Η αγάπη για το fast food αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του αμερικανικού πολιτισμού, κυρίως μέσω των γνωστών μπεργκερ. Ωστόσο, η δημοτικότητα αυτή αντιμετωπίζει προκλήσεις από τη Gen Z, που επιδοκιμάζει έναν πιο υγιεινό και βιώσιμο τρόπο ζωής.
Αυτή η στροφή είναι ήδη ορατή στις καταναλωτικές προτιμήσεις, με τους Αμερικανούς να προτιμούν τα σάντουιτς κοτόπουλου.
Σύμφωνα με τους Sunday Times, μεταξύ 2019 και 2024, περίπου 2.800 εστιατόρια που σερβίρουν κοτόπουλο άνοιξαν στις ΗΠΑ, ενώ 1.200 μπεργκεράδικα έκλεισαν. Η έκθεση τάσεων του Circana για το 2025 υποστηρίζει αυτή την τάση.
Την ίδια περίοδο, η κατανάλωση σάντουιτς με τηγανητό κοτόπουλο αυξήθηκε κατά 19%, ενώ η κατανάλωση χάμπουργκερ έπεσε κατά 3%.
Επιπλέον, οι επισκέψεις σε εστιατόρια με κοτόπουλο ξεπέρασαν αυτές των fast food και fast casual εστιατορίων, σημειώνοντας αύξηση 4,3% το τρίτο τρίμηνο του 2024, σύμφωνα με στοιχεία της Placer.ai.
Οι αλυσίδες εστιατορίων κοτόπουλου υπερείχαν επίσης των αντίστοιχων ταχυφαγείων το 2024 στην κατηγορία των χάμπουργκερ, όπως αναφέρει η Circana.
Για να καταχωρηθεί ένα εστιατόριο στη λίστα με τα 50 κορυφαία της Circana, απαιτούνται ετήσιες δαπάνες καταναλωτών άνω των 1,35 δισ. δολαρίων. Δύο από τις κορυφαίες αλυσίδες, τα McDonald’s και Chick-fil-A, με πωλήσεις άνω των 100 δισ. δολαρίων, πωλούν σάντουιτς με κοτόπουλο.
Σχολιάζοντας αυτές τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις, εκπρόσωπος των McDonald’s δήλωσε στο Newsweek ότι «το κοτόπουλο παραμένει κορυφαία προτεραιότητα» για την εταιρεία, θεωρώντας το πολλαπλή ευκαιρία.
Η ζήτηση για μπιφτέκια κοτόπουλου επίσης αυξάνεται.
Οι Ρίζες της Τάσης
Γενικότερα, η κατανάλωση κοτόπουλου στις ΗΠΑ αυξάνεται, ενώ αυτή του βοδινού μειώνεται. Ο Χάρι Μ. Κάιζερ, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ, ανέλυσε τους λόγους για αυτή τη στροφή:
- Πρώτον, «το κοτόπουλο είναι πολύ οικονομικότερο από το βοδινό. Το 2024, η μέση τιμή του βοδινού ήταν πάνω από 8 δολάρια ανά λίβρα, ενώ του κοτόπουλου κάτω από 2 δολάρια ανά λίβρα».
- Δεύτερον, το κοτόπουλο θεωρείται «πιο υγιεινό από το βοδινό, και οι καταναλωτές σήμερα είναι πιο ευαισθητοποιημένοι για την υγεία τους, όπως αποδεικνύει η προτίμηση για κοτόπουλο αντί για προϊόντα με περισσότερα λιπαρά».
- Τρίτον, «οι νέοι καταναλώνουν λιγότερο κρέας, και ιδίως λιγότερο μοσχάρι σε σύγκριση με παλαιότερες γενιές».
Καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες εντείνουν την προσοχή τους στη διατροφή και την υγεία, συν το γεγονός ότι οι τιμές των σκευασμάτων απώλειας βάρους, όπως το Ozempic, έχουν αυξηθεί, περισσότεροι Αμερικανοί δείχνουν προτίμηση στο κοτόπουλο αντί του βοδινού, παρατήρησε η Τζιλ ΜακΚλάσκι, διευθύντρια στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον.
Η τάση φαίνεται επίσης να υποστηρίζεται από περιβαλλοντικές ανησυχίες, καθώς υπάρχει η πεποίθηση ότι τα μπιφτέκια είναι ανθυγιεινά και βλαβερά για το περιβάλλον. Σύμφωνα με τη ΜακΚλάσκι, «το κοτόπουλο θεωρείται πιο βιώσιμο και υγιεινό», ιδίως για τη Gen Z, που δείχνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη βιωσιμότητα σε σύγκριση με προηγούμενες γενιές.
Διαβάστε επίσης:
→ Gen Z και millennials αποφεύγουν το αλκοόλ και επικεντρώνονται στην ευεξία