Οι έλεγχοι από τις ελεγκτικές αρχές του Υπουργείου Ανάπτυξης συνεχίζονται με αμείωτη ένταση, στοχεύοντας στην καταπολέμηση της ακρίβειας, της κερδοσκοπίας και των πλασματικών εκπτώσεων.
Με ισχύ έως 30 Ιουνίου, το μέτρο για το πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους, που ισχύει από το 2022, απαγορεύει στις επιχειρήσεις να πωλούν βασικά αγαθά, όπως τρόφιμα, με μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από αυτό του Δεκεμβρίου 2021.
Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας
Ταυτόχρονα, το Υπουργείο Ανάπτυξης παρατείνει μέχρι 31 Οκτωβρίου το Καλάθι του Νοικοκυριού και τα μέτρα κατά των προσφορών για τρεις μήνες σε προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί. Υποχρεώνει επίσης τα σούπερ μάρκετ να ανακοινώνουν αυξήσεις τιμών και να γνωστοποιούν τις τιμές των οπωροκηπευτικών.
Ιδιαίτερη σημασία έχει η διάταξη που περιορίζει τις επιχειρήσεις από το να συμπεριλαμβάνουν σε προωθητικές ενέργειες προϊόντα που έχουν προηγουμένως ανατιμηθεί.
Μέχρι την ίδρυση της νέας Εθνικής Αρχής ελέγχου της αγοράς το πρώτο εξάμηνο του 2026, ο Συνήγορος του Καταναλωτή θα ενισχυθεί με ειδικούς ελεγκτές. Επιπλέον, μία νέα εφαρμογή θα επιτρέπει στους καταναλωτές να κάνουν εύκολα καταγγελίες από τα κινητά τους, στέλνοντας φωτογραφίες στις ελεγκτικές αρχές. Στην πλατφόρμα e-katanalotis θα υπάρχει ειδοποίηση για την καθημερινή χαμηλότερη τιμή ανά προϊόν.
Ανεξάρτητη Αρχή Εποπτείας της Αγοράς
Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης σχεδιάζει τη δημιουργία μίας Ανεξάρτητης Εθνικής Αρχής ελέγχου της αγοράς, εμπειρογνωμόνων από αντίστοιχες αρχές στη Σκανδιναβία, κυρίως τη Σουηδία. Όλες οι υφιστάμενες ελεγκτικές αρχές για την εποπτεία θα ενοποιηθούν σε αυτή τη νέα αρχή, η οποία θα περιλαμβάνει τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς και τον αναβαθμισμένο Συνήγορο του Καταναλωτή. Ο Υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος έχει τονίσει την ανάγκη για περισσότερους και πιο αποτελεσματικούς ελέγχους, προκειμένου να διασφαλιστούν ανταγωνιστικές τιμές σε βασικά αγαθά.
Λαϊκές αγορές μόνο με παραγωγούς
Στο πλαίσιο της καταπολέμησης της ακρίβειας και της ενίσχυσης του ανταγωνισμού, το Υπουργείο Ανάπτυξης σχεδιάζει τη δημιουργία λαϊκών αγορών αποκλειστικά με παραγωγούς. Αυτό θα επιτρέψει στους καταναλωτές να αγοράσουν φρέσκα προϊόντα σε πιο ανταγωνιστικές τιμές, διατηρώντας παράλληλα το υπάρχον καθεστώς. Μέσω πρωτοβουλιών δήμων, θα μπορούν να δημιουργούνται τέτοιες αγορές.