Τρεις αξιωματούχοι ναυπηγείων στη Βόρεια Κορέα συνελήφθησαν καθώς ερευνάται η αποτυχημένη καθέλκυση ενός αντιτορπιλικού του Πολεμικού Ναυτικού, γεγονός που εξόργισε τον ηγέτη Κιμ Γιονγκ Ουν, σύμφωνα με κρατικά μέσα ενημέρωσης την Κυριακή.
Ανάμεσα στους συλληφθέντες είναι ο επικεφαλής μηχανικός του ναυπηγείου Chongjin, καθώς και ο επικεφαλής του εργαστηρίου κατασκευής του κύτους και ένας αναπληρωτής διευθυντής διοίκησης, όπως μετέδωσε το Κεντρικό Πρακτορείο Ειδήσεων της Κορέας.
Ο Κιμ παρακολούθησε αυτοπροσώπως την τελετή της καθέλκυσης του νέου 5.000 τόνων αντιτορπιλικού την Τετάρτη, όπως αναφέρεται από τα κρατικά μέσα.
Δορυφορικές εικόνες δείχνουν πλήθος κόσμου που συγκεντρώθηκε για τη σεμνή τελετή, με τον Κιμ να επιδιώκει να αναδείξει τις προσπάθειες εκσυγχρονισμού του ναυτικού της Βόρειας Κορέας.
Ωστόσο, το πλοίο έχασε την ισορροπία του κατά την προσπάθεια ρίψης του στο νερό. Μια δορυφορική εικόνα που λήφθηκε μετά το περιστατικό απεικονίζει το πλοίο σε πλαγιαστή θέση, με την πρύμνη βυθισμένη και την πλώρη του ακόμα κολλημένη στη ράμπα.
Το πλοίο ήταν καλυμμένο με μπλε μουσαμάδες, προκειμένου να αποκρύπτεται από τους δορυφόρους κατασκοπίας. Η Βόρεια Κορέα συχνά υλοποιεί ευαίσθητες στρατιωτικές κατασκευές υπό μεγάλες στέγες για το λόγο αυτό.
Ο Κιμ χαρακτήρισε την αποτυχία της καθέλκυσης “εγκληματική πράξη” και υποσχέθηκε αυστηρές ποινές, όπως ανακοίνωσαν κρατικά μέσα πέρυσι. Η συγκεκριμένη καθέλκυση θα ήταν η δεύτερη του είδους μέσα σε ένα μήνα.
Η πρώτη, που πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο στο λιμάνι Νάμπο της δυτικής ακτής, εκτελέστηκε ομαλά, με τους μηχανικούς να ρίχνουν το πλοίο στην επιφάνεια της θάλασσας και να αφήνουν το νερό να εισέλθει στην δεξαμενή καθέλκυσης.
Η καθέλκυση με το πλάι
Σε έκθεση που δημοσιεύθηκε από το Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών στην Ουάσινγκτον, αναλυτές τόνισαν ότι το ναυπηγείο Chongjin δεν ήταν κατάλληλο για την καθέλκυση ενός τόσο μεγάλου πολεμικού πλοίου, που αποτελεί το μεγαλύτερο που έχει κατασκευάσει ποτέ η Βόρεια Κορέα.
Η χώρα έχει επικεντρωθεί κυρίως στη ναυπήγηση φορτηγών πλοίων, αλιευτικών και βυθοκόρων και “στερείται σημαντικής τεχνογνωσίας για την κατασκευή και καθέλκυση μεγάλων πολεμικών πλοίων όπως το νέο αντιτορπιλικό,” αναφέρει η έκθεση.
Η καθέλκυση έγινε με πλάγια μέθοδο – μια τεχνική που, σύμφωνα με τους αναλυτές, η Βόρεια Κορέα δεν είχε εφαρμόσει στο παρελθόν για πολεμικά πλοία. Αυτή η διαδικασία απαιτεί λεπτή εξισορρόπηση, επισημαίνει ο Τσόι Ιλ, συνταξιούχος πλοίαρχος του νοτιοκορεατικού Πολεμικού Ναυτικού.
Τα βαριά όπλα του αντιτορπιλικού πιθανώς καθιστούν τη διαδικασία ακόμα πιο δύσκολη. Νοτιοκορεάτες αναλυτές ανέφεραν ότι η πίεση του Κιμ να ολοκληρωθεί η καθέλκυση, ειδικά έπειτα από την επιτυχία της προηγούμενης, μπορεί να οδήγησε σε εκπτώσεις στην ετοιμότητα των μηχανικών στο Τσονγκτζίν, όπως αναφέρουν οι Τάιμς της Νέας Υόρκης.