Η αξιολόγηση των δημόσιων υπηρεσιών από τους πολίτες ξεκινά. Με στόχο να αναβαθμίσει τη σχέση των πολιτών με το κράτος, η κυβέρνηση λανσάρει μέσα στην εβδομάδα την πρώτη ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα επιτρέπει στους πολίτες να αξιολογούν τις δημόσιες υπηρεσίες.
Η ανάγκη αξιολόγησηςτης ελληνικής δημόσιας διοίκησης προέκυψε από τα διαχρονικά προβλήματα, όπως η γραφειοκρατία και οι χρονοβόρες διαδικασίες.
Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, έχουν γίνει οι πρώτες προσπάθειες για μια συστηματική εκτίμηση της απόδοσης των δημόσιων υπηρεσιών μέσω ερευνών, ερωτηματολογίων, και πλατφορμών υποβολής παραπόνων.
Τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) εισήγαγαν για πρώτη φορά ένα οργανωμένο σύστημα αξιολόγησης, ενώ ο ιστότοπος gov.gr προσφέρει στους πολίτες τη δυνατότητα να βαθμολογούν τις ψηφιακές υπηρεσίες.
Η νέα αυτή πρωτοβουλία των υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης εισφέρει έναν οργανωμένο μηχανισμό αξιολόγησης των δημόσιων υπηρεσιών από τους πολίτες.
Διαδικασία αξιολόγησης
Από την ερχόμενη Τετάρτη, και για δύο εβδομάδες, πέντε εκατομμύρια εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας ηλικίας 17 ετών και άνω θα μπορούν να αξιολογήσουν την ποιότητα των υπηρεσιών της Κεντρικής Κυβέρνησης και της Αυτοδιοίκησης.
Θα κληθούν μέσω email να απαντήσουν σε 40-50 ερωτήσεις, βαθμολογώντας την εξυπηρέτηση, την ταχύτητα, την ευγένεια και την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών από το 1 έως το 10, με την επιλογή να υποβάλουν σχόλια.
Η πλατφόρμα (η διεύθυνσή της θα δημοσιευτεί την Τετάρτη) θα είναι προσβάσιμη με τους προσωπικούς κωδικούς του gov.gr, εξασφαλίζοντας την μοναδικότητα των ψήφων.
Υπηρεσίες υπό αξιολόγηση
Οι υπηρεσίες που θα αξιολογηθούν περιλαμβάνουν φορείς της Κεντρικής Κυβέρνησης, όπως η ΑΑΔΕ, η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης και ο ΕΦΚΑ, καθώς και ψηφιακές υπηρεσίες όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση και άλλες υπηρεσίες του gov.gr. Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί στις υπηρεσίες των δήμων, όπως ο ηλεκτροφωτισμός, η ανακύκλωση και η καθαριότητα.
Θα συμπεριληφθούν επίσης δύο ερωτήσεις για παρατηρήσεις και προτάσεις, μια για άλλες υπηρεσίες που θα ήθελαν να ψηφιοποιηθούν και μια για ελεύθερα σχόλια προς τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Μόλις ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, οι απαντήσεις θα αποσυνδεθούν από τα φυσικά πρόσωπα και θα αναλυθούν συνολικά, όπως δήλωσε ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος. Τα δεδομένα θα είναι διαθέσιμα στο κοινό μέσα στον Μάιο.
Η διαδικασία αξιολόγησης θα επαναλαμβάνεται δύο φορές το χρόνο, τον Απρίλιο και τον Οκτώβριο, για την προώθηση βελτίωσης των υπηρεσιών.
Η δεύτερη φάση της αξιολόγησης αναμένεται το φθινόπωρο, όπου οι πολίτες θα λαμβάνουν QR code μετά από κάθε χρήση δημόσιας υπηρεσίας, για απευθείας αξιολόγηση.
«Ο τελικός κριτής των υπηρεσιών του κράτους πρέπει να είναι ο πολίτης. Για πρώτη φορά του παρέχουμε τα εργαλεία να μας αξιολογεί και να μας προτείνει βελτιώσεις», είχε δηλώσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Διάφορες έρευνες αποτίμησης των δημοσίων υπηρεσιών από τους πολίτες, ίσως χρησιμεύσουν ως προλέγκτης για τα αποτελέσματα της ψηφιακής αξιολόγησης, με τη θετική αξιολόγηση των εκσυγχρονισμένων υπηρεσιών (όπως τα ΚΕΠ και το gov.gr) και τη αρνητική των υπηρεσιών που απαιτούν φυσική παρουσία.