Σημάδια ανόδου για την παγκόσμια δραστηριότητα της Cosco Shipping Ports, με στοιχεία που επιβεβαιώνουν την αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Αν και παρατηρήθηκε πτώση στη διακίνηση containers στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά τον Απρίλιο του 2025, η συνολική εικόνα για το τετράμηνο είναι θετική.
Από τις προβλήτες II και III του σταθμού, η διακίνηση από Ιανουάριο μέχρι Απρίλιο 2025 έφτασε τα 1,337 εκατ. TEUs, αυξημένη κατά 5,1% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, όπου ήταν 1,272 εκατ. TEUs.
Η πτώση της τάξεως του 6,7% τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους, οφείλεται κυρίως σε προσωρινές διακυμάνσεις φορέων.
Συγκεκριμένα, το συνολικό φορτίο που διακινήθηκε τις συγκεκριμένες προβλήτες τον Απρίλιο του 2025 ανήλθε σε 318.000 containers, σε σύγκριση με 341.000 containers τον ίδιο μήνα το 2024.
Η αναγέννηση της κίνησης μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, μετά από συμφωνία εκεχειρίας στην Ερυθρά Θάλασσα και εκπτώσεις στα διόδια από την αιγυπτιακή αρχή SCA, δημιουργεί ενθαρρυντικές προοπτικές για την επιστροφή της ναυσιπλοΐας μέσω αυτής της σημαντικής οδού.
Στελέχη της αγοράς εκφράζουν την εκτίμηση ότι μετά την ανακοίνωση οικονομικών κινήτρων από την Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ και την εκεχειρία στις επιθέσεις κατά πλοίων από τους Χούθι, η ναυσιπλοΐα μέσω αυτού του διαδρόμου θα αρχίσει να ανακτάται σταδιακά.
Από τις 15 Μαΐου, προβλέπεται έκπτωση 15% στα τέλη διέλευσης για φορτηγά πλοία άνω των 130.000 τόνων, μέτρο που θα διαρκέσει για 90 ημέρες.
Παράλληλα, η συμφωνία ΗΠΑ – Κίνας για μείωση δασμών ενίσχυσε το διεθνές εμπόριο, αναβαθμίζοντας τη ροή φορτίων.
Παγκόσμιες επιδόσεις
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Cosco Shipping Ports κατέγραψε εντυπωσιακά αποτελέσματα τον Απρίλιο 2025, με τη διακίνηση στους 35 λιμένες της να φτάνει τα 9,5 εκατ. TEUs, αύξηση 5,2% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι.
Για το τετράμηνο Ιανουαρίου-Απριλίου 2025, η διακίνηση στους τερματικούς σταθμούς της Cosco ανήλθε σε 36,7 εκατ. TEUs, σημειώνοντας αύξηση 7% σε σχέση με τα 34,3 εκατ. TEUs την ίδια περίοδο του 2024.
Στην Κίνα, οι τερματικοί σταθμοί στο Δέλτα του ποταμού Περλ παρουσίασαν εξαιρετικές επιδόσεις, με τη διακίνηση τον Απρίλιο του 2025 να φτάνει τα 2,4 εκατ. TEUs από 2,3 εκατ. TEUs τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, καταγράφοντας αύξηση 7,4%.
Οι υπερπόντιοι τερματικοί σταθμοί συνεχίζουν να επεκτείνονται, με αύξηση 9,6% σε ετήσια βάση, ανάμεσα στους οποίους το CSP Spain και το CSP Abu Dhabi καταγράφουν εντυπωσιακή ανάπτυξη, με διακίνηση που αυξάνεται κατά 12,2% και 10,9% αντίστοιχα.
«Τσάρτερ» Κίνα – Περού
Το λιμάνι Guangzhou, ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός κόμβος της νότιας Κίνας, ανακοίνωσε στα τέλη Απριλίου νέο απευθείας δρομολόγιο προς το λιμάνι Chancay στο Περού, σύμφωνα με το κρατικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο CCTV. Αυτή η κίνηση αναμένεται να μειώσει τα κόστη logistics και να ενισχύσει το εμπόριο με τη Λατινική Αμερική.
Το Chancay, που βρίσκεται βόρεια της Λίμα, έχει recently αρχίσει τη λειτουργία του με απευθείας δρομολόγια από και προς την Ασία και φιλοξενεί τα μεγαλύτερα πλοία στις νότιες ακτές του Ειρηνικού.
Καθώς αυξάνονται οι εξαγωγές προϊόντων όπως οικιακές συσκευές, ηλεκτρονικά και παιχνίδια από την Κίνα προς τη Λατινική Αμερική, τα ποιοτικά φρούτα και θαλασσινά από τη δυτική ακτή, καθώς και κόκκινο κρασί από τις Άνδεις αναμένονται να φτάσουν γρηγορότερα στην Κίνα.
Η πρώτη φάση του λιμανιού Chancay, το οποίο κατασκευάστηκε από την Cosco με επένδυση 1,4 δισ. δολαρίων, εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο από την πρόεδρο του Περού, Ντίνα Μπολουάρτε, και τον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ κατά τη διάρκεια της συνόδου κορυφής APEC στη Λίμα.
Ο Σι δήλωσε ότι το νέο λιμάνι με 15 θέσεις είναι η αρχή ενός «21ου αιώνα θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού» και μέρος της πρωτοβουλίας Belt and Road της Κίνας, αναβιώνοντας την αρχαία εμπορική διαδρομή του δρόμου του μεταξιού.
Η Κίνα σκοπεύει να επενδύσει δισεκατομμύρια, καθώς το Πεκίνο και η Λίμα εργάζονται για την καθιέρωση του Chancay ως σημαντικού ναυτιλιακού κόμβου μεταξύ Ασίας και Νότιας Αμερικής.