Οι διεθνείς πιέσεις στις ναυπηγήσεις, οι τιμές των πλοίων και οι στρατηγικές επιλογές των ναυτιλιακών επιχειρήσεων απασχόλησαν το δεύτερο πάνελ του 9ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής, με τίτλο «Το μέλλον της ναυτιλίας: Ναυπηγήσεις & Χρηματοδότηση – Πώς πορεύονται και με ποιους όρους;».
Το πάνελ συντόνισε ο CEO της Intermodal Group, Γιώργος Λάιος, ενώ συμμετείχαν οι Χάρης Βαφειάς, Ιδρυτής των Stealthgas Inc., Imperial Petroleum Inc. και C3iS Inc., καθώς και Α’ Αντιπρόεδρος της Ε.ΕΝ.Ε., και ο Γιώργος Γιουρούκος, Ιδρυτής και Managing Director της Technomar Shipping Inc.
Χάρης Βαφειάς: 20 χρόνια μακριά από την Κίνα
Ο Χάρης Βαφειάς τόνισε τη στρατηγική απόφαση της εταιρείας του να στραφεί προς τα μεταχειρισμένα ιαπωνικά φορτηγά πλοία τα τελευταία δύο χρόνια, αναφέροντας ότι η Stealthgas έχει σταματήσει τις ναυπηγήσεις στην Κίνα από το 2009: «Κλείνουμε σε λίγο 20 χρόνια μακριά από την Κίνα», υπογράμμισε.
Ωστόσο, η κατάσταση αλλάζει με τα κορεσμένα ναυπηγεία στην Κορέα και την Ιαπωνία. «Η Κίνα σταδιακά κερδίζει έδαφος στη ναυπηγική, καθώς είναι πιο ευέλικτη, πιο οικονομική και ταχύτερη στην παράδοση. Σήμερα, είναι η μόνη επιλογή», επεσήμανε, εκφράζοντας αμφιβολίες για την πρόσφατη ανακοίνωση του Τραμπ σχετικά με λιμενικά τέλη στα κινεζικά πλοία.
Σε ερώτηση για τις ΗΠΑ και την Ινδία ως αναδυόμενους ναυπηγικούς παράγοντες, ανέφερε: «Τα αμερικανικά ναυπηγεία δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τις τιμές Κίνας, Ιαπωνίας και Κορέας. Η Ινδία, λόγω του φθηνού εργατικού δυναμικού, ίσως σταδιακά εξελιχθεί σε ανταγωνιστικό παίκτη».
Γιώργος Γιουρούκος: «Να αγοράζεις όταν οι άλλοι φοβούνται»
Ο Γιώργος Γιουρούκος παρουσίασε μια επιθετική στρατηγική επενδύσεων βασισμένη στη ρήση του Γουόρεν Μπάφετ: «Να είσαι επιθετικός όταν οι άλλοι φοβούνται». Επεσήμανε ότι όταν οι τιμές είναι χαμηλές, επενδύει σε μεγάλης κλίμακας αγορές πλοίων. «Δεν παραγγέλνουμε σήμερα – οι τιμές είναι πολύ υψηλές, ακόμα και για μεταχειρισμένα πλοία».
Αναφερόμενος στην ποιότητα των κινεζικών ναυπηγήσεων, δήλωσε: «Η Κίνα θα συνεχίσει να κατασκευάζει πλοία χαμηλότερης ποιότητας σε σύγκριση με την Ιαπωνία και την Κορέα». Υπογράμμισε ότι η βελτίωση ενός σκάφους σχετίζεται με την επιστήμη της ροής υγρών – μια πολύπλοκη διαδικασία χωρίς όρια.
Σχετικά με την Ινδία, εξέφρασε skepticism: «Η Ινδία έχει έξυπνους ανθρώπους, αλλά δεν διαθέτουν την εργατικότητα των Κινέζων, Ιαπώνων ή Κορεατών, που είναι αφοσιωμένοι. Δεν πιστεύω ότι τα ινδικά ναυπηγεία θα γίνουν σοβαροί ανταγωνιστές. Είχαμε άσχημη εμπειρία με πλοίο από την Ινδία – η κατάσταση ήταν απαράδεκτη».
Νέες προκλήσεις: Κόστη, πράσινη μετάβαση και ESG
Το πάνελ ανέδειξε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η αύξηση του κόστους ναυπήγησης, οι περιορισμένες επιλογές στα ναυπηγεία και η χρηματοδότηση της ενεργειακής μετάβασης. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε σε δάνεια που συνδέονται με ESG και στη «πράσινη» χρηματοδότηση, με ερωτήματα αν η επιλογή κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων είναι θέμα κόστους ή ενσωματωμένης στρατηγικής.