Σημαντικές εξελίξεις στον τομέα της παγκόσμιας ναυτιλίας και πετρελαίου, καθώς οι εξαγωγές αμερικανικού αργού προς τη Νότια Κορέα αγγίζουν ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Οι εξαγωγές αυτές έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τιμές ναυλώσεων για τα δεξαμενόπλοια τύπου VLCC (Very Large Crude Carriers).
Σύμφωνα με την Kpler, οι εξαγωγές αμερικανικού αργού προς τη Νότια Κορέα ενδέχεται να φτάσουν τα 20 εκατομμύρια βαρέλια για τον Μάιο, εφόσον πραγματοποιηθούν όλες οι προγραμματισμένες παραδόσεις.
Τον Απρίλιο, οι αφίξεις αμερικανικού πετρελαίου αυξήθηκαν κατά σχεδόν 200.000 βαρέλια ημερησίως, φτάνοντας συνολικά τα 540.000 βαρέλια την ημέρα, καθιστώντας τις ΗΠΑ τον δεύτερο μεγαλύτερο προμηθευτή της χώρας.
Αυτή η αύξηση ενισχύει τη ναυλαγορά, με τις spot τιμές των VLCC να παρουσιάζουν σημαντική άνοδο.
Η Clarksons Securities κατέγραψε ημερήσια ναύλωση VLCC στα 53.900 δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 26% σε μηνιαία βάση, ελέω της αυξημένης ζήτησης και της μεγαλύτερης προσφοράς από τους OPEC.
Ταυτόχρονα, η Braemar εκτίμησε τις χρονοναυλώσεις ενός έτους για eco scrubber VLCC στα 51.500 δολάρια την ημέρα.
Ο ελληνικός όμιλος Αγγελικούση φέρεται να έχει καταφέρει να ναυλώσει το Maran Taurus (κατασκευής 2011) στην Chevron για 9 έως 13 μήνες, με ημερήσια ναύλωση στα 45.500 δολάρια.
Ισχυρή ζήτηση
Η πλατφόρμα Veson Nautical ανέφερε ετήσια αύξηση περίπου 5% στις τιμές χρονοναύλωσης VLCC, με μέσες τιμές να φτάνουν τα 47.000 δολάρια ημερησίως στις 7 Μαΐου.
Αν και υπάρχουν ανησυχίες για πιθανές επιπτώσεις από τους δασμούς των ΗΠΑ στις διεθνείς εμπορικές ροές, η ζήτηση για VLCC παραμένει ισχυρή.
Κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν την αγορά περιλαμβάνουν γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, κυρώσεις κατά των ρωσικών εξαγωγών και αύξηση παραγωγής από τον OPEC.
Η αύξηση των εισαγωγών στη Νότια Κορέα συμβαδίζει με τη μειωμένη δραστηριότητα στα εγχώρια διυλιστήρια, λόγω εκτεταμένων εργασιών συντήρησης, με αποτέλεσμα τη συσσώρευση αποθεμάτων κοντά στα 100 εκατομμύρια βαρέλια – το υψηλότερο επίπεδο του τελευταίου έτους.
Πρώτος προμηθευτής της Νότιας Κορέας παραμένει το Κουβέιτ, που διατηρεί αποθέματα 4 εκατομμυρίων βαρελιών μέσω διμερούς συμφωνίας με την Korea National Oil Corporation.
Ηγετική Δραστηριότητα των Ελλήνων
Οι Έλληνες εφοπλιστές διατηρούν ισχυρή και στρατηγικά εδραιωμένη παρουσία στη διεθνή ναυτιλία, με την Ελλάδα να κατέχει ένα από τα μεγαλύτερα εθνικά βιβλία παραγγελιών στον κόσμο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers, ελληνικά συμφέροντα έχουν υπό κατασκευή 292 δεξαμενόπλοια, αριθμός που αντιστοιχεί στο 27% του παγκόσμιου συνόλου, τοποθετώντας τη χώρα στην κορυφή των επενδυτών στον κλάδο.
Η έντονη παρουσία συνεχίζεται και σε άλλες κατηγορίες πλοίων. Στον τομέα των πλοίων υγραερίου (LPG), οι ελληνικές παραγγελίες φτάνουν τα 50 πλοία -το 28% της παγκόσμιας αγοράς-, ενώ στον τομέα του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), οι 47 νέες μονάδες αποτελούν περίπου το 13% του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επιλέγουν συχνά να τοποθετούν τις παραγγελίες τους σε ναυπηγεία υψηλών προδιαγραφών στη Νότια Κορέα, την Κίνα και την Ιαπωνία, εξασφαλίζοντας ποιότητα και έγκαιρες παραδόσεις.