Αυξητικές τάσεις παρατηρούνται πρόσφατα στις τιμές spot των VLCC δεξαμενόπλοιων, με την αβεβαιότητα να ενισχύει τη σημαντική αύξηση των ναύλων.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Breakwave Advisors LLC, η τιμή μεταφοράς αργού πετρελαίου από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής προς την Κίνα παρουσίασε μια σημαντική άνοδο στη spot αγορά.
Αυτή η αύξηση, που φτάνει σε επίπεδα μηνιαίων υψηλών, οφείλεται σε συνδυασμό αυξημένης ζήτησης πριν από τις γιορτές και κερδοσκοπικών κινήσεων εξαιτίας των νέων αμερικανικών κυρώσεων στις εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου.
Οι κυρώσεις αυτές έχουν επιβαρύνει τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, προκαλώντας αλλαγές στα εμπορικά μοτίβα.
Τα διυλιστήρια στην Ασία προχωρούν σε διαφοροποίηση των προμηθευτών τους, ενώ οι μεγαλύτερες αποστάσεις των νέων διαδρομών αυξάνουν τη ζήτηση και, κατ’ επέκταση, τα έσοδα των VLCCs.
Η αυξανόμενη ζήτηση από διυλιστήρια στην Κίνα και την Ινδία έχει ενισχύσει τις τιμές, με τα ημερήσια έσοδα να ξεπερνούν τα 50.000 δολάρια.
Σε μακροοικονομικό επίπεδο, η καλύτερη από την αναμενόμενη βιομηχανική παραγωγή στην Κίνα και την Ινδία έχει οδηγήσει σε θετικές αναθεωρήσεις για τη ζήτηση ενέργειας.
Ωστόσο, οι κύριες αναφορές για την αγορά πετρελαίου εξακολουθούν να προμηνύουν μια υποτονική εικόνα για τη μελλοντική ζήτηση.
Με την πολιτική αστάθεια και τις διαταραχές στη ναυτιλία να συνεχίζονται, η Breakwave εκτιμά ότι η μεταβλητότητα θα συνεχίσει να επηρεάζει τις τιμές των ναυλικών.
Την ίδια στιγμή, η αναμενόμενη αύξηση παραγωγής από τον OPEC+ μπορεί να παρέχει βάση στήριξης στην αγορά μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Η επόμενη συνάντηση του OPEC+ τον Μάιο αναμένεται κρίσιμη, καθώς πιθανές προσαρμογές στην παραγωγή θα επηρεάσουν τη δυναμική της αγοράς VLCCs για το δεύτερο τρίμηνο του 2025.
Επιπλέον, καταγράφηκε αύξηση και στις τιμές spot για τα VLCCs στη διαδρομή από τη Δυτική Αφρική προς την Κίνα.
Οι αναλυτές αναφέρουν ότι η άνοδος αυτή οφείλεται, εκτός από την αβεβαιότητα, και στη μείωση της διαθέσιμης χωρητικότητας, καθώς ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αναμένεται να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια. Ο αριθμός των παραγγελιών είναι στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο του 2000, και οι νέες ναυλωμένες δεν είναι αρκετές σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές.
Γηρασμένος Στόλος
Τα γεωπολιτικά ζητήματα και η γήρανση του παγκόσμιου στόλου των VLCCs παραμένουν βασικές μεταβλητές για την ναυλαγορά.
Η αύξηση των ενεργών VLCCs άνω των 20 ετών είναι ενδεικτική της μακροχρόνιας απόκλισης από τα παλαιότερα πρότυπα. Περίπου 130 VLCCs ηλικίας άνω των 20 ετών θα παραμείνουν σε λειτουργία το 2025, σε σύγκριση με λιγότερα από 20 πριν από πέντε χρόνια.