Αξιοσημείωτα ευρήματα προέκυψαν από την έρευνα αξιολόγησης των δημόσιων υπηρεσιών από τους πολίτες για τον μήνα Μάιο, η οποία ανακοινώθηκε την Τετάρτη (4/6) από τον Υπουργό Εσωτερικών, Θεόδωρο Λιβάνιο, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Η έρευνα κάλυψε τέσσερις βασικές κατηγορίες υπηρεσιών:
- Υπηρεσίες Κεντρικού Κράτους (ΑΑΔΕ, e-ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ, Κτηματολόγιο, Αστική Συγκοινωνία, Υπηρεσίες Αδειών Διαμονής Αλλοδαπών)
- Ψηφιακές Υπηρεσίες Κεντρικού Κράτους (Ψηφιακές Υπηρεσίες ΑΑΔΕ, MyHealth, Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση, Ψηφιακές Υπηρεσίες Κτηματολογίου)
- Ψηφιακές Υπηρεσίες Gov.gr
- Υπηρεσίες Αυτοδιοίκησης
Κύρια συμπεράσματα της έρευνας
Η έρευνα δείχνει ότι οι κύριοι φορείς του Ελληνικού Δημοσίου αξιολογούνται σχετικά ομοιόμορφα σε όλη τη χώρα, με συγκεκριμένα προβλήματα να εντοπίζονται σε ορισμένες περιοχές.
Στις περισσότερες αξιολογήσεις, η ικανοποίηση των πολιτών είναι άμεσα συνυφασμένη με τον φόρτο εργασίας. Παράδειγμα η αξιολόγηση των υπηρεσιών αλλοδαπών στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, όπου οι χαμηλότερες βαθμολογίες παρατηρούνται σε περιοχές με αυξημένη ζήτηση για άδειες διαμονής λόγω εποχιακών αναγκών (π.χ. Ηλεία, Αιτωλοακαρνανία, Κέρκυρα, Ρόδος). Αντίστοιχα, το κτηματολόγιο σημειώνει χαμηλότερες αξιολογήσεις σε περιοχές που καθυστερεί η κτηματογράφηση (π.χ. Κέρκυρα) ή όπου υπάρχουν εκκρεμότητες (π.χ. Δωδεκάνησα, Ηράκλειο).
Η ικανοποίηση για την αστική συγκοινωνία στην Αττική εξαρτάται από την πρόσβαση σε μέσα σταθερής τροχιάς, ιδιαίτερα το μετρό. Οι δήμοι με λιγότερη πρόσβαση στο μετρό παρουσιάζουν χαμηλότερες αξιολογήσεις. Στη Θεσσαλονίκη, παρατηρείται μεγαλύτερη ομοιογένεια, με τον δήμο Παύλου Μελά και τον δήμο Χαλκηδόνας να έχουν τις χαμηλότερες αξιολογήσεις.
Οι ψηφιακές υπηρεσίες του Gov.gr απολαμβάνουν υψηλή αξιολόγηση σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Υψηλή αποδοχή καταγράφηκε και για τα εισιτήρια επαγγελματικών αθλητικών διοργανώσεων στο gov.gr wallet, ειδικά στις περιοχές που φιλοξενούν ομάδες αυτών των αθλημάτων. Χρειάζονται βελτιώσεις στην πλατφόρμα για την αναφορά περιστατικών παραβατικότητας από/σε ανηλίκους για μεγαλύτερη «ορατότητα» της εφαρμογής. Τα προβλήματα στην κατάσταση του οδικού δικτύου στις νησιωτικές περιοχές επιβεβαιώνονται από τις αξιολογήσεις, ιδίως στην Κρήτη, το Ιόνιο και τα Δωδεκάνησα.
