Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ενημέρωσε την επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής σχετικά με τα έργα αποκατάστασης των ζημιών που προκλήθηκαν από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias σε τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου.
Η ενημέρωση έγινε σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού της Βουλής, που απαιτεί κάθε διαρκής επιτροπή να ενημερώνεται πριν την υπογραφή δημοσίων συμβάσεων έργων, εφόσον το ποσό υπερβαίνει τα είκοσι εκατομμύρια ευρώ.
Σκοπός των έργων είναι η αποκατάσταση της λειτουργικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου που υπέστη ζημιές λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων που έπληξαν τη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα.
“Με την ολοκλήρωση των έργων, το σύνολο του αποκατεστημένου σιδηροδρομικού δικτύου θα τεθεί ξανά σε κυκλοφορία, εξασφαλίζοντας την ασφαλή μεταφορά των πολιτών και τη ροή αγαθών προς τις πληγείσες περιοχές”, δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση εργάζεται με πόρους που διαθέτει για την υλοποίηση σημαντικών έργων, που ανταποκρίνονται στις καταστροφές από τις καταιγίδες.
“Ο στόχος μας δεν είναι μόνο η προσωρινή αποκατάσταση, αλλά η δημιουργία μόνιμων και ανθεκτικών υποδομών για ασφαλείς μετακινήσεις”, είπε ο υπουργός. Ο προϋπολογισμός των έργων θα φτάσει τα 233.120.000 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, επιπλέον 218.660.000 ευρώ θα προέλθουν από το τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης του υπουργείου. Ο κ. Δήμας διαβεβαίωσε τα μέλη της επιτροπής ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες παρακολουθούν τις εξελίξεις και επιβλέπουν τους αναδόχους, προκειμένου οι υποδομές που θα δημιουργηθούν να είναι ανθεκτικές και βιώσιμες.
Τα έργα περιλαμβάνουν:
– Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη, από την έξοδο του σιδηροδρομικού σταθμού Δομοκού έως την είσοδο του σταθμού Κραννώνα, περιλαμβάνοντας αποκατάσταση υποδομής, σταθεροποίηση πρανών και ενίσχυση του δικτύου κατά των ακραίων καιρικών φαινομένων.
– Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας σε συγκεκριμένα σημεία με έργα βελτίωσης για αυξημένη ανθεκτικότητα.
– Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας-Βόλου, με χρήση νέων υλικών και έργα θωράκισης κατά των πλημμυρών.
– Αποκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, και ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Παλαιοφάρσαλα-Κράννων.
Ο κ. Δήμας υπογράμμισε ότι τα έργα εντάσσονται στο κανονιστικό πλαίσιο του ν. 5049/2023 για την κατεπείγουσα εκτέλεση έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Οι τεχνικοί σύμβουλοι του ΟΣΕ έχουν ήδη ανέλθει αυτοψίες για τον προσδιορισμό και την εξειδίκευση των αναγκαίων έργων. Επισήμανε επίσης ότι τα έργα έχουν εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, με προθεσμία ολοκλήρωσης 15 μήνες.
Ο υπουργός ενημέρωσε την επιτροπή για τις ανάλογες δαπάνες, όπως η αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη ύψους 173.600.000 ευρώ, της μονής γραμμής Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας 57.660.000 ευρώ, των έργων στη Λάρισα-Βόλο 181.660.000 ευρώ, στη Βόλου-Μηλεών 1.860.000 ευρώ και 37.200.000 ευρώ για τα συστήματα σηματοδότησης.
Οι αναθέσεις έχουν γίνει στις εταιρείες ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, ΑΒΑΞ Α.Ε., και ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ με τα αντίστοιχα ποσοστά έκπτωσης και αμοιβές.
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Κυρανάκης ενημέρωσε ότι θα ληφθούν μέτρα για την εγκατάσταση αυτόματων μπάρων στις ισόπεδες διαβάσεις, προκειμένου να αυξηθεί η ασφάλεια. Εκτός από την αποκατάσταση, ο υπουργός τόνισε τη σημασία της δημιουργίας πιο ανθεκτικών υποδομών για τη θωράκιση της περιοχής απέναντι στις κλιματικές κρίσεις.
Ο Χρήστος Σταϊκούρας τόνισε ότι η αποκατάσταση πρέπει να προσφέρει καλύτερες υποδομές από αυτές που υπήρχαν πριν τις καταστροφές. Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Αναστάσιος Νικολαΐδης επεσήμανε τη σημασία της ασφάλειας και της επαναφοράς των σιδηροδρομικών δρομολογίων.
Η ανάγκη προσοχής σε θέματα διαφάνειας και συγκρούσεων συμφερόντων τονίστηκε από τον βουλευτή της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας, ενώ η βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Μαρία Αθανασίου κατήγγειλε την κατάσταση του δικτύου που παραμένει προβληματική.
Η συζήτηση έκλεισε με κριτική για τη διαδικασία ανάθεσης έργων και την ανάγκη διασφάλισης του συστήματος ασφαλείας στις υποδομές.