Ανατρέχοντας σε ένα άλμπουμ γεμάτο παλιές ασπρόμαυρες φωτογραφίες της Αθήνας, θα παρατηρήσεις πως η πόλη έχει μεταμορφωθεί ριζικά μέσα στα χρόνια.
Η εικόνα της πρωτεύουσας έχει αλλάξει αρκετές φορές, και σήμερα σχεδόν τίποτα δεν θυμίζει την Αθήνα της δεκαετίας του ’50. Ακόμη και οι μεγαλύτεροι ηλικιακά κάτοικοι ίσως να δυσκολευτούν να αναγνωρίσουν τις περιοχές της, αν δουν φωτογραφίες από άλλες εποχές.
Μια χαρακτηριστική φωτογραφία είναι η παρακάτω. Αναγνωρίζεις την πλατεία; Αν είσαι κάτοικος της Αθήνας, σίγουρα θα έχεις περάσει από εκεί.
Κουίζ για την παλιά Αθήνα: Γνωρίζεις την πλατεία; Σίγουρα έχεις περάσει από εκεί
- Πλατεία Ομονοίας
- Πλατεία Συντάγματος
- Πλατεία Κλαυθμώνος
Η απάντηση στο κουίζ για την παλιά Αθήνα
Στη φωτογραφία (Θεόδωρος Μεταλληνός) που τραβήχτηκε το 1948, εμφανίζεται η πλατεία Ομονοίας.
Το 1832, η Διοικητική Επιτροπή της Ελλάδας ανέθεσε στους αρχιτέκτονες Έντουαρτ Σάουμπερτ και Σταμάτη Κλεάνθη το σχέδιο της νέας πόλης των Αθηνών. Το 1833, τα αρχικά σχέδια περιλάμβαναν την ανέγερση του βασιλικού παλατιού και υπουργικών κτιρίων στη θέση της σημερινής πλατείας, αλλά το σχέδιο αυτό απέτυχε.
Το 1834, ο Λέο φον Κλέντσε επαναχρησιμοποίησε τα σχέδια των Σάουμπερτ και Κλεάνθη και ανέκρινε την ανέγερση του Καθεδρικού Ναού των Αθηνών στην περιοχή αυτή. Ωστόσο, η προτεινόμενη επιβλητική εκκλησία του Γερμανού αρχιτέκτονα Λούντβιχ Λάνγκε δεν υλοποιήθηκε λόγω του υψηλού κόστους.
Η πλατεία δημιουργήθηκε το 1846 και αρχικά ονομάστηκε Πλατεία Ανακτόρων, ενώ αργότερα μετονομάστηκε σε Πλατεία Όθωνος. Μετά την εκθρόνιση του βασιλιά Όθωνα το 1862, παίρνει την ονομασία Πλατεία Ομονοίας.
Σε αντίθεση με την Πλατεία Συντάγματος, που καθιερώθηκε από την αρχή ως το κεντρικό σημείο διασκέδασης, οι ψυχαγωγικές χρήσεις της Πλατείας Ομονοίας έγιναν δημοφιλείς στα τέλη του 19ου αιώνα.
Η περιοχή συνδέθηκε με το αποχετευτικό σύστημα το 1866, ενώ το τραμ εξυπηρετούσε την πλατεία από το 1882. Το 1895, η σιδηροδρομική γραμμή Πειραιά-Θησείου επεκτάθηκε μέχρι την Ομόνοια μέσω υπόγειας σήραγγας.
Από το 1904, οι ατμοκίνητες αμαξοστοιχίες αντικαταστάθηκαν από ηλεκτρικές, με την πλατεία να ασφαλτοστρώνεται το 1905 και να συνδέεται με το δημόσιο δίκτυο ηλεκτρικού φωτισμού το 1910.