Αξιολόγηση της αυτοδιοίκησης
Στον τομέα της αυτοδιοίκησης, παρατηρούνται δήμοι με υψηλές αξιολογήσεις, σε μεγάλες και μικρές περιοχές. Οι βαθμολογίες στους τομείς της αυτοδιοίκησης είναι γενικά χαμηλότερες σε σχέση με άλλες κατηγορίες, κάτι που είναι αναμενόμενο καθώς σχετίζονται με την καθημερινότητα των πολιτών.
Αντικείμενα που χρήζουν προσοχής είναι η κατάσταση του οδικού δικτύου (υν έχουν γίνει έργα, όπως φυσικό αέριο και αποχέτευση) και τα πεζοδρόμια (που επηρεάζουν τη δυνατότητα πρόσβασης ατόμων με αναπηρία). Η αναγκαία βελτίωση της ανακύκλωσης απορριμμάτων είναι επίσης προτεραιότητα στους περισσότερους δήμους.
Στις υπηρεσίες δόμησης, οι αξιολογήσεις είναι χαμηλές, ειδικά για δήμους που απασχόλησαν αρνητικά τα ΜΜΕ. Οι δύο κεντρικές υπηρεσίες των δήμων (καθαριότητα και ηλεκτροφωτισμός) συγκέντρωσαν καλύτερες βαθμολογίες σε σχέση με άλλες υπηρεσίες. Υπάρχει ανάγκη βελτίωσης των βασικών υποδομών των δήμων μέσω της αναζήτησης και εφαρμογής κατάλληλων εργαλείων.
Αυστηρή κριτική από τους πολίτες
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι πολίτες ήταν αυστηροί στην αξιολόγησή τους για τους δήμους και συγκεκριμένες υπηρεσίες.
Υπάρχει σαφής τάση για αρνητική αξιολόγηση υπηρεσιών που χαρακτηρίζονται από γραφειοκρατία και απαιτούν φυσική παρουσία. Σε αυτή την κατηγορία περιλαμβάνονται τα Κτηματολόγια, η ΑΑΔΕ, ο ΕΦΚΑ, οι Αστικές Συγκοινωνίες και οι Υπηρεσίες Αδειών Μεταναστών.
Ο ρόλος του μετρό
Όσον αφορά τις αστικές συγκοινωνίες, η λέξη-κλειδί είναι το «Μετρό». Όπου υπάρχει πρόσβαση σε μετρό, η ικανοποίηση είναι αυξημένη, όπως παρατηρείται σε περιοχές όπου άνοιξαν πρόσφατοι σταθμοί.
Υψηλότερες βαθμολογίες
Αναφορικά με τις ψηφιακές υπηρεσίες, η Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση ξεχωρίζει με βαθμολογία 8,5, με την ΑΑΔΕ και το MyHealth να ακολουθούν με 7,5 και 7,6 αντίστοιχα. Ιδιαίτερα οι ηλικιωμένοι (65+) εξέφρασαν ικανοποίηση με βαθμολογία 8,7.
Η αξιολόγηση του gov.gr δείχνει υψηλά επίπεδα, με υπηρεσίες όπως η Υπεύθυνη Δήλωση και το Αντίγραφο Ποινικού Μητρώου να ξεχωρίζουν.
Δημοτικός «πρωταθλητής» η Γλυφάδα
Παρά τα συνολικά χαμηλά νούμερα, ο δήμος Γλυφάδας κατέχει πολλές πρωτιές στην αξιολόγηση υπηρεσιών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΕΣ, η Γλυφάδα αγγίζει 7 πρωτιές σε τομείς όπως οι Ψηφιακές Υπηρεσίες και το Οδικό Δίκτυο.
Ο δήμος επιτυγχάνει επίσης καλές θέσεις σε τομείς όπως ο Ηλεκτροφωτισμός και οι Παιδικοί Σταθμοί.
Ο Υπουργός τόνισε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι δήμοι, επισημαίνοντας την ανάγκη για βελτίωση στους χώρους στάθμευσης.
Δείτε αναλυτικά τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των δημόσιων υπηρεσιών για τον μήνα Μάιο ΕΔΩ