Σημαντικές εξελίξεις κρίσιμης σημασίας για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους αφορούν τις συμβάσεις παραχώρησης, που οδηγούν σε σταθερές και επαναλαμβανόμενες ροές εσόδων.
Στο επίκεντρο βρίσκεται η σύμβαση παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), που υπεγράφη στις 9 Μαΐου μεταξύ του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα και του ελληνικού κράτους, με κατασκευαστικό προϋπολογισμό 1,75 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο οδικό έργο στη χώρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Aktor και Metlen θα συμμετάσχουν στην παραχώρηση του ΒΟΑΚ, έπειτα από συμφωνία που θα συνάψουν με τον ΓΕΚ Τέρνα σύντομα.
Επιπλέον, ολοκληρώθηκε η συμφωνία μεταξύ ΓΕΚ Τέρνα και του Latsco Family Office της Μαριάννας Λάτση για την απόκτηση ποσοστού 10% στην Αττική Οδό. Στις 30 Μαΐου, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενημερώθηκε για την εξαγορά της Άκτωρ Παραχωρήσεις από τον Aktor, με αναμενόμενη έγκριση εντός 2-3 μηνών.
Το τίμημα για το 10% της παραχώρησης της Αττικής Οδού είναι 77,246 εκατομμύρια ευρώ, που αντιστοιχεί σε premium 15% επί της αρχικής επένδυσης του ΓΕΚ Τέρνα.
Αναφορικά με την Aktor, η συμφωνία για την εξαγορά της Άκτωρ Παραχωρήσεις κλείνει με εκτιμώμενη αξία 367 εκατομμυρίων ευρώ και ανάληψη των 187 εκατομμυρίων ευρώ δανειακών υποχρεώσεων. Με τα κασέ διαθέσιμα 57 εκατομμυρίων, το καθαρό τίμημα φτάνει τα 123 εκατομμύρια ευρώ.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Aktor, Αλέξανδρος Εξάρχου, δήλωσε ότι η εξαγορά της Άκτωρ Παραχωρήσεις προσφέρει μια σπάνια ευκαιρία απόκτησης παραχωρήσεων που διαφορετικά θα απαιτούσαν δεκαετίες για να αναπτυχθούν οργανικά, με εκτιμώμενες καθαρές ροές ύψους 500 εκατομμυρίων μέχρι το 2030.
Τα αποτελέσματα του τομέα παραχωρήσεων για τον ΓΕΚ Τέρνα είναι εντυπωσιακά, με αύξηση 94% στα έσοδα και 96% στην λειτουργική κερδοφορία στο πρώτο τρίμηνο. Η διοίκηση, υπό τον Γιώργο Περιστέρη, αναμένει ότι αυτή η κερδοφορία είναι διατηρήσιμη, κυρίως λόγω των παραχωρήσεων. Η αναμενόμενη ενίσχυση θα προέλθει από νέα έργα, όπως η Εγνατία Οδός (προβλέπεται να υπογραφεί έως το τέλος του έτους) και το αεροδρόμιο Καστελίου.
Την ενίσχυση του τομέα παραχωρήσεων επιδιώκει και η διοίκηση της Άβαξ, με τον πρόεδρο Χρήστο Ιωάννου και τον εντεταλμένο σύμβουλο Αντώνη Μιτζάλη να προγραμματίζουν οι μη κατασκευαστικές δραστηριότητες (παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ, real estate) να αντιπροσωπεύουν το 40% του συνολικού EBITDA σε πέντε χρόνια.
Η Metlen, από την πλευρά της, αναμένει μέση απόδοση 15% από τον τομέα παραχωρήσεων, έχοντας αναλάβει έργα όπως το Flyover Θεσσαλονίκης, οι βιοκλιματικές σχολικές μονάδες και το αρδευτικό πρόγραμμα Θεσσαλίας.