Η προθεσμία υποβολής προτάσεων για τον ΕΛΚΑΚ έχει παραταθεί έως τις 30 Ιουνίου 2025, εστιάζοντας σε Μη Επανδρωμένα Σκάφη Επιφανείας (UAV).
Το σχέδιο έχει συνολικό προϋπολογισμό 24 εκατομμυρίων ευρώ και αφορά την ανάπτυξη ενός Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους (UAV) για τη μεταφορά φορτίου, το οποίο θα αξιοποιηθεί σε διάφορες στρατιωτικές, εμπορικές ή ανθρωπιστικές εφαρμογές. Το αεροσκάφος προορίζεται για ταχεία και ακριβή παράδοση εφοδίων, ιδίως σε απομακρυσμένες περιοχές, όπου η χρήση παραδοσιακών μεθόδων είναι δύσκολη. Θα μειώσει την έκθεση του προσωπικού σε κινδύνους, θα βελτιώσει την ευελιξία των στρατιωτικών επιχειρήσεων και θα ενισχύσει την επιχειρησιακή απόδοση μέσω διασύνδεσης με άλλα αυτόνομα συστήματα. Σύμφωνα με την προκήρυξη, τα οφέλη που προκύπτουν από την έρευνα και ανάπτυξη του έργου θα υποστηρίξουν τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως καθορίζονται στον ΕΣΣΠΕΑ του 2024.
Σημαντική ελληνική συμμετοχή για τα USV
Η προθεσμία υποβολής προτάσεων για την ανάπτυξη Μη Επανδρωμένων Θαλασσίων Σκαφών Επιφανείας (USV) έληξε στις 2 Ιουνίου. Τα σκάφη αυτά θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για αυτόνομη ή ημιαυτόνομη πλοήγηση σε αποστολές όπως επιτήρηση, έρευνα και διάσωση, και προστασία κρίσιμων υποδομών. Έχουν υποβληθεί συνολικά 32 προτάσεις από ελληνικές εταιρείες, αριθμός που ξεπέρασε τις προσδοκίες, αναδεικνύοντας τη δυναμική της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στον τομέα των νέων τεχνολογιών. Ο ΥΠΕΘΑ δήλωσε ότι υπήρξε αναμενόμενη συμμετοχή πέντε-έξι εταιρειών, όμως η πραγματικότητα ήταν πολύ πλουσιότερη. Αυτό σημαίνει ότι το οικοσύστημα υπάρχει, περιμένει υποστήριξη και έχει τις ικανότητες να ενεργήσει. Τα οφέλη από την έρευνα και ανάπτυξη για το συγκεκριμένο έργο θα υποστηρίξουν αποκλειστικά τις ανάγκες του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, όπως είναι η καθορισμένη ανάγκη στον ΕΣΣΠΕΑ του 2024.
Το σύστημα ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ στις φρεγάτες
Το ελληνικό σύστημα αντί-drone ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ αναμένεται να εγκατασταθεί στις ελληνικές φρεγάτες. Η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ τόνισε την επιτυχία του ΚΕΝΤΑΥΡΟΥ, του πρώτου ελληνικού αντί-drone συστήματος, το οποίο δοκιμάστηκε σε πραγματικές συνθήκες μάχης. Ο ΥΠΕΘΑ δήλωσε ότι θα αποκτηθεί για όλα τα ελληνικά πλοία, και το κόστος είναι περίπου το μισό από ένα αντίστοιχο σύστημα από το εξωτερικό. Το σύστημα αναπτύσσεται από την ΕΑΒ και χρηματοδοτείται από τον ΕΛΚΑΚ, με στόχο να φτάσει το TRL 9.
Ανανεωμένος προγραμματισμός από τον ΕΛΚΑΚ
Το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) ανακοίνωσε ανανεωμένο πρόγραμμα έργων έρευνας και ανάπτυξης και προγραμματίζει νέους διαγωνισμούς για το 2025, λαμβάνοντας υπόψη τις αναδυόμενες ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων. Μέχρι τον Ιούνιο 2025, θα προκηρυχθούν τρεις νέοι Διαγωνισμοί (RFP) για:
- Συστήματα Διοίκησης και Ελέγχου (C2)
- Μη επανδρωμένα οχήματα
- Υψηλού επιπέδου επικοινωνίες
Θα προστεθούν επίσης έργα όπως:
- Ανάπτυξη δικτύου 5G
- Δημιουργία δορυφόρου ISR με τεχνολογία SAR
- Ανάπτυξη οπλισμένου μη επανδρωμένου αεροχήματος
- Νέα πρόσκληση για προκαταρκτική διαβούλευση (RFI) για: “Ανάπτυξη Συστήματος Θαλάσσιας/Υποθαλάσσιας Επιτήρησης”
ΣΕΚΠΥ: Θεσμικό κενό στην ελληνική Αμυντική Βιομηχανία
Ο ΣΕΚΠΥ (Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού) επισημαίνει το θεσμικό κενό στον τομέα της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας και επαναφέρει το αίτημα για τη σύσταση Υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας. Στη διεθνή έκθεση FEINDEF στη Μαδρίτη, άλλες χώρες όπως η Τουρκία παρουσίασαν την αμυντική τους βιομηχανία μέσω συγκεκριμένων δομών. Από την άλλη, η Ελλάδα δεν έχει ακόμα θεσμική στήριξη για την αμυντική της βιομηχανία, με περιορισμένη συμμετοχή εγχώριων εταιρειών σε μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα. Ο κ. Ροζολής σημειώνει ότι η ελληνική αμυντική βιομηχανία περιλαμβάνει περίπου 260 εταιρείες, εκ των οποίων το ⅓ δραστηριοποιείται αποκλειστικά στη άμυνα, με ανάγκη για επενδύσεις και συνεργασίες με πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα. Υπογραμμίζει την ανάγκη για στρατηγική παραγωγής και τεχνολογικής αυτάρκειας, ώστε η Εθνική Άμυνα να μη στηρίζεται μόνο σε αγορές.
Ο κ. Ροζολής ολοκληρώνει λέγοντας πως «η Πολιτεία χρειάζεται να υιοθετήσει θεσμική αρχιτεκτονική σε συμμόρφωση με τις διεθνείς πρακτικές».