόρα και δαπανηρή, αλλά διευρύνει τη λογοδοσία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων προς το περιβάλλον και την κοινωνία, πέρα από τους πιστωτές και τους πλοιοκτήτες.

Εκεί αναπτύσσεται και αξιοποιείται ο άυλος πλούτος και το διανοητικό κεφάλαιο της επιχείρησης, δηλαδή ο τρόπος που τα πλοία και οι χρηματοδοτήσεις οδηγούν στη δημιουργία αξίας.


Πηγές:
1. Edvinsson, L. (1997). Developing intellectual capital at Skandia. Long Range Planning, 30(3), 366-373.
2. Edvinsson, L. & Sullivan, P. (1996). Developing a model for managing intellectual capital. European Management Journal, 14(4), 356-364.
                                                                                 
3. Skandia (1994). Visualizing intellectual capital in Skandia. Supplement to Skandia’s 1994 annual report.
4. Θεοτοκάς, Γ. (2014). Οργάνωση και διοίκηση ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα.

Tags: Διανοητικόκαικεφάλαιοναυτιλία
Previous Post

«Πόλεμος» για διαφήμιση της Adidas με φόντο τον Παρθενώνα

Next Post

Κοινωνικός Τουρισμός 2025-2026: Ρεκόρ για το πρόγραμμα της ΔΥΠΑ

info@neagreece.gr

[email protected]

Next Post
Κοινωνικός Τουρισμός 2025-2026: Ρεκόρ για το πρόγραμμα της ΔΥΠΑ

Κοινωνικός Τουρισμός 2025-2026: Ρεκόρ για το πρόγραμμα της ΔΥΠΑ

NeaGreece.gr

© 2025 NeaGreece.gr.

Navigate Site

  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

Follow Us

No Result
View All Result

© 2025 NeaGreece.gr.