Εισάγεται ο Προσωπικός Αριθμός (ΠΑ), ο οποίος θα αντικαταστήσει, χωρίς να καταργεί, σταδιακά όλους τους αριθμούς (ΑΦΜ, ΑΜΚΑ κ.ά.) που χρησιμοποιούν οι πολίτες για την επιβεβαίωση της ταυτότητάς τους σε δημόσιες συναλλαγές.
Η πλατφόρμα έκδοσης του ΠΑ, γνωστή ως «myInfo», θα ενεργοποιηθεί από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μέσω της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΓΓΠΣΨΔ), περίπου σε 15 ημέρες (πιθανότατα στα τέλη της επόμενης εβδομάδας).
Αυτό το νέο εργαλείο, που στοχεύει στη μείωση της γραφειοκρατίας και στην απλοποίηση των διαδικασιών, θεσπίστηκε το 2020 από τον πρώην Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη. Ωστόσο, η εφαρμογή του απαιτήθηκε πενταετής αναμονή.
Δομή του Αριθμού
Ο ΠΑ είναι ένας αλφαριθμητικός αριθμός που αποτελείται από 12 χαρακτήρες, εκ των οποίων τουλάχιστον 9 είναι αριθμητικοί. Για τη δημιουργία του ΠΑ χρησιμοποιούνται 3 αλφαριθμητικά και 9 αριθμητικά στοιχεία του φορολογικού αριθμού κάθε ατόμου κατά την έκδοσή του.
Είναι υποχρεωτικός, μοναδικός και χορηγείται μία φορά σε κάθε φυσικό πρόσωπο, χωρίς δυνατότητα αλλαγής κατά τη διάρκεια της ζωής του.
Σύμφωνα με το ΠΔ 40/2025 (ΦΕΚ 67/Α/5-5-2025), οι πολίτες που θα αποκτήσουν ΠΑ εντός 3 μηνών από τη δημοσίευση του διατάγματος θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν 2 από τα 3 αλφαριθμητικά ψηφία, αντί να παράγονται τυχαία από τη ΓΓΠΣΨΔ, όπως θα γίνει μετά την παρέλευση της προθεσμίας.
Η επιλογή μπορεί να γίνει μέσω της εφαρμογής «myInfo», της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (gov.gr-ΕΨΠ), ΚΕΠ ή Προξενικών Αρχών. Η προθεσμία αυτή μπορεί να παραταθεί για έως 6 μήνες.
Αλφαριθμητικά στοιχεία που επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούν περιλαμβάνουν μόνο τους αριθμούς 0-9 και τα κεφαλαία γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου που συμπίπτουν με το λατινικό.
Αν κάποιος δεν διαθέτει ενεργό ΑΦΜ αλλά έχει ΑΜΚΑ, απαιτείται προηγούμενη απόδοση ΑΦΜ για την έκδοση ΠΑ.
Εάν δεν μπορεί να επιβεβαιωθούν τα στοιχεία μέσω της εφαρμογής «myInfo», η διαδικασία έκδοσης ΠΑ αναστέλλεται έως την επιτυχή επιβεβαίωση των στοιχείων.
Διαδικασία Απόδοσης
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, το άτομο ενημερώνεται για την απόδοση του ΠΑ μέσω της εφαρμογής «myInfo», της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης, ΚΕΠ ή Προξενικών Αρχών, μέσω ειδοποίησης που αποστέλλεται στα στοιχεία επικοινωνίας του καταχωρημένα στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (Ε.Μ.Επ.) ή με άλλο πρόσφορο μέσο.
Η ΓΓΠΣΨΔ μπορεί να προβεί σε αυτοματοποιημένη έκδοση ΠΑ χωρίς προγενέστερη ενέργεια του φυσικού προσώπου στις εξής περιπτώσεις:
α) Αν τα στοιχεία του ατόμου έχουν ήδη επιβεβαιωθεί αλλά η διαδικασία έκδοσης ΠΑ δεν έχει ολοκληρωθεί.
β) Αν τα στοιχεία του (επώνυμο, όνομα, πατρώνυμο, μητρώνυμο και ημερομηνία γέννησης) ταυτίζονται με εκείνα στο Φορολογικό Μητρώο.
γ) Για άτομα που γεννιούνται μετά την έναρξη ισχύος του ΠΑ, εφόσον έχει προηγηθεί η διαδικασία απόδοσης ΑΦΜ τους.
Αποθήκευση στον Τίτλο Ταυτότητας
Σύμφωνα με ρύθμιση που ψηφίστηκε (Μάρτιος 2025), ο ΠΑ θα αναγράφεται υποχρεωτικά στην ταυτότητα και θα αποθηκεύεται στο ηλεκτρονικό chip της ταυτότητας.
Οι ταυτότητες που έχουν εκδοθεί χωρίς τον ΠΑ θα παραμείνουν έγκυρες μέχρι την αντικατάστασή τους ή την ημερομηνία λήξης τους, εφόσον εκδόθηκαν πριν ή το πολύ 30 ημέρες από την ημερομηνία δημοσίευσης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που αφορά στη διαδικασία αναγραφής του ΠΑ στις ταυτότητες, της οποίας η έκδοση είναι σε εκκρεμότητα.